یادداشتی دربارۀ مستند «بدون مرز، عشق 2

«بدون مرز، عشق…» خمینی

مجید بذرافکن

من تقریبا هر روز می­گویم: [با لهجه عربی با لحن امام خمینی بخوانید] اسلام نیامده است آب و علف ما را درست کند. اسلام آمده است انسان درست کند!

مستند «بدون مرز، عشق …۲» تقریبا با چنین کلماتی از زبان یک مجاهد عراقی کتائب سیدالشهداء، شروع می­شود. جوانی قریب به چهل ساله که از دوره نوجوانی و جوانی در زمان صدام و جنگ تحمیلی با امام خمینی آشنا شده است.

سکانس بعد، آشپز گروهان مشغول پختن املت و نیمرو برای ناهار ظهر رزمندگان حشدالشعبی است…«ایران ایران ایران…رگبار مسلسل­ها…» صدای زنگ موبایل رزمنده عراقی است. ابوزینب فرمانده، اجازه نمی­دهد پاسخ تلفن را بدهد و با آهنگ موبایل ادامه می­دهد «ایران ایران ایران …خون و مرگ و عصیان»… رو به دوربین ادامه می­دهد که این آهنگ لالایی خواب بچه­هایم کرده بودم!

ابوزینب تنها یک نسل سومی نیست که با ابرام و اصرار امام خمینی رحمه الله علیه را مولا و رهبر راه نجات خود انتخاب کرده است. فیلمبردار، کارگردان و تهیه­کننده این مستند نیز دو جوان نسل سومی هستند که هم­پای رزمندگان عراقی در صحنه­های نبرد، چشمان بینای حقیقت شده و آیینگی را در حق، به­حق­پیوستگان عراقی تمام کرده­اند.

اثر هنری، علاوه بر زیبایی ساختاری و فرمی، زمانی هنری­تر خواهد بود که بیشترین مضامین را در کمترین حجم زمانی و بیانی ارائه دهد. هر چقدر گویایی، شفافیت و سرعت انتقال پیام بیشتر باشد، باید آن اثر را بیشتر قدر دانست و بزرگ داشت. البته که در اوج این هنرمندی، انتقال عین معانی ممکن نیست ولی تمثیل آیینگی، اوج صداقت و نزاهت اثر هنری را می­رساند.

مستندسازی از شرافت انسانی و الهی جوانان عراقی خود نیازمند شرافت و بزرگی روحی است که باید از منبع بی­پایانی تغذیه شود. سختی­های جنگ، خشونت میدان تیر و ترکش و دشواری­های عمیق هم­آوردی با خصم پرتوان، درون انسان­ها را صیقل می­دهد. حال اگر درون چنان انسان­هایی از عشق خمینی پر شده باشد، چه درخششی، چه نورانیتی و چه عظمتی در ثانیه­های و لحظه­ها رقم­ می­خورد که کمتر ذهن حقیقت­بینی توان، چشم درکشیدن از آن را دارد.

رزمنده عراقی خطاب به همرزمانش می­گوید، دیگر نگویید یا لیتنا کنا معکم … بگویید معکم معکم لا مع غیرکم… وقتی مشتی از خاک سرزمین سامرا، را برداشته و به آهستگی بر زمین می­ریزد، می­گوید : مابعده الشرف… چه شرفی بالاتر و بعد از این وجود دارد که ما امروز از خانه امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف دفاع می­کنیم و الخ…

زمانی که فیلمبردار قدم به قدم رزمنده عراقی به سمت نقطه هدف به صورت خمیده می­دود، خیز می­رود و رو به هدف دوربین را نشانه­ رفته است، بیننده متحیر مانده که کدامیک را تحسین کند… که کارگردان به کمک می­آید و می­گوید این عشق خمینی است که، قلوب را بنیان مرصوص حق نموده تا کوه­ها در برابر اراده این مردان شکافته شود.

آن چه که امروزه در نبرد با جبهه تکفیر می­گذرد، اثبات می­کند مرزهای زمانی، زبانی و جغرافیایی محدودیتی برایِ رسیدن پیام شرافت اسلام خمینی، عشق خمینی و … خود خمینی در گذشتن از جان در راه هدف، نیست! از قاسم سلیمانی و وحید فراهانی ایرانی تا أبوزینب و أبومهدی(از فرماندهان لشکر بدر سابق و فرمانده کل نیروهای حشدالشعبی) عراقی!