اردستانی؛

«ناصران عموراء» مستندی درباره مدافعان حرم امام حسین است/در برابر هجمه رسانه‌ای داعش، ضعیف هستیم

محسن اردستانی رستمی، کارگردان مستند «ناصران عموراء» گفت: سینمای ما نسبت به هجمه رسانه‌ای داعش و گروه‌های تروریستی، نمره قابل قبولی نمی‌گیرد.

به گزارش «عمار فیلم»، محسن اردستانی رستمی، کارگردان مستند «ناصران عموراء»، که اثرش در بسته اکران جشنواره عمار ویژه ماه محرم است، گفت: تا امروز بیشتر کارهایی که تولید شده با موضوع سوریه و حواشی آن است. بر همین اساس تصمیم گرفتم برای نخستین بار، در مستندی متفاوت، کشور عراق را مورد بررسی قرار بدهم.

او در همین باره افزود: علاقمند به تولید مستندی درمورد کشور عراق بودم که نسبت به سایر کارهای تولید شده تا امروز متفاوت‌تر باشد و ناگفته هایی را از وضعیت فعلی این کشور بیان کند.

اردستانی با اشاره به خادمان مدافع حرم به عنوان سوژه مستند «ناصران عموراء»، توضیح داد: به منظور ساخت مستندی خاص از کشور عراق خادمانی را که در چند مقطع تاریخی از حرم امام حسین (ع) دفاع کرده بودند، سوژه تولید مستند قرار دادم.

این مستندساز اضافه کرد: علت انتخاب این خادمان، در سه دوره حکومت صدام، حمله آمریکا و حمله داعش به عراق، از حرم امام حسین (ع) محافطت کردند. این سوژه، قابلیت دارد که بر اساس آن سریالی تلویزیونی هم ساخته شود.

او ادامه داد: برای تولید این مستند در ابتدا با یکی از خادمان حرم امام حسین (ع) ارتباط گرفتیم، پس از آن، با نیروهای تیپ حضرت علی اکبر (ع) به «سامرا» و بعد از آن در «بیجی» با «حاج قاسم» فرمانده این تیپ که در گذشته مسئول خادمان حرم بود، دیداری داشتیم.

اردستانی یادآور شد: تصویربرداری مستند «ناصران عموراء»، در چند نقطه از شهر بیجی شامل ارتفاعات، مسجد و خانه یکی از خادمان حرم امام حسین (ع) که صحنه شهادتش را در مستند آوردیم، انجام گرفته است.

این مستندساز عنوان کرد: این اثر که در ایام محرم بار‌ها از شبکه افق و شبکه‌های مختلف سیما نمایش داده شده، یک مستند بحران است و وضعیت ویژه تصویربرداری آن در عراق به فیلم فرم و شکل خاصی داده است.

اردستانی در ادامه سخنانش تصریح کرد: سینماگران و فیلمسازان ما در پرداختن به موضوع عراق و مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی نسبت به هجمه رسانه‌ای دشمن نمره قابل قبولی نمی‌گیرند. گرچه نیروهای فعال در این عرصه تمام توان خود را برای فعالیت در این عرصه به کارگرفته‌اند.

این مستندساز ادامه داد: مستندهای کمی با هدف پاسخ به شبهات بحران عراق ساخته شده است و ما وظیفه داریم با تولید چنین کارهایی در این وضعیت، اثرگذار باشیم. البته به این نکته هم باید توجه کنیم که جلوی دوربین بردن چنین مستندهایی بعد از پایان درگیری‌های عراق نیز لازم و ضروری است، زیرا موجب روشن شدن زوایای این بحران می‌شود.

اردستانی که اثرش در بسته ویژه جشنواره عمار در حال اکران است، تصریح کرد: نمایش این مستند در اکران‌های مردمی عمار از دریافت جایزه این جشنواره مهم‌تر است چراکه فیلمسازان به دنبال دیده شدن آثار خود هستند و سینما هم با مخاطبان خود شکل می‌گیرد.