جشنواره عمار باید به مصرف کننده تولیدات فرهنگی توجه ویژه داشته باشد/ درباره بسیاری از مسائل فرهنگی، جز آثار عمار اثر دیگری نداریم

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر گفت: یکی از رسالت‌های اصلی جشنواره عمار در کنار مطرح کردن فیلمسازان انقلابی و وصل کردن

به گزارش روابط عمومی جشنواره عمار، حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در جریان فعالیت‌های مختلف آن از جمله جشنواره عمار، مدرسه سینمایی عمار، تاریخ شفاهی انقلاب و تولید موسیقی قرار گرفت.

۰۰۶-۵

 

*عمار توانسته همانند نخ تسبیحی، فعالان انقلابی را به یکدیگر وصل کند

پژمانفر در بازدید از دبیرخانه جشنواره مردمی عمار گفت: عمار نقش مهمی در عرصه فرهنگی- هنری کشور دارد و توانسته است همانند نخ تسبیحی، فعالان انقلابی را به یکدیگر وصل کند و با استفاده از همین ظرفیت شاهد هستیم که در زمینه‌های مثل فتنه ۸۸ تولیدات خوبی شده است.

وی ادامه داد: برخی آثار جشنواره عمار را در شهرستان‌ها دیده‌ام و امروز، مردم شناخت خوبی از جشنواره عمار دارند، اما در حوزه‌هایی مثل بازی که عمار در آنها نیز ورود کرده است، هنوز شناخت خوبی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: جشنواره عمار باید بتواند همانند حوزه فیلم در حوزه‌های دیگر هم به عنوان یک نخ تسبیح عمل کند و به صورت تصدی‌گرایانه وارد نشود.

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: امروز در بخش تولید محتوای انقلابی، فعالان شناخت و ارتباط خوبی با عمار دارند اما در طرف دیگر مصرف‌کنندگان هم باید از این فعالیت‌ها اطلاع پیدا کنند و بدانند که می‌توانند به این تولیدات اعتماد کنند چرا که تامین نیاز تنها انگیزه مصرف کننده نیست بلکه حمایت از جریان تولید انقلابی هم برای او موضوعیت دارد و البته این موضوع می‌تواند در زمینه مصرف هم نوعی اتحاد ایجاد کند.

 

۰۰۶-۳

 

پژمانفر خاطرنشان کرد: به طور مثال در زمینه‌هایی مثل لوازم التحریر رقابت سختی در بازار وجود دارد باید به سمتی رفت که مصرف کننده حتی در صورت گران بودن محصول تولید کننده انقلابی، باز هم از او حمایت کند به همین نسبت، جشنواره عمار در اولویت‌های خود باید درباره مصرف کننده هم تمرکز و دقت داشته باشد.

وی در همین راستا اظهار داشت: امروز در برخی از زمینه‌ها مثل بازی مشکل تولید داریم و هنوز همانند بخش فیلم شکل جبهه‌ای به خود نگرفته است.

این نماینده مجلس شواری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که از حیث محتوا اولویت دارد، مباحث و مسائل فرهنگی است و وظیفه نهادهایی مثل سینما نشان دادن این گونه مسائل و اتفاقاتی است که در جامعه رخ می‌دهد.

 

*در تولیدات درباره فتنه به مسائل فرهنگی فتنه پرداخته نشده است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تولیدات و آثار جشنواره عمار درباره موضوع فتنه اضافه کرد: در حال حاضر، غالبا در آثار به موضوعات سیاسی و اجتماعی پرداخته می‌شود و مسائل فرهنگی در این میان جایی ندارند که وظیفه امثال جشنواره عمار و مدرسه سینمایی عمار است که به این موارد توجه کند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان طرح مسئله برجام در مجلس، کمیته‌های مختلفی مثل سیاسی، امنیتی و نظامی درباره آن تشکیل شد اما علی‌رغم اعتراضات فراوانی که درباره اهمیت و نقش فرهنگی این مسئله داشتیم از این بُعد برجام غفلت شد چرا که کارکرد اصلی برجام در حوزه فرهنگ و تاثیرگذاری فرهنگی از جمله از بین رفتن گفتمان «ما می‌توانیم» و بسیاری موارد دیگر است.

پژمانفر در همین راستا ادامه داد: در حوزه فرهنگ، ابتدا باید مسائل به طور دقیق و ریز مشخص شود و سپس به آنها پرداخته شود، چرا که امروز، مسائل فرهنگی از جمله مواردی است که مردم بسیار دیر متوجه آنها می‌شوند.

نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: به عنوان مثال، مدتی پیش یک کتاب مصور داستانی برای کودکان را دیدم که با ظرافت خاصی، به مسئله حجاب در جامعه حمله کرده بود که چنین مواردی نشان می‌دهد پشتوانه‌ای برای این گونه مسائل وجود دارد که درباره تضعیف مسائل فرهنگی جامعه در حال فعالیت است.

 

۰۰۶-۲

 

*فیلمسازان باید مشکلات و آسیب های فرهنگی کشور را در فیلم های خود بیان کنند

وی با اشاره به تعبیرات رهبری مثل ناتوی فرهنگی، ولنگاری فرهنگی و… درباره حوزه فرهنگی کشور عنوان کرد: لازم است امروز در کنار مسائل سیاسی و امنیتی کشور که درباره آنها تولیداتی داریم درباره مسائل فرهنگی هم که سخت‌تر از دیگر حوزه‌ها است و در صورت عدم توجه آثار مخرب‌تری هم دارد، کار کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: یکی از رسالت‌های اصلی جشنواره عمار در کنار مطرح کردن فیلمسازان انقلابی و وصل کردن آنها به یکدیگر، طرح موضوعات اولویت‌دار جامعه از جمله مسائل فرهنگی است.

پژمانفر در همین باره افزود: مردم درباره حوزه‌هایی چون حوزه های امنیتی با توجه به تولیداتی که وجود دارد، آگاهی دارند اما درباره مسائل فرهنگی، سینما و فیلمسازان باید محصول ارائه کرد و با مردم حرف بزنند.

وی اظهار داشت: سینما در دنیا، ابزاری است که کارکرد فرهنگی دارد ولی در ایران هنوز این مسئله شکل نگرفته است و به طور مثال درباره خیلی از مسائل می‌توان گفت به جز تولیدات و آثار جشنواره عمار نمونه دیگری نداریم که نام ببریم.

 نماینده مردم مشهد در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جشنواره عمار، امروز به بلوغ رسیده است تصریح کرد: جشنواره عمار باید خود را به جریان فرهنگی متصل کند چرا که  بزودی می‌تواند به عنوان یکی از جشنواره‌های بزرگ مطرح شود که لازمه آن داشتن پشتوانه فکری قوی است تا بتواند درباره مسائل اصلی کشور، اولویت گذاری داشته باشد.

پژمانفر با بیان این که تاکیدات رهبری درباره عمار، نسبت به این جشنواره اطمینان ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: به طور مثال رهبری در بیانات خود روی مسائلی مثل سبک زندگی تصریح می‌کنند که در چنین مسائلی سینما و سینماگران باید این موارد را به صورت ریز و مصداقی برای مردم مطرح کنند.

 

*با کمک علمای حوزه باید مدل و الگوی صحیح خود از کنسرت را ارائه دهیم

وی با اشاره به تولید فیلم داستانی هنگامه توسط مدرسه سینمایی عمار توصیح داد: امروز، مسئله‌ای مثل مدافعان حرم در جامعه و برای مردم پذیرفته شده است اما متاسفانه در بسیاری مسائل فرهنگی مثل سبک زندگی، حجاب و.. کُمیت ما می‌لنگد و با مشکل مواجه هستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: داشتن رویکرد نرم‌فزاری نسبت به اکران، تولید و مصرف همزمان با عملکرد جبهه‌ای از جمله مواردی است که جشنواره عمار باید به آن توجه داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگری از بازدید ضمن اطلاع از تولیدات موسیقیایی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب گفت: در عرصه موسیقی به ویژه مسائلی همچون برگزاری کنسرت، باید بتوانیم مدل و الگوی صحیح خود را ارائه داده و اجرایی کنیم که در این باره به عنوان مثال، باید به سراغ مراجع و علمای بزرگ رفت و از آنها راهنمایی گرفت.

پژمانفر تاکید کرد: در عرصه موسیقی، بخشی مثل سرود، به عنوان یک حوزه بکر، مزیت ویژه ماست که باید با تمرکز، آن را همانند سالهای انقلاب زنده کنیم که حتی می‌تواند در عرصه جهانی هم مطرح شود.