در اکران مستند «داد» مطرح شد:

احیای ظرفیت های بر زمین مانده قانون اساسی راه مبارزه با فساد است/عامل اصلی فساد وسوسه و غرور خواص است

فعال دانشجویی گفت: بزرگترین تحولی که می‌توانیم در سطح کشور در راستای مبارزه با فساد انجام بدهیم، احیای ظرفیت‌های

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» و به نقل از خبرگزاری دانشجو، مالک شریعتی، فعال سابق دانشجویی در سومین نشست دانشجویی جشنواره مردمی فیلم عمار در دانشگاه علوم پزشکی ایران و بعد از اکران مستند تحسین شده «داد» در سخنانی، گفت: حرف اصلی در مبارزه با فساد را این قبیل فیلم ها زده‌اند؛ با عبارتی از امام خمینی (ره) شروع می کنم که ایشان می فرمایند باید به حسب واقع ملاحظه مردمی که شما را روی کار آورده‌اند را بکنید و مانع از تضعیف جمهوریت شوید. بترسید از روزی که مردم بفهمند در باطن شما چیست و یک انفجاری ایجاد شود. آن موقع فاتحه همه ما را خواهند خواند. اگر انقلاب از قالب های اصلی خالی شود و مردم شما را به زیر بکشند همان روز یوم الله است.

وی با اشاره به مستند «داد» افزود: در این مستند باید به دو نکته توجه کنیم؛ نخستین نکته این است که همچنان انقلاب اسلامی در ایران آن حرکت اصیل خود را دنبال می کند؛ اما نقد و اشکالی که به این روند وارد است این موضوع می باشد چرا در طول این ۳۸ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از این ظرفیت بزرگ به خوبی استفاده نشده است.

 

این فعال سابق دانشجویی ادامه داد: عامل مهم و اصلی رخ دادن فساد در سطح جامعه را می توان وسوسه و غرور خواص جامعه دانست؛ بر این اساس آن چیزی که به شدت احساس می شود مراقبتی لحظه به لحظه از مسئولان و عملکرد آنها توسط مردم جامعه است.

شریعتی مردم جامعه را بسیار فهیم و باهوش دانست و خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در ایجاد و گسترش فساد در سطح جامعه مهم و قابل توجه است عملکرد افرادی است که باید در مواقع و مقاطع زمانی مناسب به مردم خط دهی کنند؛ زیرا این افراد در مقاطع زمانی حساس دچار خطا شده و آدرس های غلط به مردم می دهند. البته ما مردم بسیار فهیمی داریم که همه چیز را بسیار خوب متوجه می شوند.

وی از توسعه به عنوان یک اصل در کشورهای پیشرفته نام برد و اضافه کرد: در کشورهای غربی و توسعه یافته، اصل اساسی، توسعه است و توسعه در آن کشورها به صورت سیستمی اداره و پیگیری می شود؛ بر این اساس در مجموعه یا کشوری که سیستمی، حکومت می کند تا زمانی که قدرت در دست آن سیستم است خطاها در حداقل خود است اما زمانی که نظارت سیستم برداشته شود آنجاست که خطاها و مشکلات خود را نشان می دهند.

این فعال سابق دانشجویی از لزوم در خدمت بودن سیستم برای انسان سخن گفت و یادآور شد: ما اعتقاد داریم سیستم باید در خدمت انسان باشد نه انسان در خدمت سیستم، اما در دنیای غرب و در کشورهای پیشرفته این انسان است که در خدمت سیستم است.

شریعتی ایجاد تغییرات لازم در جامعه برای مبارزه با فساد را بسیار سخت و دشوار دانست و متذکر شد: در مورد ایجاد تغییرات در جامعه به منظور مبارزه با فساد و ایجاد تحولات مثبت در کشور باید به این نکته اشاره کنم که همیشه ایجاد تغیرات در جامعه کار بسیار سختی است اما در نهایت امری امکان پذیر است؛ نمونه این تغییرات را می توانیم در کشور خود بدانیم زیرا بسیاری از این تحول ها ماهوی است و در صورت انجام درست، ثمرات مثبت آن را می توانیم در رویکردهای کشور مشاهده کنیم.

وی با اشاره با موضوع حقوق های نجومی تصریح کرد: در مورد فساد و حقوق های نجومی که چند وقتی بود موضوع آن در جامعه مطرح شد و حساسیت های بسیار فراوانی را هم ایجاد کرد و حتی در مجلس هم مطرح شد و تصمیماتی هم در برنامه ششم توسعه برای ان گرفته شده است، باید اشاره کنم در کشورهای غربی و در سیستم های اداری اینگونه نیست که اگر فردی پست بالاتری دارد دریافتی بالاتری هم داشته باشد.

این فعال سابق دانشجویی استفاده از روش ها و دستورالعمل های نامناسب را دلیل بسیاری از ناکارآمدی های سطح جامعه دانست و گفت: بسیاری از ناکارآمدی هایی که در سطح جامعه مشاهده می شود ناشی از روش های نامناسب است و به افراد بستگی ندارد؛ به عبارتی بهتر این دستورالعمل ها هستند که زمینه ساز ظهور ناکارآمدی ها در جامعه می شوند و این ناکارآمدی ها صرفا فقط به افراد مربوط نیست.

شریعتی افزود: بزرگترین تحولی که می توانیم در سطح کشور در راستای مبارزه با فساد انجام بدهیم احیای ظرفیت های مسکوت و برزمین مانده قانون اساسی است؛ قانون اساسی ما ظرفیت های بالایی دارد و قوانین اصلی و بالا دستی بسیار خوب و دقیق نوشته شده است اما مشکل اینجاست که وقتی این قوانین قرار است به مرحله اجرا برسد به مشکل برمی خورد.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت های مسکوت مانده در قانون اساسی که نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در مبارزه با فساد دارد نظارت مردم بر مسئولان است؛ اما متاسفانه همیشه آنچه را که شاهد هستیم وظیفه فردی در حوزه مبارزه با فساد و امر به معروف و نهی از منکر است که البته آن هم درست است. در حالی که در بحث حکومت و حکومت‌داری آن چیزی که دارای اولویت بوده نظارت مردم بر مسئولان است.

این فعال سابق دانشجویی با اشاره به لزوم شفافیت در نظارت مردم بر مسئولین خاطرنشان کرد: نکته مهم در این بین و در حوزه نظارت بر مسئولان موضوع شفافیت است؛ بر این اساس در این زمینه شاهد هستیم در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته تمامی مردم آن جامعه به حقوق های دریافتی مدیران و مسئولین دسترسی دارند. درنتیجه اگر شفافیت به معنایی که در قانون اساسی دیده شده در سطح جامعه اعمال شود بسیاری از مشکلات حال حاضر ما حل می شود.

شریعتی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان بارها اشاره کرده اند که اقدام به ایجاد تشکل کنید؛ زیرا تشکل های دانشجویی نزدیکی زیادی به توده مردم جامعه دارد و برنامه ها و اقدامات آنها به سرعت در میان مردم جامعه بسط و گسترش پیدا می کند.

وی در پایان تصریح کرد: نکته مهم این است که باید سعی کنیم تا این تشکل های دانشجویی از بین نروند و این روند پویا و فعال روشنگری و عدالت طلبی دانشجویان در این تشکل ها ادامه پیدا کند تا ضمن پیگیری این مطالبات توسط دانشجویان شاهد بسط و گسترش این تلاش ها در بین مردم جامعه باشیم.