دریادار سیاری مطرح کرد؛

نظر فرمانده معظم کل قوا در مورد ساخت بازی «مبارزه در خلیج عدن»

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در گزارشی که به فرمانده کل قوا ارائه شد به ساخت بازی مبارزه در خلیج عدن و استقبال جوانان اشاره شد که ایشان تأکید کردند این مسیر باید توسعه یابد

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از خبرگزاری فارس، امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در آیین رونمایی از بازی مبارزه در خلیج عدن ۲ با تاکید بر اینکه فضای مجازی هم فرصت است و هم یک تهدید، گفت: ما باید کاری کنیم که این فضا و ظرفیت به کمک متخصصان به فرصتی برای جهت دهی مثبت به جوانان و نوجوانان تبدیل شود.

وی با بیان توضیحی در خصوص روند ساخت بازی مبارزه در خلیج عدن ۲ یادآور شد کشور ایران یک کشور ژئوپلتیک دریایی به شمار می‌رود چرا که در شمال و جنوب ایران دریا قرار دارد و ما هم به دریای بسته، نیمه بسته و باز دسترسی داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: یکی از مهمترین دسترسی ها آبی ما دسترسی به سواحل مکران و دریای عمان است، چرا که ما از این طریق به آبهای دنیا راه داریم و می توانیم به چهارگوشه جهان حرکت کنیم.

سیاری با تاکید بر اینکه دریا نیز به مانند فضای مجازی هم یک فرصت است و هم یک تهدید اضافه کرد: منابع بسیاری در دریا وجود دارد که ظرف چند سال گذشته با تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به این منابع توجه دوچندان شده است. در همین رابطه استعمار جهانی تلاش دارد که ما را از دریا دور نگاه داشته و همین مساله خود حاکی از اهمیت دریا برای ماست.

وی با بیان اینکه منابع فراوانی در دریا وجود دارد و در این راستا می توان از ظرفیت های منابع غذایی، منابع انرژی های نو، انرژی های تجددپذیر، تجارت و گردشگر و … استفاده کرد، افزود: طی ده سال گذشته با تدبیر فرمانده معظم کل قوا توجه به حضور در دریاهای آزاد و فعالیت در عرصه های بین المللی یکی از راهبردهای نیروی دریایی شده است که ما اگر بخواهیم در این فضا صاحب قدرت باشیم باید این مسیر را دنبال کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: دریا نوردان ایرانی با رکورد ۵ ماه دریانوردی روی آب و سفر از سواحل مکران و دریای عمان به اقیانوس هند دریای مدیترانه و جنوب آفریقا اقتدار و توانمندی نیروهای مسلح ایرانیان را در برابر جهانیان به رخ کشیدند.

سیاری تصریح کرد: شاهد بودیم که در اقیانوس هند پدیده دزدی دریایی به وجود آمد و این به خاطر شرایط استراتژیک و عبور کالاهای تجاری بسیار و نفت کش های عبوری از خلیج عدن بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این ناامنی کنترل شده ده ها میلیارد دلار به اقتصاد دنیا خسارت وارد کرد، گفت: مسیر دریایی ایران تا خلیج عدن ۲ هزار ۵۰۰ کیلومتر است که در این مسیر کشتی ها تجاری و نفت کش های ایرانی بارها مورد تجاوز قرار گرفته اند.

وی با ارائه آماری از کشتی های ایرانی عبوری از خلیج عدن گفت تا به امروز ۴ هزار و ۲۰۰ فروند کشتی تجاری و نفت کش ایرانی از خلیج عدن عبور کرده اند که با وجود ۲۵۰ مورد درگیری دلاورمردان دریایی ما اجازه ندادند که خسارتی به کشتی های ایرانی وارد شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر لزوم نمایش و اطلاع رسانی این دلاورمردی دریانوردان ایرانی در خلیج عدن گفت: بازی مبارزه در خلیج عدن ۱ که در سال ۱۳۹۱ رونمایی شد در همین راستا بود و مورد استقبال قرار گرفت.

وی با اشاره به ملاقات با فرمانده معظم کل قوا اظهار داشت: در گزارشی که به ایشان ارائه شد به ساخت این بازی و استقبال بالای جوانان از این بازی اشاره شد که ایشان تاکید کردند این مسیر باید توسعه یابد تا جوانان ما بدانند در مبارزه با دزدان، نیروی دریایی ایران از چه اقتداری برخوردار است و مهمترین راه برای اطلاع رسانی به جوانان نیز ساخت همین بازی‌ها است.

وی با تاکید بر این که مردم از حضور دریاداران ایرانی و امنیت ایجاد شده در مناطق آبی احساس غرور می‌کنند، گفت: این امنیت روی آب ها به اقتصاد سالم کمک می کند و اگر همیت نباشد ما محتاج بیگانگان خواهیم شد.

سیاری در پایان با تاکید بر اینکه بازی مبارزه در خلیج عدن ۲ فقط یک بازی نیست بلکه یک جهت دهنده نیز هست، گفت: در بازی های خارجی به طور معمول ما را منفی نشان می دهند در حالی که ما نیز باید از این فضا استفاده کنیم و این تهدیدات را با مدیریت جهت دهنده و اثر بخش هدایت کنیم.