پایان هفته فیلم جشنواره عمار در آرژانتین

ابوالقاسم طالبی دیگر کارگردان ناآشنا نیست/ حمله آشوب طلبان به جشنواره و پاسخ تماشاگران آرژانتینی

هفته فیلم جشنواره مردمی فیلم عمار در بوینس آیرس در حالی به کار خود پایان داد که مردم آرژانتین اینک دیگر

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» هفته فیلم جشنواره مردمی فیلم عمار در بوینس آیرس در حالی به کار خود پایان داد که مردم آرژانتین اینک دیگر ابوالقاسم طالبی برای آنان کارگردانی نام آشناست.
بنابر این گزارش روز دوم اکران های جشنواره عمار در آرژانتین در حالی آغاز شد که روزنامه «کلارین ان» که دارای مواضع منفی نسبت به ایران است صفحات متعددی از مجله فرهنگی خود را ایران، سینمای ایران و انقلاب و جشنواره عمار اختصاص داده بود.

وحید جلیلی به روزنامه «کلارین ان»: ترامپ ذاتا نژاد پرست است
این روزنامه علاوه بر گفتگو با فابیو سوریتا مسئول اکران های جشنواره عمار در آرژانتین مصاحبه مفصلی را نیز با وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار داشت.
«کلارین ان» برای گفتگو با فابیو سوریتا تیتر «سینمای ایران ریشه در فرهنگ چندهزارساله دارد» و برای گفتگو با جلیلی تیتر «ترامپ ذاتا نژاد پرست است» را انتخاب کرده بود.
این روزنامه علاوه بر این مطلبی را بر اساس حاشیه نگاری های خبرنگار خود از هفته فیلم جشنواره عمار تهیه کرده بود و علاوه بر نگاه به سینمای ایران و برخی مباحث سیاسی حول و حوش ایران، رقابت بین جشنواره عمار و جشنواره فجر در ایران را تحلیل کرده و آن را برای غرب جالب توجه دانسته بود.

اما روزهای پایانی هفته فیلم جشنواره عمار نیز با استقبال مردمی مواجه شد به گونه ای که فابیو سوریتا از این جشنواره گزارش داد که :روزهای آخر مراسم همراه با گرمای هوا در حال شروع شدن بود که برق سالن قطع شد و گروهی در گوشه ای اجتماع کرده بودند و به قطعی برق اعتراض می کردند؛ اول فکر کردیم همه چیز دست به دست هم داده تا این بخش پایانی جشنواره با رونق کمتری برگزار شود، به ویژه با قطعی برق، دیگر آماده شده بودیم که لغو برنامه را اعلام کنیم اما با آرامش و اندکی صبر طبق برنامه قبلی و پس از اتصال مجدد برق مرحله پایانی جشنواره را آغاز کردیم.

* مردم چند باره به دیدن «یتیم خانه ایران» نشستند
سوریتا می گوید: برنامه را با فیلم های کوتاه و انیمیشن شروع کردیم و در کمال تعجب دیدیم که جمعیت عظیمی در مراسم شرکت کردند؛ مردم خیلی از این هفته سینما شادمان و متشکر بودند و خیلی ها بعد از دیدن فیلم های گامونت به این سالن آمده بودند؛ به عنوان مثال در آخرین اکران یتیم خانه ایران، سالن پر شده بود و در بین جمعیت افرادی نیز حضور داشتند که قبلاً فیلم را در گامونت دیده بودند و می خواستند در این سالن در جلسه و بحث و بررسی فیلم پس از آن شرکت کنند و به همین منظور تا پاسی از شب نیز در آنجا منتظر ماندند.

وی می افزاید: مردم خیلی هیجان زده بودند؛ خیل عظیمی از جمعیت به طور گروهی و دائمی در این اکران ها شرکت می کردند و از همه طیف نیز در برنامه حضور داشتند، از خارجی های با ملیت آمریکایی و اروپایی گرفته تا جوانان و دانشجویان و حتی کسانی که با تواضع تمام از راه های دور برای دیدن این فیلم ها سفر کرده بودند.
سوریتا می گوید: خیلی ها از آقای ابوالقاسم طالبی صحبت می کردند که قبلاً کارگردانی ناشناخته بود، اما امروز جایگاهش را بین مردم بوئنوس آیرس پیدا کرده است، درباره فیلم هایش نظر می دادند و از ایده هایش برای ساخت فیلم های تاریخی به این شکل در شعف بودند؛ کسانی بودند که از من اطلاعات بیشتری در مورد این رخدادهای تاریخی می خواستند و با قربانیان این وقایع ابراز همبستگی و همدردی می کردند.

*استقبال از «تنهای تنهای تنها»
تنهای تنهای تنها، نیز مورد توجه مردم آرژانتین بوده است؛ چه اینکه سوریتا می گوید: «تنهای تنهای تنها» فیلمی بود که خیلی مورد استقبال واقع شد؛ درباره مستند «ایران عالی است» از زوایای مختلفی با من صحبت شد. گروهی آن را یک کار انسان شناسانه جالب می دانستند و گروهی دیگر آن را شبیه برنامه های تلویزیونی و در کل تمامی فیلم های کوتاه مورد رضایت جمع واقع شدند.
اتفاق مهم دیگری که در این روزها افتاده است حمله یک آرژانتینی به صف مردم و گیشه سینما بود که با شعارهایی علیه ایران که کشورمان را کشوری تروریستی می خواند قصد آشوب داشت اما با برخورد شدید تماشاگران آرژانتینی مواجه شد و بدون دخالت مسئولان جشنواره مجبور به ترک مکان شد.

در این بین کارشناسان و منتقدان بسیاری به سینماهای اکران فیلم عمار در آرژانتین مراجعه کرده و ضمن دیدن فیلم های سینمایی و کوتاه نظرات ویژه ای درباره سینمای ایران و انقلاب ارائه کردند که از جمله آنها لویس فرانک منتقد آرژانتینی و همچنین نماینده جشنواره بین المللی ماردل پلانا معروف ترین جشنواره آمریکای لاتین بودند.