آیت الله کعبی؛

جشنواره فیلم عمار یکی از کارهای «آتش به اختیار» در حوزه فرهنگی است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از مصداق‌های آتش به اختیار در مسائل فرهنگی شروع به کار جشنواره فیلم عمار برای حمایت از تولیدات سینمایی و مستند است.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از رهیاب،  آیت الله عباس کعبی با اشاره به دیدار چند روز پیش مقام معظم رهبری با دانشجویان اظهار داشت: ایشان در این جمع بر غلبه دادن گفتمان انقلاب اسلامی تأکید کردند و خطاب به هسته‌های فکری، عملی، جهادی و فرهنگی کشور دستور دادند که هرکدام به صورت مستقل آتش به اختیار کار کنند.

وی افزود: فلسفه کلام رهبر انقلاب این است که در جنگ قرارگاه مرکزی دستور می‌دهد اما اگر ارتباط قرارگاه با گردان قطع شود، فرمانده به صورت آتش به اختیار به گردان تحت امر دستور می‌دهد. مقام معظم رهبری به دانشجویان گفتند که شما افسران جنگ نرم هستید و آنجا که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلال دارد و توانایی تصمیم گیری صحیح ندارد، آنجا آتش به اختیار عمل کنید.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آتش به اختیار به معنی اندیشیدن و تصمیم گیری است، گفت: آتش به اختیار یعنی پیدا کردن راه حل و عملی کردن آن است، مثال حضرت آقا هم نسبت به مسائل فرهنگی مانند اهمیت سینما پرداختند و گفتند که به جای پرداختن به مسئله هنر و سینما به این می‌پردازند که فلان آهنگ قبل از افطار پخش شود یا نشود.

وی بیان کرد: براساس فرمایشات حضرت آقا باید بگویم که منظور ایشان از آتش به اختیار تشخیص وظیفه، الزام و عمل به وظیفه و ایجاد هسته فکری اندیشه ورز برای تحلیل و اقدام است. یکی از مصداق‌های آتش به اختیار در مسائل فرهنگی جشنواره فیلم عمار است و یا اقدامات مرحوم سلحشور در فیلم حضرت یوسف(ع) است، آتش به اختیار یعنی اینکه گروه های مومن و انقلابی هرجا که خلاء ببینند باید وارد میدان عمل شوند و آن خلاء را پر کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آتش به اختیار به معنای هرج و مرج و خودسری نیست، عنوان کرد: آتش به اختیار بی قانونی و عدم رعایت نظم نیست بلکه به معنی غلبه دادن منطق انقلاب اسلامی براساس تشخیص درست و اقدام در چارچوب و واقعیت‌های موجود است.

وی اظهار داشت: تشکیل گروه‌های چریکی نامنظم در ابتدای تجاوز ارتش بعث به عراق در کشور بود چرا که نیروهای نظامی ما نمی‌توانستند وارد عمل شوند. این گروه‌ها در چارچوب مقررات کشور عمل می‌کردند و این نبود که بی نظمی کنند بلکه به دنبال پر کردن خلاء بودند.

آیت الله کعبی افزود: داشتن ابتکار و ایده، اقدام و عمل و توانایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب به معنی آتش به اختیار هستند.

وی بیان کرد: توصیه بنده به نیروهای انقلابی این است که با امید و توکل برخدا، با توجه به گفتمان رهبری در جهت تقویت گفتمان اسلامی فعال شوند و اینکه برخی از دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند، توجیهی برای سستی نیروهای انقلابی نمی‌شود.

مسئول حوزه علمیه امام حسین(ع) عنوان کرد: سستی و تنبلی حجت شرعی و قانونی ندارد و باید با ورود به موقع در میدان جنگ نرم خلاءها را پر کرد. باید عرصه درگیری را شناخت و در این میدان باید به وظایف خود عمل کنیم.