روح الله رفیعی:

«ناآباد»، روایتی از اثرات زندگی شهری بر مردم است

تهیه‌کننده مستند «ناآباد» گفت: این اثر به موضوع سبک زندگی از زاویه طراحی و مناظر شهری پرداخته است و تأثیر ناهمگونی مناظر شهری و اغتشاشات بصری را روی ذهن و روان مردم بررسی می‌کند.

به گزارش «عمار فیلم»، روح الله رفیعی کارگردان و مستندساز با اشاره به «ناآباد» به عنوان تازه‌ترین اثر خانه فرهنگ و رسانه ثائر گفت: این مستند از زاویه طراحی و مناظر شهری به موضوع سبک زندگی امروزی پرداخته است.

او اضافه کرد: در مستند «ناآباد» به این موضوع که زندگی شهری در ابتدا چگونه بوده است و به چه بهانه‌ای وارد شهر شده‌ایم، پرداخته شده است. مخاطبان در این فیلم می‌بینند که زندگی شهری در برابر فراهم کردن امکاناتی به انسان ها، آرامش را از آن‌ها گرفته است.

این تهیه‌کننده ادامه داد: به غیر از مشکلات اقتصادی و اخلاقی که در شهر‌ها وجود دارد با مشکلی به نام آلودگی‌های بصری روبرو هستیم که حتی گاهی تا داخل خانه‌ها نیز کشیده می‌شود. در حقیقت شاهد هستیم این ناهمگونی مناظر شهری و اغتشاشات بصری تاثیر نامطلوبی روی ذهن و روان مردم می‌گذارد.

رفیعی خاطرنشان کرد: در واقع تمامی این موضوع‌ها و مسائل موجب می‌شود هر فردی که فضای بیرونی شهر را بیشتر درک کند خسته‌تر و عصبی‌تر شود.

او ادامه داد: ما در مستند «ناآباد» دلایل ناهمگونی مناظر شهری و اغتشاشات بصری را استخراج کرده‌ایم. مخاطبان در این فیلم می‌بینند که خودخواهی‌ها و بی توجهی‌های انسان به اطراف خود، موجب بروز این مسائل و مشکلات شده است.

این تهیه‌کننده یادآور شد: با تماشای این مستند به این نتیجه می‌رسیم که بخش دانشگاهی باید در حوزه معماری آموزش‌های فنی درستی را به دانشجویان ارائه بدهد تا آن‌ها طراحی‌های شهری را به خوبی در جامعه اجرا و پیاده سازی کنند.

رفیعی متذکر شد: شهر بخشی از هویت مردم را به خود اختصاص می‌دهد به همین دلیل این مستند، پژوهشی درباره جداره‌ها و نماهای آن است، زیرا بحث جداره‌های شهری یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار در زندگی امروز است.

او تصریح کرد: تحقیق و پژوهش‌های لازم برای ساخت این مستند که به کارگردانی مشترک محسن صادقی و امیر عظیمی ساخته شده، دو سال، طول کشید. تصویربرداری هم در زمستان سال قبل آغاز شد و ظرف مدت سه ماه به پایان رسید.

این تهیه‌کننده ادامه داد: به منظور هرچه بهتر ساخته شدن مستند «ناآباد» از نظرات پزشکان متخصص مغز و اعصاب، روانشناس، جامعه شناس و معماران استفاده شده است.

رفیعی خاطرنشان کرد: یکی از دشواری‌های ساخت این مستند تصویربرداری‌های آن بود که زمان فراوانی را از ما گرفت تا بتوانیم محتوای مورد نظر خود را با بیان تصویری خوبی برای مخاطبان آماده کنیم.