از خستگی تا شوکه شدن مخاطبان اکران های مردمی عمار؛ واکنش‌های مخاطبان به اثری تاریخی _ سیاسی

در هفته اول اکران‌های مردمی اثر سیاسی ـ تاریخی «قرارداد ۱۹ ژوئن» مخاطبانی از شش شهرستان به پای این اثر نشستند، تا از زاویه‌ای جدید به یکی از مهم ترین مسائل امروز جامعه بپردازند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» در هفته اول اکران‌های مردمی اثر سیاسی ـ تاریخی «قرارداد ۱۹ ژوئن» مخاطبانی از شش شهرستان به پای این اثر نشستند، تا از زاویه‌ای جدید به یکی از مهم ترین مسائل امروز جامعه که ریشه‌ در نوعی از سیاست ورزی دارد، بپردازند.


مستند قرارداد ۱۹ ژوئن که به اتفاقات سال‌های ابتدایی انقلاب(۵۸ تا ۶۰) می‌پردازد، از ترکیب تصاویر آرشیوی و گفت و گو با افرادی که به نوعی با واقعه مورد بحث در مستند مرتبط بوده‌اند تولید شده است و سعی می‌کند روایتی منطقی با بیان نظرات موافق و مخالف را پیش ببرد. این موضوع به خصوص در نیمه ابتدایی مستند دیده می‌شود.
اثر ایمان گودرزی در هفته اول اکران‌های مردمی‌اش توانست در ۱۰ اکران، میهمان مخاطبانی از شش نقطه کشور باشد و در میان حدود ۲۲۰ مخاطب خود با نظرات مختلفی همراه بود.
خانم فرخی که اثر را در میان همسران طلاب اکران کرده است، واکنش‌های مثبت و منفی نسبت به اکران شنیده است: از نظراتی مثل «مستند زیاد دلچسب نبود، اما بد هم نبود»و «مستند خسته کننده بود» تا «هم فیلم، هم مستند باید بروز باشه تا بهتر بتوان نتیجه گرفت. مستند خوب بود، یعنی عالی بود و آموزنده».


همچنین اکران کننده شهر تهران درمورد اکران قرارداد ۱۹ ژوئن در دانشگاه تهران می‌گوید: «مخاطبان دانشجویان ارشد و دکتری و کارشناسی دانشگاه تهران بودند. مستند بسیار مورد توجه و استقبال دانشجویان قرار گرفت. در انتها نکاتی درباره مستند و شباهت قرادادهای ایران از پیروزی انقلاب تا کنون و نهایتا برجام مطرح شد.»


اکران کننده شاهرودی که اثر را در میان فعالان فرهنگی اکران کرده بود، در پاسخ به این سوال که نظر مخاطبان اکران نسبت به اثر چطور بوده است، از شوکه شدن آن‌ها بعد از تماشای اثر گفت و اینکه فعالان فرهنگی «مصمم‌تر شدند برای اکران این اثر که ان شاالله نتیجه‌اش را در روز‌های آینده ببینیم.»

یک هفته، ۱۰ اکران، آمار خوب اکران یک مستند
۴ اکران در شهر تهران، ۳ اکران در شاهرود و یک اکران در شهر‌های باغملک، ورامین و آباده حاصل کار فعالان فرهنگی در نیمه ابتدایی اردیبهشت ماه بود.
این اکران‌ها از نظر مکان‌های اکران در نهاد رهبری دانشگاه تهران، پایگاه مقاومت در شهر تهران، حوزه علمیه انسیه شهرستان ورامین، حوزه علمیه شهرستان آباده در استان فارس، پایگاه یاسین و پایگاه طهورا شهرستان شاهرود در استان سمنان و مهد غنچه‌های بهشت در شهرستان باغملک برگزار شده است.


با بررسی ۱۰ اکران ابتدایی، گرچه طیف‌های مختلفی پای این اثر نشستند ولی کفه‌ی نخبگانی و دانشجویی مخاطبان سنگین‌تر بوده است و به نظر می‌رسد در میان مخاطبان نخبگانی اقبال بیشتری داشته است.
همچنین این اثر به تناسب فضای انتخاباتی کشور و محتوای سیاسی‌اش، معمولا همراه با سخنرانی سیاسی یا گعده‌های مرتبط به فضای سیاسی مرتبط با موضوع مستند برگزار شده است که خود این امر امتیازی برای اثر محسوب می‌شود.


مدتی پیش نیز محمد تقی فهیم، کارشناس سینما در مورد این اثر گفته بود: «مستند قرارداد ۱۹ ژوئن، مستند قدرتمندی است و هنگامی که فیلم به سراغ نقد آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌رود، قدرتمندی آن اثبات می شود. لذا فیلم، به خوبی و با ظرایف، دیدگاه‌های مختلف را در کنار هم قرار می دهد و مخاطب را به یک نتیجه مشخص رهنمون می‌سازد. ازسوی دیگر، این فیلم می‌تواند یکی از فیلم های مستند به اتفاقات تاریخی جامعه ما محسوب شود و حتی بعدها می توان به این فیلم استناد تاریخی کرد. در حال حاضر نیز اولین فیلم در این زمینه است و این حاکی از هوشمندی سازنده مستند است که چنین موضوعی را برگزیده است.»
انتظار می‌رود مستند قرارداد ۱۹ ژوئن در روز‌های پیش رو و با نزدیک شدن به انتخابات روند رو به رشدی در اکران‌های خود داشته باشد.
علاقمندان برای اکران این مستند، می‎‌توانند عبارت «قرارداد ۱۹ ژوئن» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسبال کنند.