اختصاصی «عمارفیلم»؛

«چند روایت از یک قصه»، داستانی متفاوت درباره گروه‌های جهادی /سه ماه با جهادگران بودم تا محرومیت‌ها را نشان دهم

سیدمسعود پرهیزگاری، کارگردان مستند «چند روایت از یک قصه» گفت: در این اثر، با سفر به مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد، وجود فقر در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و تلاش جهادگران را به تصویر کشیدم.

سیدمسعود پرهیزگاری، از مستندسازان کشور در گفتگو با «عمارفیلم» با اشاره به ساخت اثر جدیدش با عنوان «چند روایت از یک قصه» گفت: شکل گیری ایده اولیه ساخت این مستند، به اردوهای جهادی سالانه بسیج دانشجویی کشور برمی‌‌گردد.
وی با بیان اینکه همواره شاهد هستیم مستندهایی با توجه به این اردوها تولید می‌شود اما همه آنها به کلیشه تبدیل شده‌اند، اظهار داشت: بر این اساس تصمیم گرفتم موضوع اردوهای جهادی را مقداری ریشه‌ای‌تر مورد بررسی قرار دهم و اثرسنجی اردوها را در مستند خود به تصویر درآورم.
این مستندساز ادامه داد: اردوهای جهادی صرفا برای حل مشکلات ساخت و ساز و برگزاری کلاس‌های قرآن نیست و مبحثی فرهنگی است، این زمینه‌های مختلف، موجب شد تا در همراهی با جهادگران و سفر به نفاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد، مسئله وجود فقر در این منطقه را از جهات مختلف به چالش بکشم.
پرهیزگاری خاطرنشان کرد: بر همین اساس، سه ماه تابستان، با ۲۵ گروه جهادی دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد همراه شدم و روایت‌هایی را از فقرهای موجود در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، زیرساختی و اجتماعی هر منطقه جمع آوری کردیم. این موضوعات، از زاویه دید عکاسی که همراه با گروه‌های جهادی به مناطق محروم سفر می‌کند، در قالب یک مستند آورده می‌شود.
این مستندساز یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در مسیر راه ساخت این مستند، فقدان امکانات اولیه‌ای چون راه مناسب برای رفت و آمد بود که این امر موجب می‌شد کار تصویربرداری را زود‌تر از روال معمول، به پایان برسانیم و به شهر برگردیم.
پرهیزگاری تصریح کرد: مستند «چند روایت از یک قصه» در مدت زمان ۳۵ دقیقه ساخته شده و در حال حاضر، آماده نمایش است ولی قصد داریم آن را در جمع دانشجویان جهادی استان کهگیلویه و بویراحمد رونمایی و اکران کنیم.
وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه دو طرح دیگر برای ساخت مستند دارد، توضیح داد: نخستین سوژه به کوچک‌ترین شهید دوران دفاع مقدس با ۱۱ سال سن اختصاص دارد و موضوع دوم هم در مورد یکی از شهدای استان است که به عنوان شهید شاخص جامعه کارگری کشور معرفی شده است.