ناصر نادری؛

مستندهای «نبرد پنهان»، روایت جنگ جهانی در سوریه است+فیلم

کارگردان مجموعه مستند «نبرد پنهان» از ساخت قسمت های بعدی این مستند خبر داد و موضوعات آن را تشریح کرد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» و به نقل از خبرگزاری تسنیم، مستند «نبرد پنهان» چند هفته قبل از صداوسیما پخش شد. این مستند درباره اتفاقات سوریه است و حسن شمشادی آن را روایت می‌کند. ناصر نادری این مستند را کارگردانی کرده است.

نبرد پنهان با پلان‌هایی کوتاه از گزارش‌های گوناگون راوی اثر در مناطق مختلف سوریه آغاز می‌شود. راوی مستند حسن شمشادی است. خیلی‌ها او را با گزارش‌های واحد مرکزی خبر به یاد می‌آورند. حضور چهار سال و نیمه او در سوریه، از قبل از شروع بحران تا زمانی که این کشور به بحرانی‌ترین نقطه دنیا تبدیل شود، مهم‌ترین دلیلی بود که کارگردان مستند برای روایت اثر به او رجوع کند.

شمشادی در آغاز مستند به معرفی کوتاهی از وضعیت سابق سوریه و مقایسه آن با وضعیت کنونی می‌پردازد. او می‌گوید: «به شام می‌روم تا پلی باشم از شنیده‌های مردم به دیده‌های آنها. سوریه کشوری توریستی است با سواحل چشم‌نواز مدیترانه که تا قبل از شروع این بحران، پذیرای سالانه هشت میلیون گردشگر بود.»

راوی در ادامه طرح مسأله می‌کند و می‌گوید: «در سوریه که قدم می‌زنید اولین چیزی که جلب توجه می‌کند تنوع پوشش و ادیان است. به همین دلیل خیلی‌ها هنوز خشونت و ناامنی این روزهایش را باور ندارند. اما به راستی چه شده است که دنیا، شاهد حضور گسترده تکفیری‌ها در این کشور است؟ آیا به راستی در سوریه جنگی مذهبی اتفاق افتاده است؟ اوایل بحران در سوریه همه فکر می‌کردند تحولات سوریه مانند اتفاقات دیگر کشورهای عربی به سرعت تغییر می‌کند. اما اوضاع در شام متفاوت بود با آنچه در پایتخت‌های دیگر عربی اتفاق می‌افتاد. بحران بر خلاف دیگر کشورهای عربی درگیر با انقلاب، از راهپیمایی در پایتخت این کشور آغاز نشد. در همان آغاز، سر نیروهای ارتش این کشور توسط نیروهای ناشناس بریده می‌شد. هرازگاهی هم حملات انتحاری انجام می‌شد و به سرعت فضای اعتراضات مسلحانه شد.

حالا در سوریه شاهد حضور ۱۰۰ گروه تروریستی هستیم. مردم بی‌گناه نیز یا به مناطق تحت پوشش دولت پناه آورده‌اند یا با تحمل مشقات بسیار به خارج از سوریه مهاجرت کرده‌اند. آمار این مهاجران بالغ بر ۱۱ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. البته عده‌ای هم از سر ناچاری یا با عقیده، در مناطق تحت اشغال تروریست‌های تکفیری باقی مانده‌اند. بعضی از آنها پشیمان شده‌اند ولی توسط تکفیری‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.»

ناصر نادری از مستندسازان جبهه مقاومت درباره ساخت قسمت‌های دیگر مستند «نبرد پنهان» درباره جنگ سوریه گفت: ساخت مستند «نبرد پنهان ۲» به پایان رسیده و هم‌اکنون آماده نمایش است. کار ساخت مستند «نبرد پنهان ۳» هم تقریبا به انتهای خود نزدیک شده است.

روایت آزادسازی حلب در «نبرد پنهان ۲»

او گفت: «نبرد پنهان ۲»، نخستین مستندی است که در خصوص اهمیت و اوضاع میدانی استان حلب سوریه قبل از آزادسازی آن ساخته شده است. در این مستند به ماجرای شهرهای «نبل و الزهرا» حلب هم پرداخته شده است.

نادری ادامه داد: در این مستند یادی از شهید هادی باغبانی، شهید محمد قربانی و شهید محمد کیهانی شده که قبل از ساخت این مستند در قید حیات بودند و در راه ساخت مستندها کمک کردند. تصاویر پخش نشده‌ای از خبرنگار شهید مدافع حرم، محسن خزائی هم در این مستند استفاده شده است.

این مستندساز خاطرنشان کرد: «نبرد پنهان ۲» مانند قسمت اول به روایت آقای حسن شمشادی کار شده و به ماجرای شهر حلب و شهدایی که در راه آزادی آن دادیم، می‌پردازد و به طور کامل جریان آزادسازی این شهر را بررسی می‌کند.

وی اظهار داشت: مستند «نبرد پنهان ۲» در مدت زمانی در حدود ۴۰ دقیقه تهیه و تولید شده و ساخت آن هم حدود یک سال طول کشیده است. ما برای انجام تصویربرداری های لازم آن، دو ماه قبل از آزادسازی حلب به این شهر رفته بودیم.

دو هفته در خط مقدم جبهه حلب فیلمبرداری کردیم

نادری یادآور شد: گروه فیلمبرداری ما در مدت دو هفته ای که در حلب بودیم در خط مقدم جبهه بود و حتی اسکان ما هم در آنجا قرار داشت. برای تصویربرداری به صورت خودجوش به حلب می‌رفتیم و هماهنگی خاصی برای این سفر نداشتیم.

کارگردان نبردپنهان تاکید کرد: ما با کمک سوری‌ها وارد حلب شدیم و در راه ساخت این مستند روزهای سختی را سپری کردیم و به دلیل محل بسیار نامناسبی که برای اسکان داشتیم تیم سه نفره ما شامل خودم، آقای محسن اردستانی و حسن شمشادی بیمار شدیم. البته با تمام سختی ها و با قوت کار را ادامه دادیم تا حاصل آن مستند «نبرد پنهان ۲» شد که بزودی از تلویزیون پخش می‌شود و روایت جدیدی را از حلب و مردم آن خواهید دید.

خانه مستند انقلاب اسلامی مجری طرح این مستند است و در سازمان هنری و رسانه‌ای اوج تهیه شده است.

مصاحبه با «میشل عون» در «نبرد پنهان۳»

نادری درباره ساخت قسمت سوم این مجموعه مستند اظهار داشت: این مستند روایت چرایی حضور حزب الله لبنان در کشور سوریه است و سعی شده به برخی شبهاتی که در مورد این مسئله مطرح است، پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: تولید مستند «نبرد پنهان ۳» تقریبا به پایان رسیده است و فقط در حال حاضر مشغول جمع آوری تصاویر آرشیوی آن هستیم. کار در مرحله راف‌کات قرار دارد و دردو ماه آینده آماده نمایش می‌شود.

این مستندساز خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد «نبرد پنهان ۳» کار تولیدی است و برای تصویربرداری به همراه همکاران خود از جمله حسن شمشادی به کشور لبنان سفر کردیم و از شمال تا جنوب لبنان و در مناطق اهل تسنن و تشیع به تصویربرداری پرداختیم.

نادری اضافه کرد: در این مستند، با برخی از مسئولان لبنانی مصاحبه کردیم و حتی یک مصاحبه اختصاصی با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان در مستند داریم که حدود شش سال قبل تصویربرداری شده است. همچنین تصاویر کمتر دیده شده‌ای از سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در مستند استفاده شده است.

زوایای پنهان جنگ سوریه در پنج‌گانه «نبرد پنهان»

وی یادآور شد: مجموعه مستند «نبرد پنهان» که تا امروز سه قسمت از آن ساخته شده به بررسی زوایای پنهان جنگ سوریه می پردازد؛ امیدوار هستیم بتوانیم ساخت این مجموعه مستند را ادامه بدهیم تا زمانی که اگر مخاطبی بخواهد به زوایای جنگ سوریه عمیق‌تر نگاه کند این مجموعه را در اختیار داشته باشد.

این مستندساز بحران تصریح کرد: مخاطبان با دیدن مجموعه مستندهای «نبرد پنهان» به پاسخ سوالاتی نظیر اینکه آیا جنگ سوریه نبرد شیعه و سنی است، علت ورود حزب الله به سوریه، دلیل حضور و حمایت‌های ایران از مبارزه علیه تروریسم در سوریه، وضعیت حلب و … دست پیدا می‌کند.

نادری اضافه کرد: پیشنهاد ساخت مستندهای نبرد پنهان ۴ و ۵ در مورد کشورهای سوریه و عراق را داشتیم تا در این مستندها به سایر ماجراهایی هم که در این کشورها در حال وقوع است، بپردازیم.

این مستندساز تصریح کرد: ما ظرفیت ساخت یک مستند دیگر در مورد کشور سوریه را داریم تا زوایای دیگری را از جنگ سوریه نشان بدهیم؛ مستند بعدی را هم می‌توانیم درباره عراق کار کنیم تا باتوجه به وضعیت این کشور، بتوانیم روایت کاملی درمورد آنچه در عراق روی داده است، داشته باشیم.