کارگردان مستند «وقتی گفتند نمی‌شود»:

پرورش شترمرغ سوژه جذابی برایم بود/ همه چیز آنقدر تیره نیست

فاطمه مرزبان کارگردان مستند «وقتی گفتند نمی‌شود» بیان کرد که در این اثر به موضوع پرورش شترمرغ پرداخته است.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، فاطمه مرزبان کارگردان مستند «وقتی گفتند نمی‌شود» که اثرش در قالب بسته ویژه جشنواره «عمار» برای اکران آثار اقتصاد مقاومتی در مبارک رمضان در حال نمایش در نقاط مختلف است، گفت: داستان این مستند درباره جوان ترکمنی به اسم رسول است که در تهران جوشکار بوده، وقتی فردی برای این جوان که به پرندگان علاقه داشته است، از پرورش شترمرغ و فواید آن می‌گوید، او هم نسبت این کار تمایل پیدا می‌کند.

مرزبان ادامه داد: این فرد به دلیل اشتیاقی که رسول به پرورش شترمرغ پیدا می‌کند برای این کار به روستایشان در استان گلستان برمی‌گردد، ولی متوجه می‌شود که به دلیل شرایط استان اجازه این کار را نمی‌دهند و همکاری نمی‌کنند، با این حال رسول از این کار دست نمی‌کشد و ادامه می‌دهد تا سرانجام نتیجه می‌گیرد.

وی اضافه کرد: زمانی که شنیدم یک نفر در استان گلستان برای اولین بار چنین کاری انجام داده است، برایم جالب بود و بعد از فهمیدن داستان کار این جوان، تصمیم به تولید مستندی درباره این موضوع گرفتم.

این مستندساز اظهار کرد: همان‌طور که از اسم این مستند هم مشخص است بعضی وقت‌ها می‌گویند کاری را نمی‌شود انجام داد ولی من خواستم نشان دهم که با تلاش و کوشش می‌شود هر کاری کرد.

مرزبان بیان کرد: با این کار قصد داشتم پتانسیل‌های استان گلستان را به مردمش نشان بدهم تا یاد بگیرند به جای ترک مکان، اشتغال زایی کنند.

وی اضافه کرد: با وجود همه کمبودها و مشکلات ما چیزهای خوبی هم داریم که باید به آن پرداخته بشود، آن قدر همه چیز تیره نیست و فقط نباید بدی‌ها را دید بلکه امید به آینده می‌تواند از آن مهمتر باشد.

این مستندساز درباره مشکلات تولید اثرش بیان کرد: دور بودن راه و هزینه‌هایی که بر عهده خودم بود، کار را کمی برایم دشوار می‌کرد ولی من باید خودم را ثابت می‌کردم چرا که این اولین مستندی بود که قصد داشتم بعد از مدت‌ها به صورت حرفه‌ای انجام دهم.

مرزبان اظهار کرد: این مستند در بخش چراغ راه فیلم کوتاه تهران، عنوان بهترین فیلم، در جشنواره ملی کار جایزه نگاه ویژه به موضوع کار، در جشنواره صدا و سیما مقام دوم، در جشنواره بسیج مقام بهترین فیلم و در جشنواره «عمار» فانوس بخش اقتصاد مقاومتی را گرفته و در بسیاری جشنواره‌های دیگر هم جزو برگزیدگان بوده است.

این مستندساز در بخش دیگری از سخنانش درباره اکران‌های مردمی جشنواره «عمار» که اثرش هم در این شبکه در حال نمایش است، عنوان کرد: بحث اکران مردمی این جشنواره بسیار جالب است و من هم بسیار خوشم آمد ولی فکر می‌کنم افراد زیادی از وجود این جشنواره مطلع نیستند و به نظرم باید در تلویزیون و فضای مجازی بیشتر خودش را نشان بدهد تا فقط با یک قشر خاص روبه رو نباشد. البته «عمار» نشان داده که عرصه فیلمسازی فقط برای طیف فکری خاصی نیست بلکه هرکسی می‌تواند با هر نوع دیدگاهی، از دغدغه‌هایش بگوید.

علاقمندان برای دریافت و اکران این مستند می‌توانند به سایت اکران مردمی جشنواره «عمار» به نشانی Ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.