محمدرضا حاجی غلامی:

«سلام»، داستان فرزندان شهدای مدافع حرم است/امروز راوی جنگ کنونی نباشیم، در آینده، به مشکل می‌خوریم

کارگردان فیلم داستانی «سلام» گفت: پرداختن به موضوعاتی مانند جنگ سوریه از این جهت مهم است که کوتاهی در این زمینه ما را مجبور می‌کند تا در آینده دست به ساخت کارهای تاریخی بزنیم.

به گزارش «عمار فیلم»، محمدرضا حاجی غلامی، کارگردان فیلم داستانی «سلام» در سخنانی درباره این اثرش گفت: این فیلم بر اساس داستان زندگی فرزند یکی از شهدای مدافع حرم شهر یزد ساخته شده است که به منظور تولید هرچه بهتر این اثر، فضای آن را به داستانی بومی در فضای این شهر نزدیک کردیم.

وی افزود: در مسیر ساخت این فیلم، فضای آن را از حالت مستقیم گویی خارج کردیم و قصه به صورتی پیش رفت تا به شکل غیرمستقیم به قضیه مدافعان حرم بپردازد. پیام موردنظر ما در داستان این فیلم در قالب برخورد بین دو کودک و یک فرزند شهید مدافع حرم به مخاطب منتقل می شود.

حاجی غلامی خاطرنشان کرد: نخستین مشکل ما در مسیر ساخت این فیلم، کار با کودک بود. زیرا به صورت کلی کار با کودک در سینما به دلیل نابازیگر بودن آنها دشوار است. خصوصا اینکه قصد داشته باشید از آنها در یک فیلم حرفه ای استفاده کنید.

وی اضافه کرد: فیلمنامه قوی و بازنویسی بسیار خوب آن، ویژگی فیلم کوتاه داستانی «سلام» است. این مهم زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانید کار پیش تولید در زمان کمی انجام شد و به مرحله تصویربرداری رسید.

این فیلمساز یادآور شد: در جریان ساخت کارهای ارزشی، موضوع مهم این است که برای مخاطب دافعه نداشته باشد و بتواند پیام خود را به خوبی به مردم منتقل کند. این وضعیت به شکل خوبی در جریان تهیه فیلم داستانی «سلام» اتفاق افتاده است.

حاجی غلامی توضیح داد: در جریان ساخت این فیلم، شاهد رخ دادن چند اتفاق خوب بودیم. پرداختن غیرمستقیم به موضوع مدافعان حرم و اشاره به موضوع دینی سلام کردن دو موضوعی بود که با قرار گرفتن در کنار هم در این فیلم حس خوبی را به ما و مخاطبان منتقل کرد.

این کارگردان ادامه داد: ساخت فیلم کوتاه داستانی «سلام» مهرماه سال گذشته آغاز شد و بعد از سه ماه تولید در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار نمایش داده شد و جایزه ای را هم بدست آورد.

وی عنوان کرد: سینمای کشور با گذشت چند سال از آغاز جنگ سوریه، در موضوع برخورد با مسئله مدافعان حرم در حوزه مستند موفق بوده و شاهد تولید کارهای بسیار خوبی بودیم که اثرگذاری ها و نتایج خوبی را هم به همراه داشته است.

این کارگردان اظهار کرد: البته در حوزه فیلم داستانی به فیلمسازانی نیازمند هستیم که ارزش های مطرح شده در فیلمها را پذیرفته و با آن ارتباط برقرار کنند. درضمن فیلمسازان ارزشی باید درام نویسی و درام سازی را به خوبی آموخته باشند.

حاجی غلامی ادامه داد: نیروهای ارزشی در کنار تسلط بر روی موضوعاتی چون جنگ سوریه باید نسبت به آن نیز علاقمند باشند و به نوعی دغدغه آنها محسوب شود. البته تسلط بر روی این موضوعات کمی دشوار است و آنها باید به این نکته توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: عدم توانایی برخی از فیلمسازان در حوزه هایی چون جنگ سوریه و موضوعات ارزشی موجب شده شاهد نتایج معکوسی در این زمینه باشیم. متاسفانه در این بین بزرگی موضوع و کاری هم که انجام می شود، تضعیف خواهد شد.

این کارگردان تصریح کرد: پرداختن به موضوعاتی چون جنگ سوریه از این جهت مهم است که کوتاهی در این زمینه ما را مجبور می کند تا در آینده دست به ساخت کارهای تاریخی بزنیم.

حاجی‌غلامی که اثرش در بسته ویژه جشنواره عمار برای ماه محرم، در حال اکران است، اظهار داشت: هیچ جشنواره‌ای را در ایران همانند عمار، مردمی نمی‌دانم زیرا از امتیاز اکران مردمی، برخوردار نیستند. در واقع این جشنواره، اتفاق بسیار خوبی برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه است.

وی توضیح داد: آثار اکران شده در قالب جشنواره مردمی فیلم عمار از محدوده این جشنواره، وارد زندگی عامه مردم می شوند که این موضوع تفاوت مهم و اساسی آن با دیگر جشنواره‌ها است.

این فیلمساز اظهار داشت: جشنواره عمار باید این امتیاز و برتری خود را حفظ و نگهداری کند و برای تقویت و ماندگاری آن برنامه ریزی های درست و اصولی انجام بدهد.