مستندی تلخ از آزادسازی شهرهای فوعه و کفریا

«با صبر زندگی»؛ روایتی تکان دهنده از اندوه بی پایان و عمیق مردم سوریه

«با صبر زندگی» و مستندسازانی که رفته بودند تا راوی شادی مردم مقاوم فوعه و کفریا باشند، اما با اتفاق شومی که در انفجار اتوبوس‌ها افتاد، ناخودآگاه راوی اندوه بی پایان و عمیق این مردم شدند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره عمار به نقل از سینماپرس، بعد از تجربه اثر «با مرگ زندگی» که روایتی از آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا بود؛ وحید فراهانی و تیمش تصمیم گرفتند مستندی با موضوع آزادسازی شهرهای فوعه و کفریا هم بسازند. فوعه و کفریا در جنوب غرب حلب قرار دارند و دو سال و نیم در محاصره کامل بودند و هیچ کمکی مگر از طریق هوایی به آنها نمی رسید؛ خبرهایی رسید که قرار است خانواده ها و اهالی فوعه و کفریا با خانواده های گروه های مسلح تبادل شوند.

مستندسازانی که رفته بودند تا راوی شادی مردم مقاوم فوعه و کفریا باشند، اما با اتفاق شومی که در انفجار اتوبوس‌ها افتاد، ناخودآگاه راوی اندوه بی پایان و عمیق این مردم شدند.

پانزده روز در حلب بودند، چون قرار بود در روز اول تبادل صورت بگیرد، اما به خاطر اختلافات داخلی گروهک‌ها تبادل مکرراً به تعویق افتاد و مجبور شدند در محل تبادل حاضر شوند و منتظر بمانند تا تبادل صورت بگیرد.

امروزه بر اساس آمار منتشر شده در جنگ‌ها ۸۰ درصد قربانیان جنگ، زنان و کودکان هستند. بسیاری از افراد، جنگ را یک بازی مردانه می‌دانند و این مردها هستند که برای آن تصمیم می‌گیرند و در این روند زنان و کودکان اولین قربانیان جنگ می‌شوند.

«با صبر زندگی» قرار بود از صحنه های دیدنی و به یادماندنی از دیدار خانواده های چشم به راه با عزیزانشان را به تصویر بکشد اما متاسفانه راوی صحنه‌های شهادت مظلومانه این مظلومان شد.

پس از مقاومت و صبر بی حد و حساب شیعیان مظلوم شهرهای فوعه و کفریا که پس از مدت‌ها همزیستی با مرگ تدریجی و زندگی در دوزخ رنج و عذاب و گرسنگی و محاصره تحمیل شده از سوی گروه‌های تروریستی سوریه بودند، قرار شد در قالب توافق خانواده‌ها و اهالی فوعه و کفریا با خانواده‌های گروه‌های مسلح تکفیری تبادل شوند اما با انفجاری تروریستی از سوی ناپاک‌ترین انسان‌ها، مواجه و ده‌ها تن از آنان در غربت و مظلومیت مضاعف به خاک و خون غلطیدند.

دوربین «با صبر زندگی» که منتظر رسیدن این اتوبوس ها به اردوگاه و ضبط تصاویری شگفت از پایان انتظار رنج این مردم ست با یک فاجعه غیرانسانی تکان دهنده مواجه می شود. تغییر شرایط بهانه تروریست‌ها برای متوقف کردن اتوبوس‌ها در میانه راه بود در حالی که ده ها اتوبوس منتظر اجازه خروج بودند، یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده حامل مواد غذایی برای کودکان، اجازه یافت به محل توقف اتوبوس‌ها نزدیک شود و لحظاتی بعد انفجاری مهیب رخ داد که در اثر آن، دهها غیرنظامی و کودکان مظلوم به طرز دلخراشی شهید یا زخمی شدند.

باید گفت که روایت «با صبر زندگی» آن قدر خوب و تاثیر گذار است که بیننده به خوبی می تواند شرایط زندگی آن ها را درک کند. اما در بعضی دقایق این روایت آن قدر تلخ است که شاید نتواند مخاطب عام را تا دقیقه آخر به دیدن کار ترغیب کند.

مستند «با صبر زندگی» از ویژگی های شاخص تری نسبت به مستندهایی که ما در گذشته با این موضوع دیده ایم برخوردار هست که البته منحصر بفردش کرده است. مستندساز دقت زیادی کرده است که اثر را فراتر از مستند تبدیل به یک درام پیچیده تاثیرگذار کند، نه اینکه از احساسات مخاطب صرفا بخواهد استفاده کند بلکه داستانگویی کرده و کارهای نمادپردازانه داشته است. اینکه در مستند بتوانیم هم داستان بگوییم هم قصه آدم ها را روایت کنیم خودش یک موفقیت است.

این مستند هم در دل بحران است، و هم دارای فرم جذابی است، و هم گروههای روشنفکری را می تواند ارضا کند و مفاهیمی دارد که این دسته از مخاطبین را اقناع می کند و در عین حال کاری دردناک و تلخ است. سوژه اتفاقی شومی که قرار بود شادی برای مردم مظلوم سوریه باشد اما همراه شد با یک فاجعه دردناک سوژه قابل توجهی است.

وقتی می بینیم در نمای تیتراژ دوربین به سمت کودکی می رود که در حال شعر خواندن است این پیام دارد که قربانیان این جنگ چه کسانی اند و همزمان چه کسانی دارند از آب گل آلود ماهی می گیرند. در این اثر نماد پردازی به کمک داستانگویی می اید و صحنه هایی را ایجاد می کند که خود آن قاب به تنهایی کلی حرف دارد که ذهن ما را به درون مایه و تحلیل می رساند و مخاطب را درگیر لایه های مختلف فیلم می کند.

مستند بحران یکی از سخت ترین ژانرهای مستند است که فیلمسازان بزرگ دنیا که اهل ایثار و فداکاری بوده اند به سمت این نوع مستند رفته و زیبایی شناسی تصویری از دل زیبایی شناسی خودشان بیرون کشیده اند.

بحث سوریه بحث انقلاب است. اینکه امروز این انقلاب به کشورهای دیگر جهان هم صادر شده و خیزشهای موجود متاثر از فرهنگ انقلاب است و حتی در سوریه مطالبات مردم انجا بوده که ما حضور پیدا کنیم، همه موضوعاتی است که باید به آنها توجه شود.

 

مستند «با صبر زندگی» به کارگردانی وحید فراهانی کاری خیلی کوچک برای مردم سوریه و خانواده‌های داغدار شهیدان خونین بال فوعه و کفریا و دیگر مظلومانی است که هر روز در گوشه گوشه سرزمین سوریه به شهادت می‌رسند.»

مستند «با صبر زندگی» اثری از بنیاد روایت فتح که به زودی رونمایی و سپس از تلویزیون پخش می شود روایت واقعه ای است که مردم سوریه با آن درگیر می شوند.