کارگردان مستند «سید احمد»؛

«سید احمد» روایتی از پیرمرد قطع نخاعی که کارآفرین برتر شهرش شده/ سختی‌های جذب سرمایه‌ برای مستندسازان شهرستانی

میلاد میرزاباقری گفت: «سید احمد» علی‌رغم قطع نخاعی و محدود شدن به تختخواب، توانسته علاوه بر کارآفرینی برای مردم، یکی از معروف‌ترین کاموافروشان کشور شود که از شهرهای مختلف مشتری دارد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، میلاد میرزاباقری کارگردان مستند «سید احمد» که اثرش در قالب بسته ویژه جشنواره عمار با عنوان «هدیه‌ای برای آقای رئیس جمهور» در حال نمایش است، گفت: کار ساخت این مستند در سال ۱۳۹۵ آغاز شد و موضوع آن در مورد قهرمانی به اسم  سید احمد است که علی‌رغم قطع نخاع شدن در جوانی تصمیم می‌گیرد بعد از ۱۰ سال از محدوده تخت خواب خارج شود و دست به  فعالیت اقتصادی بزند.

وی افزود: سیداحمد تصمیم می‌گیرد با ایجاد یک شغل از حالت نا امیدی خارج شود؛ به همین خاطر، شروع به کاموابافی می‌کند و آرام آرام به سطحی می‌رسد که می‌تواند دستگاه‌های کاموا بافی را تعمیر کند. سیداحمد با گذشت زمان آن‌قدر مشهور می‌شود که از شهرهای اطراف و حتی تهران و مشهد برای او مشتری می‌آید.

این مستندساز توضیح داد: شخصیت اصلی مستند «سید احمد» از طرف دیگر اقدام با ایجاد شغل برای بسیاری از جوانان منطقه خود هم اقدام به کارآفرینی کرده و آموزشگاه‌هایی را هم در گرگان ایجاد کرده است که تمامی این کارها در چارچوب تخت او انجام می‌شود. حتی می تواند به اطرافیان خود وام قرض الحسنه بدهد؛ او حتی در کنار این کار به مردم و اهالی این شهر کمک می کند و دست آنها را می گیرد.

میرزاباقری متذکر شد: سیداحمد چرخ‌های بافندگی را به رایگان در اختیار جوانان می‌گذارد تا با آن کار کنند و حتی به اطرافیان وام قرض الحسنه می‌دهد و به مردم و اهالی این شهر کمک می کند. همین موارد باعث شد شخصیت این فرد برای ما بسیار جذاب شود و تصمیم گرفتیم تا بخشی از زندگی او را به تصویر بکشیم. اگر می خواستیم به سایر ابعاد شخصیتی «احمد آقا» بپردازیم باید یک مستند چند وجهی را می‌ساختیم.

وی اضافه کرد: در زمان تولید مستند، هرچه بیشتر با شخصیت سیداحمد آشنا می شدیم؛ بیشتر متوجه می شدیم که او از لحاظ اخلاقی و کاری بزرگ‌تر از آن چیزی است که ما فکر می ‌کردیم.

این مستندساز تصریح کرد: پیش تولید این اثر سه هفته طول کشید اما به دلیل این که محل تصویربرداری، منزل «احمدآقا» بود، کار تصویربرداری، بیشتر از یک هفته زمان نبرد.

میرزاباقری در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: مشکل عمده فیلمسازان تأمین بودجه و هزینه‌های مالی است بخصوص اینکه افرادی مثل ما که از مرکز استان دور هستیم جذب سرمایه گذار برای ساخت آثاری مثل سیداحمد دشوارتر است. از طرف دیگر، افرادی که دغدغه‌مند این قبیل سوژه‌ها باشند، نداریم به همین دلیل هم مستند سیداحمد را با هزینه شخصی تولید کردم. اگر پشتوانه مالی خوبی داشتیم، با حوصله بیشتر و تمرکر بالاتری، می‌توانستیم کار بهتری را تولید کنیم.

میرزاباقری در ادامه سخنانش با اشاره به موضوع حمایت از تولیدکنندگان داخلی و اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: زمانی که کارگر  ایرانی کار داشته باشد و محصولات کارخانه ایرانی فروش داشته باشد، خانواده او تأمین می‌شود و از فقر فاصله می‌گیرد، بنابرین در مسئله حمایت از تولید داخلی، در واقع از خانواده کارگر ایرانی پشتیبانی می‌شود.

وی یادآور شد: فیلمسازان و هنرمندان هم می‌توانند با فعالیت و عملکرد خود موجب جلب توجه مردم و حمایت از تولیدات داخلی شوند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تصویر بیشترین حرف را به نسبت نوشته و کتاب به مخاطب منتقل می‌کند؛ زمانی که ما با فیلم‌ها و تیزرهای تبلیغاتی خود از تولیدات داخلی حمایت کنیم و آنها را درست و بزرگتر جلوه بدهیم، باعث آشنایی مردم با این تولیدات و جلب توجه آنها برای حمایت از محصولات ایرانی می‌شود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره اکران مردمی جشنواره عمار که اثرش در قالب آن در جریان نمایش است، بیان کرد : نگاه من به اکران های مردمی عمار همیشه مثبت و خوشبینانه بوده زیرا یکی از اهداف برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار آوردن سینما به داخل مساجد و بین مردم بوده است؛ در حقیقت در قالب این طرح شاهد هستیم سینماها در میان مردم آمده تا اینگونه نباشد که همانند سابق مردم به سینماها رفته و فیلم‌های نه چندان مناسب و مطلوب مشاهده کنند.

این مستندساز خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، اکران‌های مردمی در استان گلستان موجب شکل گیری حرکت‌های خودجوش شده و باعث ایجاد کمپین‌های متنوعی در سطح استان شده است؛ اگر به این موارد توجه کنیم متوجه می‌شویم اکران‌های مردمی تا چه میزان در بسط و گسترش فعالیت‌های فرهنگی مفید و موثر بوده است.

گفتنی است علاقمندان جهت دریافت و اکران این مستند می‌توانند به سایت اکران مردمی جشنواره عمار به نشانی Ekran.ammarfilm.ir  مراجعه کنند.