یونس شهباز؛

«اژدها» تمثیلی از ظلم حاکمان گذشته است/ همبستگی بین اقوام را نشان دادم

یونس شهباز با اشاره به اتمام تولید فیلم داستانی «اژدها» گفت: در این کار، همبستگی بین اقوام را برای مخاطبان به نمایش می‌گذاریم.

یونس شهباز، کارگردان و فیلمساز در گفتگو با «عمارفیلم» درباره فیلم جدید خود با عنوان «اژدها» گفت: این کار داستانی که درباره کوهی در روستای «قمیش آغل» آذربایجان شرقی است، به نویسندگی علیرضا مهدی زاده تولید شده، در ابتدا قرار بود این فیلم، صرفا درباره همین کوه باشد، اما هرچه در ساخت کار جلو رفتیم موضوعات گسترده‌تر و وسیع‌تری را در فیلم آوردیم تا معنا و مفهوم بهتری برای مخاطب هم داشته باشد.
وی در همین باره توضیح داد: اهالی روستا، این کوه را اژدهایی می‌دانند که با خوردن خون مردم بزرگ شده است که در حقیقت، این موضوع می‌تواند تمثیلی از ظلم و ستم حاکمان گذشته بر مردم روستا باشد.
این فیلمساز ادامه داد: در این اثر، با دانشجویی غیربومی روبرو می‌شویم که قصد دارد تز پایان نامه خود را بالای این کوه ارائه کند و در این مسیر دانشجویان آذری به او کمک می‌کنند تا کار خود را با موفقیت به پایان برساند.
شهباز خاطرنشان کرد: ما با ساخت کار داستانی «اژدها» قصد داریم تا همبستگی بین اقوام را برای مخاطبان به نمایش بگذاریم. این فیلم به زبان ترکی ساخته شده است اما در انتهای اثر، به مخاطب می‌گوید زبان، موضوع و مسئله‌ای مهم نیست.
این فیلمساز یادآور شد: تصویربرداری این کار ۱۵ دقیقه‌ای، اثری مفهومی است و این پیام را به مخاطبان خود منتقل می‌کند که الان زمان اختلاف و درگیری نیست. «اژدها» این نکته را یادآوری می‌کند وقتی می‌توانیم صلح کنیم به تیر و ترکش نیاز نداریم.
وی با بیان اینکه تمامی عوامل تولید این اثر، بومی و اهل آذربایجان شرقی هستند، عنوان کرد: از جمله مسائل و مشکلات ما در مسیر ساخت این کار، جایگاه خاص این کوه در میان مردم روستای «قمیش آغل» بود. از طرف دیگر به دلیل اینکه فیلمی تا امروز در این روستا ساخته نشده بود، مردم حساسیت‌های زیادی نسبت به این منطقه داشتند که این موضوع کار ما را دشوار می‌کرد.
شهباز با اشاره به حضور خود در ادوار قبلی جشنواره عمار خاطرنشان کرد: با نهایی شدن این اثر داستانی، در هشتمین دوره جشنواره عمار هم شرکت می‌کنم.