برای تولید مستندهای اجتماعی تمرکز کرده‌ایم/ از کولبرها تا بحران دریاچه ارومیه

روح‌الله رفیعی با اشاره به جدیدترین فعالیت‌های خود در عرصه مستند اظهار داشت: در مستندهای اجتماعی که تولید می‌شود به‌ندرت نگاه انقلابی دیده می‌شود و به همین دلیل تلاش خود را بر تولید اینگونه مستندها

به گزارش «عمارفیلم»، روح‌الله رفیعی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به جدیدترین فعالیت‌های خود در عرصه مستند اظهار داشت: در حال تولید مستندی با موضوع سلامت بانوان در جامعه ایران هستیم. در این مستند مسائلی نظیر سبک زندگی، مساله جمعیت، مد و سایر موضوعات اینچنینی مطرح می‌شود.

رفیعی نام این مستند را «مترسک سلامت» نامید و فرآیند آن را در مرحله تدوین عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به مستند دیگری که پیرامون معاهده ۲۰۳۰ در دست تولید دارد، اظهار داشت: این مستند نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به صورت کاملا علمی و از نظرگاه حقوقی این موضوع را پیگیری کرده و از هیاهوهای رسانه‌ای به دور است. مستند «طعم شور» نیز به مصرف بی‌رویه کود و سمی مربوط است که به محصولات غذایی ایرانیان وارد شده و عوارض جبران‌ناپذیری را به وجود آورده که در آینده سلامت جامعه ایرانی را دچار بحران‌های بسیاری می‌کند. همچنین مستند بوسنی به نام «فرزندان غریب» به مقاومت مردم بوسنی و راهپیمایی سالانه آن اشاره دارد که بزودی تدوین آن به پایان خواهد رسید. در مستند فرمانده حسین نیز نیاز است بار دیگر به عراق بازگردیم و بخش‌های تکمیلی مستند را تصویربرداری کنیم. این اتفاق به لطف خدا در روزهای آینده رخ خواهد داد و سفری را به عراق خواهیم داشت.

وی درباره جذابیت شخصیت شهید حسین قمی یا همان فرمانده حسین اظهار داشت: شهید مرتضی حسین‌پور شلمانی معروف به «حسین قمی» از جوانان خلاق سپاه است که ما در این مستند پرتره روایتی حماسی از این شهید را دنبال می‌کنیم.ضمن اینکه به بهانه مستند حسین قمی تاریخ شفاهی از جبهه مقاومت نیز اخذ می‌شود که به خودی خود حائز اهمیت است.
رفیعی همچنین مقوله «کوله‌برها»، «بحران امنیتی آب در دریاچه ارومیه»، «زمین‌خواری در شمال ایران»، «شیعیان سنجاب»، «وحدت و مقاومت اسلامی»، «امنیت غذایی و بحران بذر در کشور» را نیز از موضوعاتی دانست که مستندهای مربوط به آنها در حال تولید بوده و هرکدام مراحل مختلفی از پیش‌تولید تا تدوین را سپری می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا عمده مضامین مستندها به جامعه ایرانی و مسائل اجتماعی می‌پردازند، اظهار داشت: اقدامات ما واجب کفایی است و در هر برهه‌ای بنا بر نیاز موجود و خلأهای مشاهده‌شده عمل می‌کنیم. ما فعالیت‌های اجتماعی از این دست در گذشته نیز داشته‌ایم که به طور مثال «خزان شکوفه‌ها» را می‌توان نام برد اما پس از پیش آمدن مسائل مربوط به مقاومت وارد مستندسازی در این حیطه شدیم اما به لطف خدا دوستان زیادی وارد این موضوع شدند و ما هم‌اکنون عمدتا نقش حمایت فکری و معنوی را ایفا می‌کنیم اما در داخل با این مساله مواجه شدیم؛ در مستندهای اجتماعی که تولید می‌شود به‌ندرت نگاه انقلابی دیده می‌شود و به همین دلیل با وجود معضلات فراوان اجتماعی و اقتصادی تلاش خود را بر تولید اینگونه مستندها متمرکز کردیم.