«خاطرات نارنجی»، روایتی ایرانی از جنگ ویتنام در «به اضافه مستند»

دهمین قسمت از فصل دوم برنامه «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «خاطرات نارنجی» ساخته وحید فرجی بر روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

به گزارش «عمار فیلم»، در این قسمت و پس از پخش مستند، دکتر سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل و سرکار خانم ثمانه اکوان دانشجوی مطالعات آمریکا مهمان برنامه خواهند بود و با موضوع جنایت‌های آمریکا در منطقه و استفاده‌ی غیر مجاز آن از سلاح‌های شیمیایی سخن خواهند گفت. هم‌چنین، محمد تقی فهیم و آرش خوشخو به نقد و بررسی فرمی این اثر مستند خواهند پرداخت.

مستند «خاطرات نارنجی» به تبعات بی‌شمار استفاده ازسلاح‌های شیمیایی، موسوم به «عامل نارنجی» که در جنگ ویتنام از سوی دولت آمریکا استفاده می شد، می‌پردازد و تاثیر مخرب این سلاح را بر شیمیایی شدن مردم ویتنام و سربازان آمریکایی‌ مورد بررسی قرار داده است.

استفاده آمریکا از این سلاح نه تنها در همان مقطع بر مردم ویتنام و سربازان آمریکایی تاثیر منفی گذاشت، بلکه نسل دوم از فرزندان ویتنامی‌ و سربازان آمریکایی را نیز دچار مشکلات جسمی و روحی کرد. در حقیقت این سلاح که گازی موسوم به «عامل نارنجی» تولید می‌کند، سرمنشا جنایت‌هایی علیه بشر است که آمریکا مرتکب آن شد. استفاده از این سلاح توسط آمریکا در جنگ ویتنام، نه تنها سربازان خودی را شیمیایی کرد، بلکه باعث تولد کودکان ناقص بسیاری شد. این مستند به کارگردانی وحید فرجی و تهیه‌کنندگی سلیم غفوری در مرکز مستندسازی میثاق تولید شده است.

برنامه به اضافه مستند با اجرای علی صدری نیا، تهیه کنندگی سید محمدحسین میری و کارگردانی محمدرضا رضاییان سه‌شنبه ۹ آبان ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۱۰ آبان ماه ساعت ۹ و جمعه ۱۲ آبان ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.