حضور دانشجویان عراقی در دبیرخانه عمار

عمار به دنبال شکستن بایکوت رسانه ای هنرمندان انقلابی دنیاست

مسئول بین الملل جشنواره عمار گفت: در جشنواره عمار به دنبال ایجاد شبکه ای از هنرمندان انقلابی و متعهد در سراسر دنیا

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، حامد بامروت نژاد مدیر مدرسه سینمایی عمار در جریان بازدید دانشجویان و فیلمسازان عراقی در دبیرخانه جشنواره عمار در سخنانی، گفت: سینمای ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دو جریان عمده داشت؛ یک جریان سینمای عامه پسند که به فیلمفارسی می شناسیم و جریان دیگر سینمای روشنفکری را تشکیل می داد. سینمای فیلمفارسی سینمایی بود که به سمت ابتذال می رفت و سعی می کرد دست بر روی نقاط ضعف مخاطبان بگذارد که البته قبل از انقلاب نیز پرمخاطب بود.
وی به سینمای روشنفکری در قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: جریان دوم سینمای روشنفکری بود که به دنبال حضور در جشنواره های خارجی بود و آرزوی خود را در آن جشنواره ها دنبال می کرد؛ وجهه مشترک دو سینمای عامه پسند و روشنفکری در آن زمان بی اعتنایی به مسائل مردم و جامعه بود و این سینماها به دغدغه ها، مسائل و مشکلاتی مردم کشور دارند.

 

امام خمینی در نخستین سخنرانی خود تکلیف سینما را مشخص کردند
مدیر مدرسه سینمایی عمار به نظر امام خمینی (ره) درمورد سینما اشاره کرد و ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امام خمینی (ره) در نخستین سخنرانی خود بعد از ورود به ایران جمله ای بسیار با اهمیت در مورد سینما بر زبان آوردند که بسیاری انتظار نداشتند آن را بیان کنند؛ ایشان با آن سخنرانی تکلیف سینما بعد از انقلاب را مشخص کردند. امام راحل فرمودند ما با سینما مشکل نداریم بلکه با فحشا مشکل داریم.
بامروت نژاد پیرامون وضعیت سینمای ایران در بعد از پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد: این جمله حضرت امام (ره) راه سینمای ایران در بعد از انقلاب را به خوبی مشخص کرد؛ در سال های اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سینما سعی کرد رشد کند و به دغدغه های ملت و مشکلات مردم توجه کند. اما پس از سال ها، همان سینمایی که نگاهش به غرب بود و جشنواره های غربی را می دید مجددا رشد و توسعه پیدا کرد و دوباره آن بخش از سینمای ایران به سمت و سویی رفت که مردم را ندید و مشکلات مردم آن را نادیده گرفت و رسانه و سینما تبدیل به حوزه ای شد که اقلیت محدودی از آن استفاده می کردند و مخاطب آن بودند.

 

یکی از دلایل فتنه ۸۸ ضعف رسانه و سینما بود
وی در بخش دیگر سخنان خود اضافه کرد: برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند یکی از دلایل اتفاقات سال ۱۳۸۸ در ایران که تحت عنوان فتنه اتفاق افتاد وضعیت ناقصی بود که در رسانه، هنر و سینما داشتیم؛ با این تعبیر که در واقع یک اقلیتی فیلم می ساخت و همان اقلیت خود را در سینما می دید و فکر می‌کرد که زیاد است.
مدیر مدرسه سینمایی عمار به شکل گیری جریان مردمی فیلم سازی اشاره کرد و یادآور شد: بر این اساس بعد از اتفاقات سال ۸۸ جریانی با عنوان جریان مردمی فیلم سازی شکل گرفت و راه افتاد که در چند سرفصل به ویژگی های سینما در زمان شکل گیری جشنواره عمار اشاره می کنم. در سینمای رسمی و روشنفکری ایران عموما مردم منفعل و حاشیه ای هستند و در سینمای روشنفکری معمولا به انقلاب اسلامی، نیازها و آرمان های آن بی توجهی می شود.
بامروت نژاد پیرامون سینمای روشنفکری متذکر شد: سینمای روشنفکری سینمایی بدون قهرمان بود؛ سینمایی که اتفاقات، قهرمان ها و قصه های انقلاب را نادیده می گرفت. این سینمایی است که کاملا به غرب و جشنواره ها توجه داشت. این وضعیت جرقه ای بر تشکیل یک جریان مردمی در هنر و سینما شد به ویژه بعد از اتفاقات سال ۸۸ که رویش ها و نیروهای جدیدی به سینمای ایران پیوستند.

 

بایکوت جشنواره عمار توسط فضای رسانه ای روشنفکری
وی درمورد نخستین دوره جشنواره عمار گفت: دور نخست جشنواره مردمی فیلم عمار با شرکت ۱۹ اثر برگزار شد که در آن سال با موضوع اتفاقات سال ۸۸ ساخته شده بودند؛ این ۱۹ اثر در یک روز در یکی از سینماهای تهران نمایش داده شدند اما بدنه روشنفکری در رسانه ها و تلویزیون اجازه شنیده شدن صدای این فیلم ها را نمی داد. در واقع فضای روشنفکری بچه ها و این فیلم ها را بایکوت کرده بودند.
مدیر مدرسه سینمایی عمار با اشاره به بایکوت فیلم های عمار توسط سینما و تلیزیون افزود: اما این موضوع موجب انفعال فیلم سازان انقلابی نشد؛ این درحالی بود که تلویزیون و سینما این فیلم ها را پخش نمی کرد و جشنواره ها نیز این فیلم ها را نمی دیدند. اما راهکار برای دیده شدن این فیلم ها چه بود؟ شاید باید به مبانی انقلاب بازمی گشتیم که مبنی بر آن، مردم در انقلاب و فعالیت های انقلابی نقش مهمی را می توانند ایفا کنند. بر این اساس مردم پای پخش کردن این فیلم ها آمدند و فراخوانی اعلام شد که در آن درخواست شد جوانان و فعالانی که در ایران هستند اگر می خواهند فیلم ها را در محل ها و مساجد خود نمایش بدهد اعلام آمادگی کند.
بامروت نژاد ادامه داد: این ۱۹ فیلم علاوه بر سالنی در تهران، در ۳۰ محل اکران در سراسر کشور نیز نمایش داده شد؛ ازجمله این اماکن می توان به روستاها، مساجد و هرجایی که امکان نمایش فیلم بود اشاره کرد. کیفیت نمایش این فیلم ها به اندازه سینماها نبود ولی مردم این فیلم ها را می دیدند. این درحالی بود که اگر این زمینه فراهم نمی شد ممکن بود این فیلم ها هیچگاه به نمایش درنیاید زیرا فضای رسانه ای تمایلی به نمایش این فیلم ها نداشت.

 

ارسال ۳۰۰ اثر به دومین جشنواره عمار و اکران در ۳۰۰ نقطه ایران
وی به دوره دوم برگزاری این جشنواره اشاره و خاطرنشان کرد: در سال دوم برگزاری فراخوان جدی تری اعلام کردیم و دومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار تشکیل شد؛ در دومین دوره این جشنواره شاهد ارسال ۳۰۰ اثر به دبیرخانه برگزاری آن بودیم که این فیلم ها در ۳۰۰ نقطه توسط مردم اکران شد.
مدیر مدرسه سینمایی عمار درمورد برگزاری سومین دوره این جشنواره اضافه کرد: در دوره سوم این جشنواره ۹۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد؛ در این دوره آثار فقط مستند نبود و آثاری داستانی و انیمیشن نیز در جشنواره حضور پیدا کرد. این ۹۰۰ فیلم انقلابی که خود را پایبند ارزش های می دانستند در ۱۰۰۰ نقطه کشور اکران شدند. ولی حالا دیگر پخش فیلم ها دیگر محدود به ایام جشنواره نبود بلکه این فیلم ها در طول سال و به مناسبت های مختلف در مکان های گوناگون اکران می شد.
بامروت نژاد به اماکن نمایش فیلم های عمار اشاره کرد و یادآور شد: این فیلم ها در اماکن مختلف ازجمله در مساجد، دانشگاه ها، خانه های شهید و مدارس اکران شد و این موضوع خود بهانه ای شد برای اینکه بچه ها در اماکن مذهبی و انقلابی حضور پیدا کنند؛ برگزیدگان و عوامل سومین دوره جشنواره عمار به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. این درحالی است که در سال های اخیر کمتر پیش آمده مقام معظم رهبری با جشنواره فیلمی جلسه برگزار کرده باشند.

 

توصیه رهبری به تلاش برای دیده شدن هنرمندان انقلابی
وی پیرامون بیانات مقام معظم رهبری متذکر شد: یکی از مهمترین فرازهای سخنان ایشان در دیدار با عوامل و کارگردانان جشنواره سوم فیلم عمار این بود که افرادی که در سینمای انقلاب فعالیت می کنند در حال جهاد کردن هستند؛ توصیه دوم مهم ایشان نیز این بود که تمام تلاش خود را انجام بدهید تا هنرمندان انقلاب دیده و تشویق شود.
مدیر مدرسه سینمایی عمار با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره گفت: در چهارمین دوره جشنواره عمار بالغ بر ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و امسال که هفتمین دوره این جشنواره برگزار شد ۲۷۰۰ اثر در جشنواره هفتم عمار شرکت کرد؛ جریانی که با ۱۹ اثر کار خود را آغاز کرده بود امروز بیش از ۳ هزار اکران کننده در نقاط مختلف ایران دارد که فیلم ها را پخش می کنند.
بامروت نژاد برگزاری جشنواره را بدون اتکاء به نهادهای دولتی دانست و افزود: درمورد ویژگی های جشنواره عمار باید به این موارد اشاره کنم جریان مردمی عمار بدون اتکاء به نهادهای دولتی برگزار می شود و به امکانات مردمی تکیه می کند، به انگیزه های مردمی تکیه می کند، هیچ محدودیتی را برای پخش فیلم ها درنظر ندارد و هرجایی که تعدادی مخاطب جمع می شوند امکان اکران آثار وجود دارد.
وی نمایش فیلم های عمار را برای مخاطبان بدون محدودیت عنوان کرد و ادامه داد: در این قبیل اکران های مردمی برای هر تعداد مخاطب می توانید فیلم نمایش بدهیم از ۵ نفر گرفته تا ۴۰۰ نفر و از روستا گرفته تا شهر، در تمامی اماکن می توانیم فیلم نمایش بدهیم؛ حتی به مناسبت های مختلف می توانیم فیلم اکران کنیم.
مدیر مدرسه سینمایی عمار به مکان های نمایش فیلم های عمار برای مردم اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله اماکن و مناسبتهایی که فیلم های عمار را برای مردم و مخاطبان نمایش می دهد می توانیم به حوزه علمیه، تالار عروسی، سالن سینما، منزل شخصی، آموزشگاه زبان، هیات، مساجد، حوزه علمیه خواهران، جشن نیمه شعبان، فرهنگسرا، اردوهای جهادی، خوابگاه دانشجویی، مرکز درمانی، اتوبوس، روستا، دانشگاه، کانون پرورشی کودکان، کم ترک اعتیاد و زندان اشاره کنیم.

 

عمار، حلقه وصل فیلمسازان و مخاطبان است
بامروت نژاد سینما را یک صنعت دانست و اضافه کرد: آرام آرام با گسترش سیستم اکران مردمی درحال تجربه کردن عرصه جدیدی هستیم؛ آیا می توان از این سیستم اکران هزینه سینما را هم تامین کرد؟ سینما یک صنعت است و علاوه بر هنر یک صنعت و به نوعی یک چرخه تولید نیز محسوب می شود. بر این اساس عمار تلاش کرده تا تولید کننده ها را به مصرف کنندگان وصل کند. منتهی به دنبال این موضوع هستیم که آیا می توانیم مصرف کنندگان را نیز به تولیدگنندگان متصل کنیم؟ بر این اساس ما تجربه های مختلفی را برای رسیدن به این هدف داشتیم و یکی از این تجربه ها این بود که مخاطب این فیلم ها را ببیند و بعد از آن به هر میزانی که دوست داشت مشارکت مالی کند.
وی پیرامون نحوه مشارکت مالی مردم در اکران فیلم های عمار یادآور شد: این مشارکت مالی می تواند از ۱۰۰۰ تومان تا ۱۰۰ هزار تومان باشد؛ در واقع در این سیستم، بلیط خریدن کاملا اختیاری است. مخاطب در مسجد یا دانشگاه فیلم را مشاهده می کند و سپس به هر میزانی که با فیلم ارتباط برقرار کرد بلیط خریداری می کند. ما عنوان این کار را انفاق فرهنگی گذاشته ایم.

 

فروش ۷۰ میلیونی «هنگامه» در ۱۰۰۰ اکران کشوری
مدیر مدرسه سینمایی عمار درمورد اکران فیلم «هنگامه» در قالب اکران های مردمی عمار گفت: در آخرین تجربه یک فیلم ۴۰ دقیقه ای داستانی با نام «هنگامه» در مورد «مدافعان حرم» و جنگ با تکفیری ها با همین ساز و کار اکران شد؛ یک فیلم ۴۰ دقیقه ای که به طور معمول فقط می تواند در جشنواره ها شرکت کند. اما در این سیستم بیش از ۱۰۰۰ نوبت اکران شد و حدود ۷۰ میلیون تومان فروخت.
بامروت نژاد درمورد سایر فیلم هایی که همانند «هنگامه» اکران شده افزود: این تجربه را ما قبلا با فیلم های دیگری نیز تکرار کرده بودبم؛ از آن جمله می توان به اکران مستند «خاطرات خانه متروک» با فروش ۳ میلیون تومان و فیلم سینمایی «خانه ای کنار ابرها» در مورد جنگ با فروش ۸ میلیون تومان اشاره کرد. اما اکران «هنگامه» قوام یافته پخش فیلم در قالب این سیستم بود.
وی با اشاره به راه اندازی فیم سازی آماتوری در بین مردم ادامه داد: ما در عمار و در کنار فیلم سازی حرفه ای سعی کردیم تا فیلم سازی آماتور را نیز راه اندازی کنیم؛ به این معنی که مردم هم می توانند با تجهیزات ابتدایی از جمله تلفن همراه نیز فیلم بسازند. البته شاید تولیدات آنها ارزش هنری نداشته باشد ولی ارزش رسانه ای خواهد داشت.
مدیر مدرسه سینمایی عمار پیرامون نقش مردم در یافتن سوژه ها خاطرنشان کرد: در این سیستم مردم همانگونه که به پخش فیلم ها کمک کردند، حالا در پیدا کردن سوژه ها و رسانه ای کردن آنها به سینمای انقلاب کمک می کنند. در واقع فیلم های عمار سعی کرده در موضوعات مختلفی ورود کند. گزیده ای از موضوعات جشنواره عمار شامل تاریخ انقلاب، بیداری اسلامی و جهانی، جنگ و دفاع مقدس، مدافعان حرم، اقتصاد مقاومتی، نقد و ساز و کارهای اشتباه درون حاکمیت و توانایی های جامعه دینی ایران است.
بامروت نژاد در تکمیل سخنان خود درمورد سوژه ها و قهرمانان فیلم های عمار اضافه کرد: سوژه ها و قهرمان هایی که در فیلم های عمار مطرح می شود تا قبل از آن کمتر در سینما به آنها پرداخته می شد؛ اگر هم پرداخته می شد کمتر به گوش مردم می رسید.

 

ورود ذائقه جدیدی به سینمای ایران توسط جشنواره عمار
وی با اشاره به وارد کردن ذائقه جدید به سینمای ایران یادآور شد: اتفاقی که در این جریان مردمی شدن اکران فیلم ها رخ داده است صرفا این نیست که به علت کمبود سینما به سمت اکران های مردمی رفته ایم؛ بلکه ذائقه جدیدی را به سینما وارد کرده ایم. ما در کل ایران چیزی در حدود ۷۰۰ سالن سینما داریم. البته دو استان از ۳۱ استان ایران سینما ندارند. ولی این سیستم اکران مردمی سعی دارد تا سینما را به همه مردم برساند.
مدیر مدرسه سینمایی عمار با اشاره به شعار جشنواره عمار تصریح کرد: ما در جشنواره عمار شعاری با عنوان «فیلم ها به دیدن شما می‌آیند» داریم؛ این موضوع یک ویژگی در سینمای انقلاب و عماری محسوب می شود. شما برای اینکه مردم فیلم های شما را نگاه کنند باید دل آنها را بدست بیاورید. بر این اساس فیلم های فاقد جذابیت در این سیستم نمی تواند دوام داشته و ماندگار شوند.

 

معرفی قهرمانان مردمی در جشنواره عمار
بامروت نژاد در بخش دیگر سخنان خود گفت: بر این اساس تا امروز هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار را برگزار کردیم؛ با توجه به این موضوع ما در دبیرخانه جشنواره عمار سعی کردیم با این مبانی در حوزه بین الملل نیز ورود کنیم. البته با این رویکرد ما جشنواره بازی عمار را نیز راه انداخته‌ایم که در این جشنواره بازی های رایانه ای و اسباب بازی حضور خواهند داشت.
وی ادامه داد: ما با برگزاری این جشنواره نیز به دنبال متصل کردن تولیدکنندگان واقعی به مصرف کنندگان واقعی هستیم؛ اتفاق دیگری که در سینمای عمار در حال رخ دادن است پرداختن به قهرمان های مردم و اتفاق هایی که بیرون از دسترس سینمای رسمی است. در واقع این مدلی است که می تواند در بسیاری از کشورهای مستقل انجام شود.
مدیر مدرسه سینمایی عمار در پایان تصریح کرد: ما از این موضوع استقبال می کنیم از اینکه این مدل را کامل تر به دوستان خود در کشورهای دیگر ارائه بدهیم تا از این مدل برای توسعه سینمای مردمی و انقلابی کشورهای خود استفاده کنند.

 

جلوگیری از بایکوت رسانه ای هنرمندان انقلابی و متعهد دنیا
بهنام حیدری مسئول بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در بخش دیگری از این مراسم در سخنانی، گفت: ما در بخش بین الملل جشنواره عمار به دنبال ایجاد شبکه ای از هنرمندان انقلابی و متعهد در سراسر دنیا هستیم تا آنها در بایکوت جریان روشنفکری و رسانه ای غرب قرار نگیرند.
وی با اشاره به فیلم «الشهید» افزود: برای نمونه به فیلم «الشهید» ساخته «عبدالعلیم طاهر» کارگردان عراقی اشاره می کنم که در مورد شهید «محمد باقر صدر» ساخته شده بود؛ این فیلم تا امروز دوبار اینجا اکران شده و برای دانشجویان عراقی در ایران نیز تا کنون چندین نوبت نمایش داده شده است.
مسئول بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: ما آثار انقلابی از کارگردانان متعهد از سایر کشورها را جمع آوری می کنیم و از طریق اکران و فعالیت های رسانه ای به دنبال شکستن بایکوت آنها هستیم؛ بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار تا امروز سه دوره برگزار شده که هم در جهت جذب اثر و هم در جهت اکران است.

 

اکران موفقیت آمیز فیلم های عمار در خارج از کشور
حیدری با اشاره به اکران فیلم های عمار در چندین کشور خارجی خاطرنشان کرد: ما فیلم های جشنواره عمار را تا امروز در کشورهای عراق، غزه، بحرین، پاکستان، تونس، ایتالیا، هلند، آرژانتین و آمریکا اکران کرده ایم. نکته جالب اینجاست که در آرژانتین فضا کاملا ضدایرانی است اما به شکل بسیار گسترده ای نمایش این فیلم ها مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گرفت. البته آنها علاقمند به فیلم های ایرانی بودند ولی تا امروز این مدل از فیلمها را ندیده بودند.
وی پیرامون برگزاری جشنواره عمار در غزه اضافه کرد: ما در غزه جشنواره فیلم های مقاومت را برگزار کردیم و در این جشنواره بهترین آثار سینمایی با موضوع مقاومت و ضدصهیونیستی را هم از سینمای ایران و هم از فیلم های جشنواره عمار آنجا برده و نمایش دادیم. نکته جالب اینجاست که مخاطبان فلسطینی هیچ وقت چنین فیلمهایی را تا امروز مشاهده نکرده بودند.
مسئول بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار در پایان خطاب به دانشجویان عراقی تصریح کرد: از طریق مراجعه به سایت انگلیسی جشنواره عمار، می‌توانند فیلم های جشنواره عمار همانند «هنگامه» را به دست آورند.

 

«جشن تولد» به عشق حضرت زینب (س) ساخته شد
مهدی فیوضی تهیه کننده فیلم سینمایی «جشن تولد» نیز در انتهای این برنامه در سخنان کوتاهی، گفت: حمایت کننده اصلی از این فیلم خداوند بود؛ در حقیقت فیلم و تمامی عوامل آن بیمه حضرت زینب (س) بودند.
وی درمورد چگونگی ساخت این فیلم افزود: عباس لاجوردی کارگردان این فیلم یک جوان مستندسازی بودند که به من مراجعه کردند و درخواست کمک برای ساخت یک فیلمنامه سینمایی کردند؛ البته دو تن از دوستان او به عنوان سرمایه گذار اولیه فیلم پای به میدان گذاشتند.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: وقتی موضوع ساخت این فیلم در سوریه را به اکثر عوامل و بازیگران اطلاع می دادیم آنها ما را پس می زدند؛ البته همان تعداد اندکی که آمدند تا پایان کار ایستادند. در حقیقت این فیلم چریکی، با زمان و بودجه اندکی ساخته شده است.
فیوضی در پایان تصریح کرد: زمانی که به ایران بازگشتیم انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس مرحله فنی فیلم را تا جشنواره حمایت کرد؛ در راه ساخت این فیلم دو ایرانی فقط به عشق حضرت زینب (س) سرمایه گذاری کردند.