معاون فرهنگی نظام پرستاری: مستند «داد» حرف ما را «داد» زده

کار قشنگ کارگردان این مستند، نشان دادن اعتراض های موجود در اقشار مختلف به زبان دیداری و شنیداری و با ادبیات خاصی

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، سید عباس کشفی، معاون فرهنگی نظام پرستاری درگفتگویی پیرامون مستند «داد» که به اعتراضات صنفی از جمله مسائل پرستاران می‌پردازد، اشاره کرد و گفت: کار قشنگ کارگردان این مستند، نشان دادن اعتراض های موجود در اقشار مختلف به زبان دیداری و شنیداری و با ادبیات خاصی به مردم، مسئولان و افراد تصمیم گیرنده است؛ از این رو، نمایش مستند «داد» برای افرادی که از وضعیت صنفی خود ناراضی هستند و مسئولانی که نمی خواهند صدای اعتراض آنها را بشنوند به خوبی تاثیرگزار است.

وی با اشاره به نام مستند افزود: اسم این مستند که «داد» نام دارد بسیار خوب و بجا انتخاب شده و با توجه به اسم آن مشکلات اقشار کارگر، پرستار و کامیون دار را با صدای بلند و در کمال آرامش به مسئولان، مخاطبان و افرادی که این مستند را می بینند منتقل می کند.

معاون فرهنگی نظام پرستاری با اشاره به نادیده گرفته شدن پرستاران در دولت ادامه داد: اتفاقی که در دولت یازدهم رخ داده، دیده نشدن قشر پرستاران است؛ با توجه به اینکه شاه‌کلید این دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است اما شاهد فعالیت های آن‌چنانی در این حوزه نیستیم.

کشفی با انتقاد از برگزاری دوره یکساله کمک پرستاری توسط وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد برگزاری دوره یکساله کمک پرستاری هستیم که ضمن شکستن صنف با برگزاری این دوره کمک پرستاری نسبت به تحصیلات آکادمیک پرستاران بی‌احترامی و بی‌حرمتی می کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش بهداشت و آموزش پزشکی به طور کامل، هم تعطیل و هم ضربه زننده است اما بخش درمان با توجه به اینکه می خواهند جیب پزشکان را متحول کنند، برنامه تحول سلامت را اجرا کردند.

معاون فرهنگی سازمان نظام پرستاری درمورد برنامه تحول سلامت یادآور شد: در برنامه تحول سلامت شاهد سه برابر شدن تعرفه های پزشکی هستیم و بر این اساس پزشکی که به طور مثال ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون دریافتی دارد به یکباره با رشد دریافتی خود تا سقف ۶۰۰ میلیون روبرو می شود. در حقیقت در این طرح شاهد درمان‌محور شدن خدمات درمانی هستیم.

کشفی با انتقاد از این طرح متذکر شد: اگر ما در حوزه درمان هزینه ها را بالا ببریم تنها اتفاقی که رخ می دهد قدرتمندتر کردن آن حوزه است.

وی خواستار پایه گذاری فعالیت های این وزارتخانه در حوزه بهداشت شد و تصریح کرد: همکاران ما در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خیلی بهتر بود به جای افزایش این هزینه، بودجه بسیار خوبی را در اختیار کارشناسان بهداشت محیط، کارشناسان بهداشت فردی و دانشکده‌های بهداشت می‌گذاشتند و در حقیقت فعالیت های خود را در حوزه بهداشت پایه گذاری می‌کردند.

معاون فرهنگی نظام پرستاری در بخش دیگر سخنان خود گفت: در کشورهای پیشرفته مشاهده می‌کنیم که عمده هزینه و برنامه ریزی را برای پیشگیری انجام می دهند زیرا هزینه ای که برای این بخش انجام می شود به مراتب بسیار کمتر از هزینه ای است که در بخش درمان باید هزینه شود.

کشفی خواستار توجه به بخش بهداشت در کنار بخش درمان شد و افزود: در نهایت باید عرض کنم این اقدامات نشان دهنده این است که ما فقط بخش درمان را می بینیم؛ این درحالی است که اگر بخش بهداشت را بیشتر مورد توجه قرار بدهیم و این بخش و حوزه های پیشگیری را با کمک جامعه پرستاری بیشتر فعال می کردیم با وضعیت بهتری روبرو بودیم.

وی به زمان مشاهده این مستند اشاره کرد و ادامه داد: مستند «داد» را برای نخستین بار در سینما فلسطین و در قالب برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار مشاهده کردم؛ به عنوان یک مخاطب از کاری که در ساخت این مستند شده بود بسیار لذت بردم. زیرا وقتی در این مستند با مسائل و مشکلات صنف رانندگان و کارگردان روبرو شدم اشک در چشمان من جمع شد، منقلب شدم و تحت تاثیر قرار گرفتم.

معاون فرهنگی نظام پرستاری پیرامون مستند «داد» خاطرنشان کرد: در مستند «داد» با سخنان کارگری روبرو شدم که خطاب به مستندساز می گفت من هیچ چیز نمی خواهم و تنها کار می خواهم؛ واقعا این موضوع بسیار بد است که ما در کشوری هستیم که در آن دم از اسلام و عدالت می زنیم ولی در جایی به دنبال شمارش صفرهای فردی هستیم که اختلاس کرده است.

کشفی این نوع برخورد با کارگران را شایسته آنها ندانست و اضافه کرد: این درحالی است کارگری که به دنبال یک کار ساده است نباید با چنین برخوردهایی روبرو شده و شلاق بخورد؛ برای من جالب بود که این بی عدالتی بسیار واضح و شفاف است و توسط یک گروه مافیایی خیلی راحت در حال انجام است و متاسفانه زمانی که قرار است رسیدگی شود آن فردی ضربه می بیند که مورد ظلم واقع شده است. آن وقت ادعا داریم کشور ما اسلامی است و از عدالت و عدالت محوری صحبت می کنیم زیرا هیچ کجای این وضعیت چه برای قشر پرستاران، قشر کارگران و نه قشر کامیون داران به عدالت نمی خورد.

وی با اشاره به تهیه و نمایش مستندهایی همچون «داد» یادآور شد: ساخت و اکران مستندهایی از قبیل «داد» قطعا تاثیر و نقش بسیار مهم و غیرقابل انکاری در مطالبات صنفی عدالتخواهانه دارد؛ زیرا نمایش آن موجب می شود درد افراد یک صنف خیلی واضح و بی پروا در آن مستند بیان شود و آن فرد مسئول هم اگر واقعا انسانی باشد که کمترین بویی را از انسانیت برده باشد با دیدن این مستند تحت تاثیر قرار بگیرد.

معاون فرهنگی نظام پرستاری درمورد تعداد پرستارانی که تا امروز این مستند را مشاهده کرده اند متذکر شد: افراد بسیاری از جامعه پرستاران تا امروز مستند «داد» را مشاهده کرده اند ولی به نظر من لازم است تا افراد بسیار بیشتری این مستند را تماشا کنند زیرا هنوز هم پرستاران بسیاری وجود دارند که این مستند را ندیده اند.

کشفی درمورد واکنش پرستاران بعد از دیدن این مستند تصریح کرد: در مورد واکنش پرستاران بعد از دیدن مستند «داد» باید عرض کنم که هم من و هم سایر همکاران من که این مستند را مشاهده کرده اند برای دقایقی یک احساس وصف ناشدنی بسیار خوبی را سپری کردیم و فکر می کنم که اثرات آن بعد از مشاهده همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیر مشاهده این مستند ادامه داد: حداقل تاثیر تماشای مستند «داد» برای من این بوده که احساس می کنم به نوعی از آن دادی که باید برای وضعیت خودمان بزنم تخلیه شده ام؛ به عبارت بهتر آن حرفی را که من قصد داشتم از وضعیت خودمان بزنم در این مستند بیان شده است.

معاون فرهنگی نظام پرستاری تماشای مستند «داد» را برای مسئولان لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مشاهده مستند «داد» برای افرادی که مورد بی عدالتی و بی مهری قرار گرفتند بسیار خوب است؛ ولی از آن بهتر افراد و مسئولانی باید این مستند را ببینند که خواسته یا ناخواسته در مسیر این بی عدالتی قرار می گیرند، درحقیقت مسئولانی باید این مستند را ببینند که در پست هایی قرار دارند که می توانند این بی عدالتی را برطرف کنند.

کشفی اضافه کرد: قبل از اینکه مستند «داد» را در قالب جشنواره مردمی فیلم عمار مشاهده کنم آشنایی با این جشنواره نداشتم؛ من فقط متوجه شده بودم مستند «داد» ی درست شده و قصد داره تا یک سری مشکلات را بیان کند. سپس بیشتر تحقیق کردم و متوجه شدم که مستند سه بخش دارد و در یکی از بخش های آن به مشکلات پرستاران نیز پرداخته است.

وی برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار را کار بسیار خوبی دانست و تصریح کرد: برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار کار بسیار قشنگ و زیبایی است و امیدوارم هرچه بیشتر با موفقیت روبرو شود؛ البته این جشنواره دارای اسمی بسیار خوب و مناسب است و کلمه عماری که در عنوان آن به کار رفته خیلی عالی است. نکته دیگر اینکه تمامی عواملی که این جشنواره را برگزار می کنند در لحظه لحظه کارهای خود فشارهایی را باید تحمل کنند تا آن افرادی که باید به عنوان معترض فریاد بزنند بتوانند این مهم را به سرانجام برسانند.

معاون فرهنگی نظام پرستاری در پایان گفت: این کار هم در نفس و هم در تمامی ابعاد آن خدایی است و کاری هم که برای خداوند باشد حمایت و پشتیبانی او را به همراه خود خواهد داشت؛ امیدوارم ناملایمت هایی را اگر در جریان اجرا و برگزاری آن دارند به سلامتی مرتفع شود تا باز هم شاهد برگزاری و اجرای چنین برنامه های باشیم.