مستند «رفیق قدیمی» رهبر انقلاب ساخته می‌شود/ راننده کامیونی که بصیرتش از خواص بیشتر بود

امیر حمزه مشایخی گفت: سوژه این مستند، حاج ابوالقاسم صدیقی، راننده کامیونی است که رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود، او را فردی معمولی معرفی می‌کند، بصیرتش از خواص بیشتر است.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، امیر حمزه مشایخی، فیلمساز و مستندساز جیرفتی در گفتگویی، درباره اثر جدیدش که به تهیه کنندگی حمایت مدرسه سینمایی عمار در حال تولید است، گفت: این مستند درباره حاج ابوالقاسم صدیقی، راننده کامیون و از همراهان رهبر انقلاب در دوران تبعید در ایرانشهر سیستان و بلوچستان است و پیشنهاد ساخت آن از طرف بخش تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی داده شد که من وقتی داستان این سوژه را فهمیدم، ترغیب شدم تا این کار را جلوی دوربین ببرم.
وی افزود: نخستین شاخصه و ویژگی مستند «رفیق قدیمی»، سوژه آن یعنی «حاج ابوالقاسم صدیقی» است که می‌تواند برای مخاطبان و علاقمندان به چنین موضوعاتی، جالب و جذاب باشد.
این کارگردان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی های خود اشاره‌ای به حاج ابوالقاسم صدیقی کرده و بیان می‌کنند «در دوران پیش از پیروزى انقلاب، بنده در ایرانشهر تبعید بودم. در یکى از شهرهاى هم‌جوار، چند نفر آشنا داشتیم که ‏یکى از آن‌ها راننده بود، یکى شغل آزاد داشت و بالاخره، اهل فرهنگ و معرفت، به معناى خاص کلمه نبودند. به حسب ‏ظاهر، به آنها عامى اطلاق مى‌شد. با این حال جزو خواص بودند. آن‌ها مرتّب براى دیدن ما به ایرانشهر مى‌آمدند و از ‏قضایاى مذاکرات خود با روحانى شهرشان مى‌گفتند. روحانى شهرشان هم آدم خوبى بود؛ منتها جزو عوام بود.»
مشایخی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، نگارش فیلمنامه این مستند به پایان رسیده ولی به دلیل برخی اختلاف نظرها در مورد بخشی از موضوعات مجددا بازنویسی می‌شود و بعد از پایان ماه مبارک رمضان نیز کار تصویربرداری مستند آغاز خواهد شد.
وی عنوان کرد: «حاج ابوالقاسم صدیقی» در شهرستان بم زندگی می‌کنند و بالطبع محل فیلمبرداری مستند نیز در این شهر استان کرمان خواهد بود که طبق برنامه، اگر کار فیلمبرداری تا اواسط مرداد ماه به پایان برسد، مستند در مهر ماه آماده نمایش خواهد بود.
این کارگردان به گلایه از نپرداختن به چنین شخصیت هایی پرداخت و یادآور شد: افرادی همانند حاج ابوالقاسم صدیقی بخشی از تاریخ ما محسوب می شوند ولی تا امروز نتوانسته‌ایم در آثار خود به صورت شایسته و مناسبی اقدام به قهرمان‌پروری و معرفی چنین افرادی کنیم، اگر بتوانیم چنین کاری را با موفقیت انجام دهیم شاهد رخ دادن اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود.
مشایخی در ادامه سخنان خود متذکر شد: در مورد چنین فیلم‌هایی همواره شاهد کم‌کاری‌هایی توسط فیلمسازان هستیم و می‌بینیم که کمتر به این موضوعات در سینما پرداخته می شود و اگر هم در دستور کار قرار داده می‌شوند، بیشتر به صورت کلیشه‌ای است؛ در حقیقت، نگاهی سینمایی در پرداختن به این موضوعات وجود ندارد و اگر هم وجود داشته به لحاظ ساختاری و زمانی ضعیف بوده است.
وی تصریح کرد: نمی‌توانیم توقع و انتظار داشته باشیم تا بدنه فعلی سینمای کشور به چنین موضوعاتی علاقه نشان داده و به آنها بپردازند زیرا این قبیل موضوعات و سوژه ها با افکار و خط فکری آنها کاملا تفاوت دارد.
این کارگردان تاکید کرد: برای کار بعدی خود تعدادی سوژه را مدنظر دارم ولی هیچکدام از آنها هنوز قطعی نشده است به همین خاطر ترجیح می دهم تا این سوژه ها قطعی نشده‌اند در مورد آنها صحبتی نکنم.
گفتنی است مدتی پیش نیز کتابی با عنوان «مؤمن انقلابی، ابوالقاسم صدیقی» از سوی انتشارات صهبا درباره این شخصیت انقلابی منتشر شد.