مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» فردا در «تسنیم» رونمایی می‌شود

«قرارداد ۱۹ژوئن» روایتی از یک تطابق تاریخی از مذاکره ایران-آمریکا است. اتفاقی که بسیاری می‌گویند کپی پِیست برجام ا

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، مستند «قرارداد ۱۹ژوئن» فردا دوشنبه ۲۸ فروردین رونمایی می‌شود. این مراسم همراه با نمایش مستند از ساعت ۱۴:۳۰ در خبرگزاری تسنیم واقع در تهران، خیابان جمالزاده شمالی، کوچه شیرزاد، پلاک ۱۲ برگزار می‌شود. ناصر نوبری و حسین شیخ الاسلام مهمانان این مراسم هستند که پس از اکران مستند سخنرانی می‌کنند.

«قرارداد ۱۹ژوئن» روایتی از یک تطابق تاریخی از مذاکره ایران-آمریکا است. دانشجویان ایرانی در پی تسخیر سفارت آمریکا تعدادی از دیپلمات‌های این کشور را گروگان گرفتند. ماجرای مبادله این گروگان‌ها در دولت ایران تبدیل به جریان یک مذاکره طولانی مدت می‌شود. بهزاد نبوی از طرف دولت شهید رجایی سرپرست مذاکرات می‌شود. مذاکره‌ای که هنوز هم نتایج آن تمام نشده و در دادگاه بین‌المللی لاهه در جریان است.

«قرارداد ۱۹ژوئن» چیزی است که در تاریخ سیاسی ایران با نام بیانیه‌ الجزایر شناخته می‌شود. اتفاقات عجیبی در جریان این مذاکرات رخ داده است که آن را بسیار بسیار شبیه به مذاکرات برجام کرده است. سیاست‌ها، حمایت‌ها، تبریک‌ها به رهبری و … همگی شبیه برجام  است. حتی وقتی معلوم می‌شود که مذاکرات شکست خورده است، همه حرف‌ها با کلیدواژه «نظارت امام»، «هدایت امام» و «رهبری امام» مطرح می‌شود.

بیننده مستند وقایع سال ۱۳۶۰ را تماشا می‌کند اما در عین حال، همه اتفاقات امروز در جریان مذاکره ایران با کشورهای ۱+۵ و مخصوصا آمریکا را بخاطر می‌آورد.

این مستند با روایت چهره‌هایی چون حسین شیخ الاسلام،فروز رجایی‌فر، محسن روح‌الامین، صادق زیباکلام، ابراهیم یزدی، جواد منصوری و محمود کاشانی ساخته شده است. عجیب آنست که بهزاد نبوی به عنوان سرپرست تیم مذاکره کننده غایب اصلی مستند است. هرچند کارگردان با ظرایف و سختی‌هایی سراغ او رفته و با نبوی گفت‌وگو کرده است اما بهزاد نبوی پس از چند روز با گودرزی تماس می‌گیرد و می‌گوید که اگر از فیلم‌ها در مستندش استفاده کند، از او شکایت خواهد کرد.

کارگردان مستند درباره حاشیه‌های عدم حضور بهزاد نبوی می‌گوید: «حدود دوساعت در خانه‌اش بودم و مصاحبه را ضبط کردم. پرونده مذاکرات آنقدر روشن است که دیگر جای ابهامی ندارد اما در جریان مصاحبه کاملا آرام و منطقی سوال‌ها را پرسیدم تا نبوی بر اثر نوع نگاهم به ماجرا، مصاحبه را ترک نکند. روایتش را می‌خواستم نه دفاعش. دائما توجیه می‌کرد. در نهایت اعتراف کرد که «در آن مقطع تاریخی اصلا سواد دیپلماتیک نداشتیم». دو سه روز بعد از ضبط تماس گرفت و گفت که اگر فیلم پخش بشود شکایت می‌کند و پیگرد قضایی می‌کند».

«قرارداد ۱۹ ژوئن» روزهای تلخی را برای مردم یادآوری می‌کند؛ روزهایی که هزینه‌های بسیاری شد اما عبرتی برای آینده کشور و مذاکره با آمریکا نشد.

ایمان گودرزی مستندساز جوان کشورمان این مستند را کارگردانی کرده است.