فیلمساز اهوازی؛

دو مستند را به جشنواره فیلم عمار امسال ارسال کردم

یونس راشدی، کارگردان و مستندساز اهوازی گفت: با دو مستند «سفری به امارات متحده» و «نبرد آزادسازی موصل» برای حضور در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ثبت‌نام کردم.

به گزارش عمار فیلم یونس راشدی، کارگردان و مستندساز با اشاره به آثاری که برای ارسال به هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار درنظر گرفته، گفت: امسال دو اثر مستند را برای ارسال به این جشنواره آماده کرده ام. نخستین مستند “سفری به امارات متحده” و دومین مستند “نبرد آزادسازی موصل” نام دارد.

وی افزود: تحقیقات ساخت مستند “سفری به امارات متحده” با موضوع بی هویتی این کشور از منظرهای دینی و فرهنگی از سال گذشته آغاز شد که در این مسیر مصاحبه های مختلف و متنوعی با کارشناسان منطقه ای و فرهنگی و مذهبی انجام گرفت.

این کارگردان ادامه داد: این مستند بیشتر به جنبه های هویتی اسلامی و منطقه ای کشور امارات پرداخته است. بر این اساس نکته جالب در مورد این کشور ترکیب جمعیتی آن است. به عبارتی بهتر از جمعیت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری آن ۷ میلیون نفر، تبعه ۱۱۰ کشور دیگر هستند.

راشدی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته مشخص شد اندوخته ها و داشته های این کشور در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ، بیشتر وارداتی بوده و آنها متاسفانه اندوخته و یا داشته ای بومی و ملی از خود ندارند.

وی اضافه کرد: در این تحقیقات موضوعی که از همه مهتر بود حمایت آنها از گروه تروریستی داعش است که بسیاری از کارشناسان، موضوعات و مطالب عنوان شده در داخل این مستند را تائید کرده اند.

این مستندساز یادآور شد: مستند “سفری به امارات متحده” در زمان ۵۲ دقیقه ساخته شده است. تولید این مستند از سال گذشته آغاز شد و با پایان تدوین آن در ماه گذشته، آماده نمایش شده است. هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم نخستین برنامه ای است که این مستند برای نمایش به آن ارسال می شود.

وی اظهار داشت: مستند “سفری به امارات متحده” این پیام را به مخاطبان ارسال می کند که ما ایرانیان به اشتباه، دبی را بهشت گمشده و سراسر زیبای جهان محسوب می کنیم. این در حالی است که در پشت تمامی این زیبایی های طاهری بدی ها وزشتی های فراوانی وجود دارد.

این کارگردان پیرامون دومین مستند خود گفت: مستند دیگری که برای جشنواره فیلم عمار تدارک دیده ام “نبرد آزادسازی موصل” نام دارد.

راشدی افزود: سال گذشته برای تصویربرداری عملیات آزادسازی موصل به عراق سفر کردم. در این سفر به شهر نجف رفتم و با یکی از فرماندهان عراقی به نام شیخ کریم خاقانی گفتگو کردم. در نهایت تصمیم گرفتم که عملیات آزادسازی موصل را با دوربین پوشش بدهم تا مستندی را بر اساس تصاویر گرفته شده تولید کنم.

وی ادامه داد: مستند “نبرد آزادسازی موصل” تقریبا به صورت کامل از زبان شیخ کریم خاقانی فرمانده عملیات آزادسازی موصل روایت شده است. در این مستند تمامی مراحل آزادسازی این شهر را به تصویر کشیدم.

این مستندساز خاطرنشان کرد: این مستند در زمان ۴۲ دقیقه و به سفارش گروه روایت فتح شبکه اول سیما ساخته شده است.

راشدی اضافه کرد: سال گذشته فقط بیننده برگزاری جشنواره عمار بودم اما امسال برای نخستین بار است که در این جشنواره شرکت می‌کنم ولی ارتباط خوبی با اهداف و موضوعات برگزاری آن برقرار کردم و امیدوارم امسال هم همانند سال های قبل در برگزاری موفق باشد.