رئیس سازمان نظام پرستاری:

«داد»، امیدوارکننده مردم و شوکی برای مسئولان است/ بی‌تدبیری مسئولان باعث بروز مشکلات بهداشت و درمان است

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: تهیه و تولید مستندهایی مثل «داد» برای هرجامعه‌ای لازم و ضروری است تا افراد و مردم

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، علی محمد آدابی رئیس سازمان نظام پرستاری درگفتگویی پیرامون مستند «داد» که به اعتراضات صنفی از جمله مسائل پرستاران می پردازد، گفت: البته مستند «داد» به دلیل جدید بودن و تازگی در ساختار و پرداختن به موضوعات این چنینی کار با ارزشی محسوب می شود.

وی موضوعات مطرح شده در مستند «داد» را در سطح جامعه قابل حس دانست و افزود: از زاویه دیگر همین که این مستند با موضوعی که به آن پرداخته اجازه اکران هم پیدا کرد جای خوشحالی فراوانی دارد؛ واقعیت این است موضوعات و مسائلی که در این مستند به آن پرداخته شده در سطح جامعه امروز ما وجود دارد و چنین آثاری در تمام کشورها یک آینه تمام نما از اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن جامعه است.

رئیس سازمان نظام پرستاری در بخش دیگری از سخنانش با ابراز گله از بی توجهی دولت اخیر به سازمان صنفی پرستاری ادامه داد: مطالبات به حقی وجود دارد که متاسفانه دیده نمی شود و اگر بخواهم از منظر صنفی به آن نگاه کنم باید بیان کنم در دولت اخیر هیچ توجهی به سازمان صنفی پرستاری و شنیده شدن صحبت ها و نقدهای دلسوزانه آن نشده است.

آدابی پیرامون مکاتبات اخیر با دولت برای حل مشکلات این صنف خاطرنشان کرد: ما در این سالها مکاتبات بسیاری با دولت در زمینه مسائل و مشکلات این نظام صنفی داشتم که تا امروز هیچ توجهی به آن نشده که در نهایت این مشکلات را در بخش بهداشت و درمان پدید آورده است. به جرات می توانم بیان کنم که دولت نسبت به نظر منتقدان در اداره بهداشت و درمان بی تفاوت بوده و امیدوارم که این مسائل و مشکلات در سایر بخش ها به وسعت نظام بهداشت و درمان نبوده باشد.

وی به بی تدبیری از سوی وزارت بهداشت در بخش بهداشت اشاره و اضافه کرد: استنباط من این است که در بخش بهداشت و درمان شاهد یک نوع بی تدبیری از سوی وزارت بهداشت بوده ایم. متاسفانه ریاست جمهوری هم کوچکترین توجهی به نامه های مکرری که سازمان نظام پرستاری و خانه پرستار داده اند نداشته اند.

رئیس سازمان نظام پرستاری در تکمیل سخنان خود یادآور شد: مسئولان تا امروز به نقطه نظرات ما گوش نداده اند و نتیجه آن همین شد که امروز با بسیاری از مشکلات روبرو شده اند و بسیاری از بیمارستانها اعلام کرده اند مریض ها را در حد اورژانس می پذیرند. اینها مسائلی هستند که تا امروز در بعد از انقلاب سابقه نداشته است. علی رغم تزریق چند ده هزار میلیارد تومان به این بخش متاسفانه باید شاهد این ناکارآمدی و این سوء مدیریت باشیم.

آدابی پیرامون مشاهده مستند «داد» تصریح کرد: مستند «داد» در مجموع کار خوبی بود اما امیدوارم که به لحاظ کیفی در قسمت های بعدی بهتر شود.

وی بیان کرد: تاثیری که ساخت و نمایش مستندهایی از قبیل مستند «داد» در مطالبات صنفی دارد این است که این مطالبات است و خواهد بود اما باید بررسی کرد چه تاثیری می تواند در ذهن مسئولان داشته باشد؛ امیدوار هستم که مسئولان متوجه این مسائل شده و در جریان این نارضایتی ها قرار بگیرند.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: به هر میزان که بر روی این نارضایتی ها سرپوش گذاشته شود در نهایت موجب افزایش سطح نارضایتی ها در بین مردم خواهد شد؛ بر این اساس باید به این نارضایتی ها توجه شده و به درد دل آنها پاسخ داده شود و در یک کلام عدل باید حاکم شود. اگر این عدل حاکم باشد بسیاری از نظام های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشکل خاصی در راه اداره کشور نخواهند داشت.

آدابی احساس عدالت در سطح جامعه را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: از طرف دیگر وقتی مردم احساس کنند عدالت در جامعه حکم فرماست هرفردی در هر صنفی که باشد تلاش می کند تا نقش خود را در قبال جامعه به درستی ایفا کند؛ بالعکس از نظر علمی هم ثابت شده در جامعه ای که مردم فقط حتی احساس بی عدالتی کنند شاهد حوادثی ازقبیل سقوط هواپیما، برخورد هواپیما و اتفاق هایی از این دست، بیشتر از جوامعی که این احساس را ندارند رخ می دهد.

وی تماشای مستندهایی مثل «داد» را موجب ایجاد حس امیدواری در مردم دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که مردم چنین مستندهایی همانند مستند «داد» را مشاهده می کنند یک حس امیدواری در آنها شکل گرفته و جوانه می زند؛ البته مطالبه گری همیشه وجود داشته و افرادی که ظلم را می بینند همیشه صدای خود را در برابر آن بلند می کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری درتکمیل این سخنان اضافه کرد: اگر مردم مشاهده کنند چنین فضایی وجود دارد که امکان مطرح کردن و بیان این مطالبات را به صحنه عمومی جامعه بیاورد و این مطالبات خواسته می شود، پاسخ داده می شود و حتی برای آن فیلم هم ساخته می شود خود این موضوع یک نوع امیدواری را در سطح مردم یک جامعه پدید می آورد.
آدابی بیان اعتراضات توسط مردم را نشانه سلامت جامعه دانست و یادآور شد: اگر افراد و مردم بتوانند اعتراضات خود را به حاکمیت اعلام کنند نشان از سلامت اجتماعی دارد؛ بر این اساس تهیه و تولید چنین مستندهایی برای هرجامعه ای لازم و ضروری است و این فضای باز برای هر جامعه ای باید وجود داشته باشد.
وی جذابیت مستند را در دوری از افراط و تفریط عنوان کرد و متذکر شد: بیان مشکلات باید به دور از افراط و تفریط باشد و در این میان از سیاه نمایی هم باید دوری کنیم؛ در حقیقت به عقیده من در کنار پرداختن به نکات منفی باید موضوعات و نکات مثبت جامعه در آثار پرداخته شود. به عبارتی بهتر جذابیت مستند برای مخاطبان در پرداختن همزمان به دو سوی قضیه است.

رئیس سازمان نظام پرستاری در ادامه سخنانش تصریح کرد: باید به این موضوع اشاره کنم که دیده شدن این مستند بستگی به میزان اکران شدن آن دارد اما به نظر من کمتر از پنج درصد جامعه پرستاران کشور تا امروز موفق به دیدن این مستند شده اند؛ همچنین آن دسته از پرستارانی که در فضای مجازی موفق به دیدن این مستند شده اند نیز درصد بسیار کمی را تشکیل می دهند.

آدابی در بخش دیگر سخنان خود خواستار اتخاذ تدبیر مناسبی برای افزایش مخاطب این مستند شد و گفت: این موضوع که چه تدبیری را بیاندیشیم که افراد بیشتری چه از جامعه پرستاران و چه از مردم عادی مستند «داد» را تماشا کنند به میزان جذابیت ها و تعریفی که از این فیلم می شود، بستگی دارد؛ در کل فکر می کنم که آن دسته از پرستارانی که این مستند را دیده اند بخش هایی که مربوط به پرستاری بود را در حد خوب ارزیابی می کنند.
وی افزود: مستند «داد» به نظر من مستندی بسیار خوبی است ولی لازم است تا با پرداختن به سوژه های جدیدتر و مطالبات حقیقی مردم و همینطور انجام فیلمبرداری کیفی و کار کارگردانی بهتر به تهیه مستندهای بهتری دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به تعدادی سوژه برای ساخت چنین مستندهایی ادامه داد: موضوعاتی از قبیل فقر، بیکاری، کودکان کار و کمبودهای آموزش و پرورش در مدارس، موضوع ها و سوژه هایی هستند که این قابلیت را دارند تا در مورد آنها مستندهایی همانند مستند «داد» تهیه و تولید شود. تا در نهایت شاهد شوکی به مسئولان باشیم تا به جای اینکه بودجه زیادی را در بخش نظام بهداشت و درمان به شکلی بی رویه و با سوء مدیریت صرف کنند مقداری از این اعتبارات را در این زمینه ها هزینه کنند.

آدابی خاطرنشان کرد: باید میزان جذابیت در این قبیل مستندها را بالاتر ببریم تا همه مردم بتوانند آن مستند را مشاهده کرده و درباره آن نظر خود را بیان کنند؛ کما اینکه وقتی یک فیلمی از تلویزیون پخش می شود انتظار داریم بینندگان زیادی را به خود جذب کند زیرا ما فیلم را برای قشر خاصی نمی سازیم بلکه برای همه مردم جامعه تولید می کنیم.

وی موضوع عدالت را دارای مخاطب عام دانست و اضافه کرد: به عقیده من پرداختن به موضوع عدالت مخاطب عام دارد؛ به شرطی که سوژه خوبی انتخاب شود، فیلمبرداری خوبی را شاهد باشیم و از اطاله کلام پرهیز شود و در یک مضمون خلاصه و در یک زمان کوتاه فیلم بتوانیم حداکثر منظور خود را به مخاطبان منتقل کنیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری در پایان تصریح کرد: نقطه مثبت دیگر مستند داد هم این بود که با جشنواره عمار آشنا شدیم. البته قبل از دیدن این مستند کلیپی را تحت عنوان عمار دیده بودم که به بحث حق گویی، عدالتخواهی و شفاف سازی پرداخته بود. از این جهت کلمه عمار در ذهن من بود که اسم بسیار خوب و بامسمایی است.