گفت‌وگو با کارگردان «مستند ۲۰۳۰»؛

ترویج تفکر آمریکایی در مدارس و دانشگاه‌ها با سند ۲۰۳۰/ تلنگر به مخاطب

رضا اصغرزاده، کارگردان مستند ۲۰۳۰ گفت: سند ۲۰۳۰ باعث می‌شود دانش‌آموزان و دانشجویانی که در ایران تحصیل می‌کنند، تفکری آمریکایی پبدا کنند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، فیلم مستند ۲۰۳۰ نگاهی کارشناسانه به موضوع قرارداد ۲۰۳۰ ارد و به تحلیل زوایای مختلف آن می پردازد و نکات مثبت و منفی آن را واکاوی می‌کند.این فیلم برخلاف تصور مخاطبین به هیچ عنوان ، فیلمی سیاسی نبوده و هیچ گونه جهت گیری سیاسی و گرایش خاص به طیفی مشخص را ندارد و با نگاهی تاریخی _ پژوهشی این اثر را آماده اکران می‌کند.مستند ۲۰۳۰ در رابطه قرارداد جامع آموزشی یونسکو و به طرح و پاسخگویی سوالات پیرامون سند اشاره دارد.

سخنان رهبری زمینه‌ساز ساخت مستند شد/ ساخت مستند به دور از هیجانات انتخابات

کارگردانی این مستند را رضا اصغرزاده برعهده دارد که ساخت فیلم عملیات سفید را پیش از این به انجام رسانده است رضا اصغرزاده، کارگردان مستند «۲۰۳۰» در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس درباره این اثر گفت: اردیبهشت ماه سال جاری بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سند ۲۰۳۰، بحث‌ها و مسائلی درباره این سند آغاز شد. رهبری این سند را نوعی نفوذ فرهنگی به داخل کشور عنوان کردند، همین مسائل، زمینه‌ساز ساخت مستند «۲۰۳۰» شد.به این نتیجه رسیدیم که جدای از هیجاناتی که به خاطر همزمانی با زمان انتخابات درباره این موضوع ایجاد شده، باید در این زمینه و قراردادهای آموزشی کار کنیم؛ البته اگر سریع کار را تولید می‌کردیم در کنار اطلاعات کمتری که داشتیم ممکن بود درگیر هیجانات سیاسی زمان انتخابات شویم، به همین دلیل، تحقیقات بیشتری کردیم و به اطلاعات جامع‌تری رسیدیم تا بتوانیم کار مفیدتری ارائه بدهیم.

این مستندساز درباره سابقه قرارداد با موضوع آموزشی در گذشته گفت: در مطالعات خود متوجه شدیم چنین اتفاقی در گذشته هم ایران رخ داده است، در زمان ناصرالدین شاه قاجار، قراردادی امضا شده است که منجر به ایجاد سیری آموزشی در کشور شده است.

وی درباره پژوهش این اثر توضیح داد: پژوهش مستند «۲۰۳۰» توسط تیم تحقیقاتی خانه فرهنگ و رسانه ثائر به سرپرستی آقای رضا پناهی انجام شده و در حال حاضر در مراحل انتهایی تولید مستند قرار داریم.

وی با اشاره به مراحل تولید این مستند بیان کرد: تعدادی مصاحبه برای ساخت این مستند گرفته بودیم اما زمانی که به این مصاحبه‌ها نگاه کردیم متوجه شدیم اگر بخواهیم با مصاحبه کار را به جلو ببریم بینندگان را چندان جذب مستند نمی‌کند. به همین دلیل، مصاحبه‌های گرفته شده را به متن تبدیل کردیم تا مخاطبان بدون آنکه متوجه جهت‌گیری سیاسی افراد شوند، مستند را ببینند.

شیوه جدید در ساخت مستند/ استفاده از تصاویر آرشیوی

این پژوهشگر تأکید کرد: ما در ساخت مستند «۲۰۳۰» از شیوه‌ای تازه و نو استفاده کردیم و امیدواریم نتیجه بهتری از ساخت این مستند ببینیم و اثر در میان مخاطبان دیده شود. برای ساخت مستند از تصاویر آرشیوی هم استفاده کردیم که حدود یک ماه زمان برد. در این بخش، با کمبود تصاویر مورد نیاز این مستند روبرو شدیم و همین مسئله، باعث طولانی شدن کار شد. تدوین مستند «۲۰۳۰» توسط محمدحسین جبلی در حال انجام است و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا انتهای مردادماه به پایان می‌رسد.

ضد ونقیض بودن سند ۲۰۳۰ و دشواری‌های ساخت مستند

این مستندساز در ادامه سخنانش با اشاره به مشکلات ساخت مستند اظهار داشت: ضد و نقیض بودن سند ۲۰۳۰ از جمله دشواری‌هایی بود که ما در ساخت مستند برای ما بسیار دردسرساز شد. از طرفی با صحبت‌های افرادی روبرو بودیم که مبنای کارشناسی نداشتند، گویی نه موافقان و نه مخالفان متن سند را به خوبی مطالعه نکرده بودند و سخنانی که می‌زدند، درست نبود.

ارائه تعریف درست از سند در مستند

اصغرزاده ادامه داد: اگر قرار است انتقادی هم به سند ۲۰۳۰ داشته باشیم باید حداقل یک بار این سند را مطالعه کرده باشیم؛ بسیاری از افرادی که درباره این مسئله اظهارنظر می‌کنند گویی تا به حال سند ۲۰۳۰ را نخوانده‌اند و در مورد آن صحبت می‌کنند. مستند «۲۰۳۰» سندی آموزشی بوده و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم با ساخت یک مستند تمام حرف‌ها را در آن بیان شود؛ این مستند تعریفی از این سند ارائه می‌دهد و تاریخچه‌ای را درمورد آن بیان می‌کند که علاقمندان به سمت تماشا و مطالعه سوق پیدا می‌کنند.

رواج تفکر آمریکایی در سیستم آموزشی

درباره واکاوی بندهای مستند گفت: مخاطبان مستند «۲۰۳۰» ممکن است افراد متخصصی نباشند و دلیلی هم ندارد هر ۱۷ بند سند را در مستند بیان و واکاوی کنیم زیرا هم از لحاظ زمانی این امکان را نداریم و هم فرصتی برای تحلیل در مستند باقی نمی‌ماند. سند ۲۰۳۰ باعث می‌شود دانش آموزان و دانشجویانی را که در ایران تحصیل می‌کنند، تفکری آمریکایی پبدا کنند. در حقیقت زمانی که رهبری سخن از نفوذ به میان می‌آورند منظورشان، دقیقا چنین چیزی بوده است.

وی درباره هدف از تولید مستند دراین باره سند ۲۰۳۰ گفت: در مستند «۲۰۳۰» به دنبال این موضوع هستیم که تلنگری به مخاطبان و مردم بزنیم تا متوجه اصل ماجرا شوند.

بنابراین گزارش این فیلم توسط خانه فرهنگ و رسانه ثائر تولید شده و قرار است به زودی به اکران عمومی در آید تهیه کننده اثر روح الله رفیعی است.