مهدی امینی مطرح کرد:

«تشویق» درباره مدیرانی است که به اقتصاد مقاومتی باور ندارند

مهدی امینی کارگردان عرصه فیلم کوتاه بیان کرد که «تشویق» درباره مدیرانی است که خودشان به اقتصاد مقاومتی باور ندارند و تنها شعار می دهند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی امینی نویسنده و کارگردان فیلم داستانی کوتاه «تشویق» درباره اثرش که در قالب بسته ویژه «فرزندان رمضان» جشنواره «عمار» درباره اقتصاد مقاومتی در شبکه اکران مردمی این جشنواره در حال نمایش است، گفت: تضادهایی که در مورد مساله اقتصاد مقاومتی و شعارهایی که پیرامون آن در جامعه مطرح می‌شوند، فکر من را به خود درگیر کرده بود به همین خاطر به دنبال نشان دادن این مساله از طریق هنر رفتم.

وی افزود: در حقیقت این حرف‌ها، شعارهای خوش رنگ و لعابی هستند اما در پشت صحنه چنین شعارهایی متوجه می‌شویم داستان چیز دیگری است. از جمله این شعارها می توان به پیام های به ظاهر زیبایی که برخی سازمان ها و نهادها با موضوع حمایت از کالای داخلی و پشتیبانی از نیروی کار ایرانی بیان می کنند، اشاره کرد که برخلاف این شعارها، در عمل با کالای قاچاق فراوان و وارداتی رو به رو هستیم که به تولید داخل ضربه می‌زند.

این نویسنده و کارگردان بیان کرد: با توجه به این موارد، من شعارهای مسئولان را که با رفتار و عملشان در تناقض است در یک فیلم کوتاه سه دقیقه‌ای نشان دادم.

امینی اظهار کرد: در «تشویق» به این نکته اشاره کردم که شعار دادن ملاک نیست بلکه عمل به این شعارها و وعده‌ها ارزش و اهمیت دارد. البته متاسفانه امروز، این موضوع به حلقه مفقوده در جامعه ما تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: هدفم از ساخت این فیلم کوتاه، به فکر فرو رفتن مسئولان بود تا کمی به این موضوع پی ببرند که با شعار نمی‌توان رو به جلو حرکت کرد؛ البته این موضوع در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی نیز به چشم می‌خورد. مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که در هیچ موقعیتی شعار دادن به تنهایی چاره ساز نیست و برای موفقیت به یک عمل قوی نیازمندیم.

این نویسنده و کارگردان درباره مراحل تولید فیلم «تشویق» اظهار کرد: به خاطر اینکه برای ساخت فیلم به تصویربرداری از یک محیط اداری نیاز داشتیم، پیش تولید ساخت فیلم حدود یک ماه زمان برد چراکه ما باید جایی را پیدا می کردیم که ظواهر لوکیشن در آنجا همانند یک محیط اداری کاملا ملموس باشد.

امینی تصریح کرد: این فیلم در اواخر سال ۱۳۹۴ و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد استان قم که همکاری خوبی با ما داشت، ساخته و تا امروز نزدیک به ۴۰ نوبت از شبکه تلویزیونی «افق» پخش شده است؛ همچنین در جشنواره های مختلفی چون «عمار»، «سما» و «اشراق» شرکت کرده است و حتی یک نسخه ۱۰۰ ثانیه ای از آن را برای دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال کردیم که بازخورد بسیار خوبی داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: متاسفانه پشتیبانی و حمایتی که باید از ساخت فیلم درباره چنین سوژه‌ها و موضوعاتی صورت گیرد، اتفاق نمیفتد زیرا این مساله، چندان موضوع حاد اجتماعی به شمار نمی‌آید که تمامی مردم جامعه، سازمان‌ها و نهادها را درگیر خود کند اما این مساله، به صورت آرام و با گذشت زمان، آسیب‌ها و خسارات خود را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

این نویسنده و کارگردان اضافه کرد: فیلمسازان و مستندسازان زمانی می توانند در فرهنگ سازی درست اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در بین مردم موفق باشند که نکات پنهان حوزه اقتصاد، مسایل و مشکلات آن را به تصویر بکشند. فیلمسازان می‌توانند افق خطرناک و نامطلوب یک جامعه مصرفگرا در ۱۰ سال آینده را در آثار خود نشان داده و به مسئولان و مردم هشدار بدهند.

امینی درباره اکران‌های مردمی جشنواره «عمار» که اثرش هم در این شبکه در حال نمایش است، بیان کرد: اگر این اکران‌های مردمی «عمار»، استانداردها و ضوابط خاص خود را رعایت و تقویت کند، عملکرد و تاثیرگذاری آن بسیار بیشتر و بهتر می‌شود.

وی در پایان گفت: امروز شاهد هستیم برخی از این اکران‌ها از طریق رایانه، لپتاپ و تلویزیون صورت می‌گیرد در صورتی که اگر بخواهیم تأثیرگذاری این آثار بهتر شود، باید فضایی که این اکران‌ها در آنها برگزار می‌شود، حرفه‌ای و استاندارد شود.

علاقمندان برای دریافت و اکران این مستند می‌توانند به سایت اکران مردمی جشنواره «عمار» به نشانی Ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.