اختصاصی «عمارفیلم»؛

«Apply» به شبهات مردم درباره مقاومت پاسخ می‌دهد/ رزمنده‌ای که مبارزه با تروریستها را به تحصیل در امریکا ترجیح داد

مهدی عبدالباقی، کارگردان مستند «اپلای» گفت: در این اثر، تلاش کردیم گفتمان مقاومت را برای قشر خاکستری که بخش قابل توجهی را شامل می‌شود، روشن کنیم و به سوالاتشان پاسخ بدهیم.

مهدی عبدالباقی برزی، کارگردان و مستندساز، در گفتگو با «عمارفیلم» درباره اثر جدید خود با عنوان «اَپلای» گفت: به دلیل سابقه فراوان در تدوین مستندهایی با موضوع مقاومت علاقه داشتم کاری در این حوزه تولید کنم تا اینکه توسط یکی از دوستانم با شخصیتی به نام «علی» آشنا شدم که در نهایت این مستند را بر اساس زندگی او ساختم.
وی افزود: «علی» از پدری عراقی و مادری ایرانی متولد شده و در ایران زندگی می کرده و قصد سفر به خارج از کشور برای ادامه تحصیل داشته است، اما زمانی که در جریان برخی از رویدادها و حوادث قرار می‌گیرد سفر به عراق و مبارزه با تروریست‌ها را به تحصیل در کشورهای اروپایی و آمریکایی ترجیح می‌دهد.
این مستندساز ادامه داد: ویژگی مهم مستند «اپلای»، سوژه آن است که هم در واقع، اصلیتی ایرانی ندارد و هم پدرش در راستای اهداف اسلام و انقلاب در مرزهای ایران به شهادت رسیده است.
عبدالباقی خاطرنشان کرد: موضوع و سوژه‌ای که برای ساخت این مستند در نظر گرفته‌ایم، زمینه استقبال و همراهی مردم دو کشور ایران و عراق با این اثر را فراهم می‌کند.
وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه ساخت این مستند از مرداد ماه سال گذشته آغاز شده بود، اظهار داشت: تصویربرداری این مستند را در دو کشور ایران و عراق انجام دادیم و در حال حاضر، با پایان تدوین، کار، آماده نمایش است.
این مستندساز توضیح داد: مشکل خاصی در مسیر ساخت مستند «اپلای» نداشتیم اما عدم صدور مجوز برای تصویربرداری در فرودگاه امام خمینی(ره)، مسئله‌ای بود که از کیفیت کار کم کرد.
عبدالباقی تصریح کرد: این مستند دارای سه دسته مخاطب است. نخستین گروه، افراد همراه با اهداف مقاومت فعالیت می‌کنند، هستند، گروه بعدی، مخالف با این گفتمان هستند و دسته سوم هم افرادی هستند که ضمن داشتن نگاه مثبت به موضوع مقاومت، سوالات و نکات منفی هم درباره آن دارند.


وی تاکید کرد: تلاش کرده‌ایم تا در این مستند، گفتمان مقاومت را برای قشر خاکستری که بخش قابل توجهی از مردم را شامل می‌شود و سوالات فراوانی در این باره دارند، روشن کنیم و به آنها پاسخ بدهیم.
این مستندساز در همین باره ادامه داد: به دلیل تمرکز روی قشر خاکستری جامعه، به سراغ شهدای مدافع حرم و نیروهای داوطلب ایرانی که به عراق می‌روند، نرفتیم بلکه فردی را سوژه ساخت مستند قرار دادیم که ریشه‌ای عراقی دارد و مردم او را با توجه به عملکردش قهرمان محسوب می‌کنند.
عبدالباقی یادآور شد: در مستند ۳۴ دقیقه‌ای «اپلای»، تلاش کردیم طیف‌های مختلف مردم را جذب کنیم چراکه موفقیت ما زمانی حاصل می‌شود که بتوانیم طیف مخالف محور مقاومت را با خود همراه کنیم.