کارگردان مستند «12 نفر»:

اکران کنندگان می توانند واسطه خیر شوند / فیلمسازان به دنبال بازخوردهای مردمی باشند

عباس صالح مدرسه‌ای در نشست اکران کنندگان جشنواره عمار گفت: اگر فیلمی تأثیرگذار توسط اکران کنندگان به دست مخاطب برسد و آن فیلم در سرنوشت او تأثیرگذار باشد، اکران کنندگان نیز واسطه‌ی خیر این هدایت هستند

به گزارش «عمارفیلم»، عباس صالح مدرسه ای، کارگردان مستند «دوازده نفر»، در نشست اکران کنندگان خانم جشنواره مردمی فیلم عمار با عنوان دوره شهیده طیبه واعظی در قم، با بیان این که ۲۷ سال است که در عرصه فیلمسازی مشغول هستم، گفت: رشته تحصیلی من ادبیات است و همزمان با فیلمنامه نویسی به ساخت فیلم کوتاه داستانی مشغول شدم.
وی با اشاره به جایگاه مستند در میان مردم از گذشته تا به امروز اظهار داشت: مستند در گذشته جایگاهی به مثابه امروز در میان مخاطبان عام نداشت و صرفاً به چند نمایش در جشنواره ها می انجامید و حتی فیلمسازان به مستند نگاهی مبتدیانه داشتند.


این فیلمساز فعال جبهه انقلاب با بیان این که برای نخستین بار جشنواره عمار پیوندی میان مستند و مردم ایجاد کرده است، گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار و اکران های آن سبب شده تا در دورترین نقاط کشور که امکان آنتن دهی تلویزیون نیست فیلم های بچه‌های انقلاب پخش شود و این حرکت برای فیلمسازان ارزشمند است؛ چرا که دستگاه های فرهنگی نتوانستند در این سال ها این کار را بکنند.
صالح مدرسه با تأکید بر اهمیت جایگاه مخاطب در مقوله فیلمسازی اظهار داشت: فیلمسازی یک طرفه، فایده ندارد و هنر مقوله ای است که پس از خلق تأثیر بسزایی از آن در ارتباط با مخاطب معنا می‌یابد. نمایش فیلم کوتاه چالش اصلی فیلمسازان است و این مسئله افزون بر کمبود بودجه و فضای نمایش در تماشاگر نیز ظهور می باید و مخاطب برای فیلم کوتاه به سالن نمی آید.
وی با بیان این‌که بخشی از کار یک فیلم ساخت آن است و پس از ساخت نیمه دیگری آغاز می شود که همان دیده شدن است، گفت: فیلمسازان عرصه کوتاه و مستندسازان پخش ساخت فیلم خود با مشکل دیگری که همان توزیع و پخش است مواجه می شوند و خوشبختانه اکران های مردمی فیلم عمار این مسئله را برای فیلمسازان جبهه انقلاب با اکران های خود حل کرده است.


وی بازخوردهای مردمی پس از اکران را از دیگر مواردی دانست که به فیلمساز کمک شایانی می کند و در این زمینه بیان کرد: نقاط ضعف و قوت یک اثر که از سوی مردم گفته می شود در کارهای بعدی آن مستندساز تأثیر گذار است و این مسئله آن قدر مهم است که فیلمسازان باید خودشان نیز به دنبال آگاهی از نظرات مردمی از سوی اکران کنندگان باشند.
صالح مدرسه‌ای نفس بازخورد اکران در نقاط مختلف را نیز در روحیه فیلمسازان موثر دانست و گفت: این که فیلمساز بداند که فیلمش در فلان روستا یا فلان مدرسه پخش شده و تماشاگری به پای آن نشسته قطعاً برایش روحیه ساز خواهد بود.
این مستند ساز جبهه انقلاب اکران کنندگان مردمی را واسطه خیر برشمرد و افزود: اگر فیلمی تأثیرگذار توسط اکران کنندگان به دست مخاطب برسد و آن فیلم در سرنوشت او تأثیرگذار باشد، اکران کنندگان نیز واسطه‌ی خیر این هدایت هستند.
وی اکران کنندگان را بهترین گزینه برای معرفی سوژه های ناب و بکر در نقاط مختلف کشور دانست و افزود: اکران کنندگان افزون بر معرفی سوژه ها می توانند خودشان دوربین به دست شوند و از قهرمانان محله‌شان مستند بسازند.
صالح مدرسه ای، به مستند «۱۲ نفر» که یکی از مستندهای پر مخاطب جشنواره عمار نیز بوده، اشاره کرد و افزود: این مستند که به سبک زندگی خانواده حجت‌الاسلام وافی با ۱۰ فرزند می پردازد حاصل تلاشی ۲ ساله و همکاری خانواده آقای وافی در این زمینه بود.
در پایان این نشست نیز برخی از اکران کنندگان به بیان بازخوردهایی از اکران فیلم «۱۲ نفر » به کارگردانی عباس صالح مدرسه‌ای در شهر و روستای خود پرداختند.


گفتنی است، یکی دیگر از نکات جالب توجه این نشست هدیه اکران کنندگان مردمی فیلم عمار در نهاوند به عباس صالح مدرسه ای، کارگردان جبهه فرهنگی انقلاب بود.