کارگردان مستند «۴۴ نفر»؛

مستند «۴۴ نفر» هدیه مدرسه سینمایی عمار به رئیس‌جمهور

امیر مهریزدان، کارگردان مستند «۴۴ نفر» است. این مستند درباره بانویی است که در فروشگاهش تنها کالای ایرانی عرضه می‌کند. کارگردان معتقد است چنین سوژه‌هایی را باید به عنوان عاملی در مسیر ایجاد رونق اقتصاد

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» و به نقل از تسنیم، امیر مهریزدان کارگردان مستند «۴۴ نفر» است که اثرش در قالب بسته ویژه جشنواره عمار با عنوان «هدیه‌ای برای آقای رئیس جمهور» در حال نمایش است. او درمورد این مستند گفت: ایده ساخت این مستند که درباره فروشگاهی به نام «یا علی» است، از طرف مدرسه سینمایی عمار ارسال شد؛ ما هم بعد از بررسی و تحقیق پیرامون این سوژه متوجه جذابیت داستان آن شدیم و به سمت ساخت آن حرکت کردیم.

وی افزود: در ابتدای کار اصلا تصور نمی‌کردیم این داستان در دل خود ماجراهای فراوان و افراد مختلفی داشته باشد زیرا فکر می‌کردیم تنها با یک فروشگاهی روبرو هستیم که هدف آن صرفا عرضه کالای ایرانی است.

این مستندساز ادامه داد: هرقدر بیشتر وارد فضای سوژه شدیم، متوجه شدیم با چه فضای انسانی در این ماجرا روبرو هستیم؛ فضای این فروشگاه اصلا اقتصادی و بازرگانی نیست و عرضه کالای ایرانی بهانه‌ای برای اهداف بالاتری است.

مهریزدان خاطرنشان کرد: افرادی در این فروشگاه مشغول به فعالیت و به دنبال کسب روزی بودند که اصولا به دنبال کسب درآمد برای زینت زندگی خود نبودند بلکه هدف آنها از کسب درآمد حل مشکلات خود است؛ بیشتر خانم‌هایی که در آن مشغول فعالیت هستند، معاش و روزی خانواده خود را شخصا تامین می‌کنند.

وی اضافه کرد: در کنار این نکات جذاب، مدیریت یک خانم در این فروشگاه و عدم استفاده از رانت و رابطه برای اداره آن از دیگر نکات جالب و جذاب این سوژه برای ساخت فیلم مستند بود؛ این خانم حتی از امتیاز خانواده شهید بودن خود هم برای تسهیل فعالیت‌هایش استفاده نکرده است.

این کارگردان یادآور شد: هدف ما از ساخت مستند «۴۴ نفر» پرداختن به موضوع اقتصاد مقاومتی بود. اقتصاد مقاومتی به این معنی است که سعی کنیم تا پول ما در داخل کشور به چرخش دربیاید. اگر کالاهای لوکس خارجی خریداری کنیم رفاه داریم ولی از گردش پول در داخل کشور بی بهره هستیم.

مهریزدان متذکر شد: مستند «۴۴ نفر» در سال ۱۳۹۵ ساخته شده است. از زمان مطرح شدن سوژه تا زمان تدوین کار در حدود چهار ماه به طول انجامید و برای نخستین بار هم در هفتمین جشنواره عمار نمایش داده شد.

وی تصریح کرد: در راه ساخت این مستند با مسئله خاصی روبرو نبودیم اما برای کامل‌تر شدن کار قصد داشتیم تا خانواده خانم جعفری را بیشتر در این مستند بیاوریم که این امر میسر نشد و علت آن هم راغب نبودن همسر خانم جعفری، مدیر فروشگاه یا علی بود.

این مستندساز که اثرش در قالب بسته فیلم ویژه عمار با عنوان «هدیه‌ای برای آقای رئیس جمهور» در حال نمایش در نقاط مختلف است، بیان کرد: اکران این فیلم‌ها در شبکه اکران مردمی جشنواره عمار باعت خوشحالی ماست زیرا ارزش ساخته شدن این آثار به دیده شدن آنهاست تا تأثیر خود را بر روی مخاطبان بگذارد. در حقیقت به چنین سوژه‌ها و فیلم‌هایی نباید به چشم یک کار خِیر نگاه شود بلکه باید به عنوان عاملی در مسیر ایجاد رونق اقتصادی درنظر گرفت.

مهریزدان تصریح کرد: وظیفه هنر معطوف کردن توجه مردم و مسئولان به حمایت از تولید داخلی است زیرا هنرمند از زاویه‌ای با مخاطبان و مردم سخن می‌گوید که تا به حال کسی از آن زاویه به ماجرا نگاه نکرده است؛ وظیفه هنرمندان پیدا کردن این زاویه های دید و به رخ کشیدن آن برای مردم است تا جذب این کارها و اهداف تولید آنها شوند.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان باید سوژه‌های عینی و جذاب را از میان مردم پیدا کرده و به تصویر بکشند. کما اینکه در مستند «۴۴ نفر» به این شکل عمل شده است. در فروشگاه یا علی که در این مستند می بینیم فردی فعالیت و کار می‌کند که در اثر واردات پوشاک چینی ورشکسته شده است.

این کارگردان در پایان اظهار داشت: به عنوان یک فیلمساز اعتقاد دارم در موضوع اقتصاد مقاومتی نتوانسته‌ایم موج مناسبی را ایجاد کنیم و اگر هم کاری شده به صورت تک و جزیره‌ای صورت گرفته است.

علاقمندان جهت دریافت و اکران این مستند می‌توانند به سایت اکران مردمی جشنواره عمار به نشانی Ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.