در برنامه «همبازی» مطرح شد:

شهربازی معارفی سبک زندگی را به کودکان یاد می‌دهد/ شهربازی، یک صنعت پر درآمد است

محمد بهشتی، مسئول روابط عمومی شهربازی معارفی گفت: در این شهربازی به دنبال ارائه الگویی سالم و کارآمد از تفریح و همچنین ارائه قالبی خلاقانه برای تآموزش معارف و اعتقادات دینی به کودکان هستیم.

به گزارش «عمارفیلم»، در هشتمین قسمت از برنامه «همبازی» محمد بهشتی مسئول روابط عمومی شهربازی معارفی قم درباره این مجموعه در سخنانی گفت: مجموعه مسجدمحوری از سال ۸۰ در استان قم تشکیل شده و تا امروز نزدیک به ۱۵ سال است که در حال فعالیت است؛ ما در این مجموعه دو هدف را پیگیری می‌کنیم که نخستین هدف تربیت نیروهای مومن و انقلابی است و هدف دوم آموزش معارف و مفاهیم دینی با بهره گیری از شیوه های نوین است.
وی افزود: آغاز فعالیت های این مجموعه که در استان قم صورت می گیرد از کنار یک مسجد شروع شد و قداستی که مسجد دارد آن را به مکانی منحصر به فرد تبدیل کرده و آن معنویت است که توانسته به این بچه ها سمت و سو بدهد.
روابط عمومی شهربازی معارفی به افزایش فضای این مجموعه اشاره کرد و ادامه داد: این مجموعه از یک فضای ۲۰ الی ۳۰ متری کار خود را آغاز کرد و قرار است تا تابستان امسال به فضای ۲ هزار متری ارتقاء پیدا کرده و کار خود را ادامه بدهد؛ تمام تلاش برای رشد این مجموعه به طور کامل توسط بچه های مسجدی بوده که در یکی از مناطق محروم شهر قم واقع شده است.
بهشتی فعالیت این مجموعه را در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: امتیاز اعضای مسجد و افرادی که در آن به فعالیت می‌پردازند و کارهای فرهنگی انجام می دهند این است که انتظاری ندارند و شاهد گردهمایی انواع تخصص‌ها در این مکان هستیم؛ این مجموعه در این مسجد شکل گرفته است و توانستیم تا امروز یک مجموعه درون زا و برون گرا را تشکیل بدهیم و به آن سیاست اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری دست پیدا کنیم.
وی از چگونگی ورود به حوزه شهربازی معارفی سخن گفت و اضافه کرد: مجموعه مسجدمحور در حوزه ای وارد شد که گفتیم می‌شود در قالب بازی و سرگرمی مفاهیم و معارف دینی را به خردسالان، کودکان و نوجوانان انتقال داد؛ اینگونه شد که وارد حوزه شهربازی معارفی شدیم و این رویداد یک اتفاق مبارکی بود که به برکت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران برای نخستین بار در قم روی داد.
روابط عمومی شهربازی معارفی یادآور شد: در این فضا و در اولین سالی که این مجموعه تشکیل شد توانستیم چیزی در حدود ۱۰۰ هزار نفر را جذب کنیم و در سال بعد این فضا را در استان بوشهر و در کنار ساحل ایجاد کردیم که بازهم بیش از ۱۲۰ هزار نفر بازدیدکننده و شرکت کننده داشتیم.
بهشتی به توانایی شهربازی معارفی در پرکردن خلاء محتوایی سایر شهربازی ها اشاره کرد و متذکر شد: این شهربازی می تواند خلاء محتوایی که در سایر شهربازی ها داریم که از لحاظ محتوایی هیچ چیزی ندارند پر کند و در این قالب آن چیزی را که از احکام و معارف دینی مورد نظر ما است به خردسالان، کودکان و نوجوانان انتقال دهد.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: شهربازی در سراسر دنیا به یک صنعت پر درآمد تبدیل شده است؛ این شهربازی ها در غرب به عنوان یک قالبی برای ترویج فرهنگ غربی، لذت پرستی و هیجان طلبی بدل گشته است. حتی ما می بینیم که در شهربازی های غرب محتوایی که مدنظر آنها است اصول آن را در قالب شهربازی ها به بچه ها انتقال می دهند.
روابط عمومی شهربازی معارفی در بخش دیگر سخنان خود گفت: این فقدان در دین مبین اسلام احساس می شود که تا امروز واقعا هیچ فردی بر روی پروژه‌ای مثل شهربازی معارفی کار نکرده و هیچ فردی تا امروز نتوانسته قالب این بازی را که بسیار کارآمد و خلاقانه است مورد استفاده قرار بدهد.
بهشتی به اهداف فعالیت شهربازی معارفی اشاره کرد و افزود: شهربازی معارفی به دنبال دو هدف اصلی و راهبردی حرکت می کند؛ نخستین هدف ارائه الگویی سالم و کارآمد از تفریح است و دومین هدف ما نیز ارائه الگویی جدید و خلاقانه از تبلیغ دین است که این دو هدف محور شهربازی ما شده است. ما از این قالب شهربازی برای آموزش معارف و اعتقادات دینی برای بچه ها استفاده می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال این موضوع هستیم که در استان قم نخستین پایلوت ثابت شهربازی معارفی را در زمین یک و نیم هکتاری احداث و افتتاح شود. بر این اساس دو هدف را دنبال می کنیم که نخستین هدف استفاده شهروندان و مسافران استان قم از این شهربازی و دومین هدف بسط و گسترش این شهربازی در سراسر کشور است.
روابط عمومی شهربازی معارفی در پایان سخنان خود تصریح کرد: متاسفانه آن‌چنان که باید و شاید حمایت جدی از این شهربازی نشده است ولی امیدواریم که مسئولان این شهربازی را ببینند تا بتوانیم هرچه سریع‌تر این کار را به سرانجام خود برسانیم.
بر اساس این گزارش، آیتم معرفی بازی‌های رایانه‌ای این قسمت از برنامه «همبازی» به بازی اندرویدی «نبرد هور»، اختصاص داشت که طی آن بازیکن در نقش غواص ایفای نقش می‌کند. داستان این بازی در فضای دفاع مقدس و مناطق هورالعظیم اتفاق می‌افتد.
بنابرین گزارش، آیتم پایانی این برنامه به نقش بازی‌های رایانه‌ای در آموزش دانش‌آموزان اختصاص داشت که به صورت دوبله روی آنتن رفت.
گفتنی است برنامه تلویزیونی «همبازی» هر هفته روزهای زوج ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما به روی آنتن می‌رود.