علیرضا باغشنی با ۹ اثر در جشنواره عمار حاضر می‌شود

علیرضا باغشنی، کارگردان و مستندساز گفت: برای شرکت در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار آثاری مانند «مسافر وادی السلام»، «سردار»، «من سلاحم در دست»، «مدیرعامل» و «خانه‌ای که در این نزدیکیست» را دارم.

به گزارش «عمار »، علیرضا باغشنی، کارگردان و مستندساز در سخنانی با اشاره به آثاری که برای ارسال به هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار درنظر گرفته، گفت: ۹ اثر را برای حضور در این دوره از جشنواره عمار درنظر گرفته ام که از این تعداد، ۸ اثر مستند و یک کار، نماهنگ است.

وی افزود: نخستین مستند «مسافر وادی السلام» نام دارد که پیرامون شهید مدافع حرم، سیدرضا حسینی مقدم که در عراق به شهادت رسیده ساخته شده است.

این کارگردان ادامه داد: این شهید بزرگوار در دوران دفاع مقدس ۸ سال در جبهه های جنگ حضور داشته و یکی از نیروهای قوی اطلاعات بوده است. او بعد از پدید آمدن داعش، با اصرار فراوان برای مبارزه با این گروه تروریستی به کشور عراق سفر می کند و بعد از سه ماه به شهادت می رسد.

باغشنی خاطرنشان کرد: برای ساخت این مستند قصد داشتیم از سید هادی هاشمی که همرزم شهید بوده استفاده کنیم. اما به دلیل اینکه وی نیز به شهادت می رسد، خودم مجبور شدم کار روایت این مستند را انجام بدهم.

وی اضافه کرد: مستند «مسافر وادی السلام» در زمان ۳۸ دقیقه و به سفارش خانه فیلم شهرداری مشهد ساخته شده است. تولید این مستند از فروردین ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد و اردیبهشت امسال نیز آماده نمایش شد.

این مستندساز یادآور شد: مستند «سردار» دیگر کاری است که برای حضور در جشنواره فیلم عمار امسال درنظر گرفته ام. این مستند با موضوع سردار “محمود باقرزاده” یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس ساخته شده است.

این کارگردان تصریح کرد: ساخت این مستند ۳۵ دقیقه ای از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد و بعد از یک هفته تصویربرداری و انجام تدوین لازم، در اسفندماه همان سال آماده نمایش شد.

باغشنی در بخش دیگر سخنان خود گفت: سومین مستندی که برای هشتمین جشنواره فیلم عمار تدارک دیدم «من سلاحم در دست» نام دارد. این مستند ۲۵ دقیقه ای درباره علی نجات عباسی، رزمنده دوران دفاع مقدس که از مدافعان آبادان بوده ساخته شده است.

این مستندساز ادامه داد: برای ساخت این مستند علی نجات عباسی را در یک سفر کاری که برای ساخت فیلم داشت همراهی کردیم و در حین این سفر، قصه زندگی او را تا به امروز برای استفاده در این کار روایت کردیم.

باغشنی خاطرنشان کرد: مستند «مدیرعامل» دیگری کار درنظر گرفته شده برای جشنواره فیلم عمار امسال است. این مستند با موضوع شهید “محمدحسین کارگر کرومی” که مدیرعامل بهشت رضای مشهد بوده تولید شده است.

این کارگردان یادآور شد: در این مستند ۲۵ دقیقه ای، با کمک و همکاری دوستان و همرزمان او ماجرای مدیرعاملی وی را در بهشت رضای شهر مشهد روایت کردیم. ساخت این مستند از ماه گذشته آغاز شده بود و امروز آماده نمایش است.

باغشنی اظهار داشت: مستند دیگری که برای جشنواره فیلم عمار تدارک دیدم «خانه ای که در این نزدیکیست» نام دارد. این مستند در ۸ قسمت است که در هر بخش با یک شخصیت همراه می شویم.

این مستندساز تصریح کرد: در مستند «خانه ای که در این نزدیکیست» گفتگوهایی را با محتوای عبرت از مرگ با غسال، حفار، سنگ تراش، کارمند اداری و راننده آمبولانس انجام دادیم تا زمانی که مخاطب در جریان این مطالب قرار بگیرد خود را به مرگ نزدیک ببیند.

باغشنی در سخنانی افزود: مستند «لحظه ای درنگ» کار دیگر درنظر گرفته شده برای حضور در هشتمین جشنواره عمار است. این مستند ۷ دقیقه‌ای با توجه به یکی از سخنرانی های رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع درس اخلاق و یاد مرگ، همزمان با ساخت مستند “خانه ای که در این نزدیکی ست” تولید شده است.

باغشنی اضافه کرد: مستند ۵۰ دقیقه‌ای «خارج از وقت اداری» عنوان مستند دیگر تدارک دیده شده برای ارسال به جشنواره امسال است.

این مستندساز اظهار داشت: «مجاور مسجد» در زمان ۱۸ دقیقه، کار دیگر درنظر گرفته شده برای حضور در هشتمین جشنواره فیلم عمار است. این مستند اقدام به آسیب شناسی مراکز فرهنگی که در مجاور مسجد قرار دارند می کند.

وی تصریح کرد: این مستند، ما و مخاطبان را به این نتیجه می رساند که اگر بر روی مساجد سرمایه گذاری کنیم هم بازدهی بیشتری دارد و هم در هزینه ها صرفه جویی شده و با عدالت دینی ما سازگارتر است.

باغشنی خاطرنشان کرد: کار دیگری نیز دارم که تولید آن هنوز شروع نشده است. این مستند در مورد مادر یک شهید اصفهانی است که فعالیت های گسترده فرهنگی در زمان جنگ و امروز داشته است و تا امروز اقدامات فراوانی را برای حل مشکلات جانبازان اعصاب و روان انجام داده است، سعی می کنیم این اثر به جشنواره فیلم عمار امسال برسد.

گفتنی است هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، همچون سال‌های گذشته در ایام بزرگداشت حماسه مردمی «نه دی» برگزار می‌شود و فیلمسازان و علاقه‌مندان تا ۳۰ آبان ماه فرصت دارند با مراجعه بهAmmarfilm.ir  اثر خود را در یکی از بخش‌‌های «فیلم»، «فیلمنامه»، «تولیدات رادیویی»، «نقد، مقاله و پژوهش‌های سینمایی»، «فیلم ما» و «آگهی بازرگانی و اقلام تبلیغی»، ثبت‌نام و حداکثر پنج روز پس از آن، به دبیرخانه تحویل دهند.