محمدعلی مردانی:

«معلم مثل مادر» روایتگر فداکاری خانم معلم یک روستای محروم است

محمدعلی مردانی کارگردان مستند «معلم مثل مادر» بیان کرد که این اثر روایتگر فداکاری یک معلم روستایی و تلاش های او برای تدریس به دانش آموزان است.

به گزارش «عمار فیلم»، محمدعلی مردانی کارگردان عرصه مستند در مورد اثر جدید خود با عنوان «معلم مثل مادر» گفت: این اثر روایتگر فعالیت خانم معلمی در روستای چمرکوه شهرستان نوشهر است. مساله‌ای که این موضوع را بااهمیت می‌کند شرایط این روستا و محرومیتی است که ساکنان آن دارند به صورتی که پیش از این خانم معلم، آقایان بسیاری که برای تدریس به این روستا آمده بودند، آن را ترک کردند.

این مستندساز ادامه داد: در صحبت هایی که با این خانم داشتیم، او می گفت که قصد ترک این روستا را داشته است اما به خاطر نگاه معصومانه یکی از بچه‌ها با وجود سختی های فراوانی چون راه بسیار سخت کوهستانی برای رسیدن به مدرسه و حمله خرس و گرگ می‌ماند و کار تدریس آنها را انجام می‌دهد.

مردانی اظهار کرد: بچه های روستای چمرکوه محرومیت فراوانی در حوزه آموزش دارند اما این خانم معلم با سعی و تلاش فراوان، بچه‌هایی را که اصلا اهل درس و مدرسه نبودند به جایگاهی رسانده است که ۲ هزار بیت شعر حفظ هستند.

این کارگردان توضیح داد: به خاطر تلاش‌های این معلم، دانش آموزان این مدرسه روستایی برنده مسابقه پرسش مهر می‌شوند و از بالاترین مقام اجرایی کشور جایزه دریافت می‌کنند.

مردانی ادامه داد: مستند «معلم مثل مادر» به صورت بازسازی ساخته شده است و بسیاری از صحنه‌های فیلم را با استفاده از دانش آموزان و خانم معلم این روستا تولید کردیم.

وی عنوان کرد: در جریان تولید این مستند سعی کردیم در کنار توجه به مشکلات این روستا، فداکاری و تلاش این خانم معلم در پنج سالی که برای سوادآموزی به این بچه ها وقت صرف کرده است به تصویر کشیده شود.

این مستندساز یادآور شد: این معلم در کنار تدریس بچه‌ها را سر مزار شهدا می‌برده، حتی به آنها طب سنتی آموزش می داده و تمام تلاش خود را در مسیر مسئولیت پذیر کردن این دانش آموزان به کار گرفته است.

مردانی تصریح کرد: نخستین هدف ما از ساخت مستند «معلم مثل مادر» نمایش جایگاه والای معلمان است که چقدر می‌توانند ایثار و گذشت داشته باشند به ویژه این معلم حق التدریسی که هنوز استخدام نشده است.

وی تاکید کرد: در این مستند در کنار اشاره به محرومیت روستای چمرکوه به روحیه ایثار این معلم پرداختیم و سپس کار بزرگی که او انجام داده است و بچه‌هایی را از بی‌سوادی مطلق به جایگاه ممتازی که امروز دارند، رسانده است، نشان دادیم.

این مستندساز در پایان بیان کرد: مراحل مختلف ساخت این مستند ۴۲ دقیقه‌ای به پایان رسیده و آماده نمایش است.