دیدن «قرارداد ۱۹ ژوئن» برای همه سلایق فکری جذاب است/ نقطه قوت «قرارداد ۱۹ ژوئن» بیان حقایق از زبان مخالفان نظام است

نقطه قوت مستند «قرارداد 19 ژوئن» مصاحبه با افرادی است که بعضا حتی نظام را قبول ندارند اما بخشی از حقانیت نظام از زبان آنها بیان می شود.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از فردا نیوز، عبداله گنجی، تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی پیرامون مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» که اکران‌های آن به تازگی شروع شده است در سخنانی، گفت: به عنوان یک کارشناس مسائل سیاسی مقداری در مورد ابتدای مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» بحث دارم ولی به غیر از این بخش، سایر بخشهای مستند بسیار خوب بوده و خیلی مناسب جمع بندی شده است.

وی افزود: روایتی را که در ابتدای این مستند شاهد هستیم این‌گونه به مخاطب پیام می دهد که مبنای مسئله و مشکل ما با آمریکا، تصرف لانه جاسوسی است و مشکلات ما با آمریکا مربوط به قضیه سال ۱۳۴۲ و انقلاب اسلامی نبوده و بعد از تسخیر لانه جاسوسی این مسائل ایجاد شده است.

مدیرمسئول روزنامه جوان در ادامه سخنانش به مشابهت ماجرای این مستند با مسئله هسته ای اشاره کرد و بیان کرد: بحث «قرارداد ۱۹ ژوئن» الجزایر مشابهت بسیار جالبی با داستان توافق هسته ای دارد و عمل نکردن طرف مقابل قرارداد به تعهد خود، وجه مشترک داستان روایت شده در این مستند با برجام است.

گنجی خاطرنشان کرد: مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» برای دیده شدن توسط روشنفکران و دانشگاهیان بسیار مناسب است؛ البته با توجه به تاریخی که بیان روایت می‌کند قابل توجه برای تمامی سلایق فکری است گرچه دیدن آن برای نیروهای انقلاب نسبت به همه اقشار لازم و واجب‌تر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش هدف گذاری های درست برای ساخت مستندهایی از این دست را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: پرداختن به چنین موضوعاتی در مستندها درصورتی که هدف گذاری های درست و مناسبی برای آن در نظر گرفته شده باشد دستاوردهای بسیار خوبی را برای ما به همراه خواهد داشت؛ البته من اطلاعی از هدف گذاری سازندگان این مستند ندارم ولی کار خوبی که در این اثر صورت گرفته، همانندسازی با مسئله برجام است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: مهمترین کارکرد تماشای مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» درس آموزی است؛ در حقیقت این درس آموزش و موضوعی که در این مستند به آن پرداخته می شود برای دانشجویان و دانشگاهیان بسیار مفید و لازم است.

گنجی با اشاره به کم‌توجهی نسبت به ساخت آثار تاریخی تصریح کرد: علت توجه کم به این قبیل مستندها و موضوعات در سینما و در میان فیلمسازان این است که در بستری زمانی به این موضوع پرداخته می شود که این گمان را در میان آنها ایجاد می کند این مستند به دنبال سیاسی کاری است؛ علت آن هم این است که جامعه امروز ما به صورتی نسبت به مسئله هسته ای قطب بندی شده که بخشی از نیروهای متعارض به این نوع مستندها توجه می کنند و بخشی دیگر اینگونه استنباط می کنند که این مستندها برای حذف آنها آمده و به این دلیل نیز به آنها بی توجهی می کنند.

مدیرمسئول روزنامه جوان در بخش دیگر سخنان خود نقطه قوت این مستند را مصاحبه با مخالفان نظام دانست و گفت: نقطه قوت مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» را انجام مصاحبه با افرادی می دانم که بعضا حتی نظام را نیز قبول ندارند و بخشی از حقانیت نظام از زبان آنها برای مخاطبان بیان می شود که این موضوع بسیار ارزشمند و مهمی است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: کارکرد و رسالت این قبیل مستندها بازکردن گره‌های اجتماعی نسبت به این دست مسائل و موضوعات است؛ البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم آنچه را که مربوط به حقانیت نظام و نگاه انقلاب است باید در این قبیل مستندها برجسته کنیم.

گنجی در پایان سخنان خود با اشاره به موضوعات دیگری که قابلیت ساخت مستند را دارند، تصریح کرد: ازجمله موضوع هایی که درمورد آن امکان ساخت مستندهایی همانند «قرارداد ۱۹ ژوئن» وجود دارد می توان مواردی چون پذیرش قطعنامه، شهادت شهید رجایی، دیپلمات های ربوده شده، ماجرای مک فارلین، لو رفتن عملیات های نظامی در دوران جنگ تحمیلی و نحوه برخورد امام خمینی (ره) با نهضت آزادی را نام برد.

گفتنی است مستند «قرارداد ۱۹ژوئن» روایتی از یک تطابق تاریخی مذاکره ایران-امریکاست که بسیاری این اتفاق را عینا همانند برجام می‌دانند. علاقمندان جهت اکران این مستند، می‌توانند عبارت «قرارداد ۱۹ژوئن» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند.