پژوهشگر سیاسی در کاشان:

صدا و سیما نقش مردم در انقلاب را فیلتر می‌کند

اشتباه همیشگی ما این است که تاریخ را از زاویه سران روایت کرده و نقش مردم را به شدت فیلتر می‌کنیم.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کاشان اول، سید یوسف مرادی فعال سیاسی و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی، در نشست «جای خالی مردم در روایت انقلاب اسلامی» که در دبیرستان رویش شهرستان کاشان برگزار شد، اظهار کرد: صدا و سیما نقش مردم در انقلاب را فیلتر می‌کند.

سید یوسف مرادی با اشاره به سریال‌ها و فیلم‌های تاریخی به ویژه سریال «معمای شاه» گفت: در این سریال، تاریخ تنها از زاویه سران روایت شده و همه چیز را به تصویر کشیده‌اند به جز نقش مردم؛ در حالی که این مردم هستند که جریانات تاریخی را به وجود می‌آورند.

وی با اشاره به نقش موثر جشنواره فیلم مردمی عمار در معرفی جایگاه واقعی مردم در انقلاب اسلامی عنوان کرد: جشنواره فیلم مردمی عمار یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی است که می‌تواند باعث رشد این زاویه نگاه شود که در صدا و سیما و سینمای امروز ما دچار غفلت و فیلتر شده است.

مرادی، فیلم مستند «طیبه» و سینمایی «ماجرای نیمروز» را از نمونه‌های موفق ارزیابی کرد که توانسته‌اند به روایت انقلاب اسلامی از زاویه دید مردم بپردازند، بر خلاف سریال معمای شاه که انقلاب اسلامی را در چهار تا از خیابان‌های تهران خلاصه کرده است.

به گفته این پژوهشگر انقلاب اسلامی، این مردم هستند که در دوره‌های مختلف جریاناتی چون اصلاحات، احمدی‌نژاد و یا روحانی را می‌آفرینند و اشتباه بزرگ ما این است که این جریانات را به اسم اشخاص نامگذاری می‌کنیم در حالی که مردم آنها را به وجود آورده‌اند.

وی در تحلیل تاریخ سیاسی معاصر ایران به ماجرای کشف حجاب توسط پهلوی اشاره کرد و گفت: بزرگترین اشتباه پهلوی این بود که در برابر اعتقادات مردم ایستاد که منجر به افسردگی مردم شد و خروجی آن را شهریور ۱۳۲۰ دیدیم که مردم در مقابل هجوم بیگانگان از خود مقاومتی نشان ندادند.

به گفته این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی، مردم ایران با رهبری حضرت امام (ره) در بهمن ۵۷ با حضور در خیابان‌ها از تکرار کودتایی دیگر توسط آمریکایی‌ها جلوگیری کردند و با تسخیر لانه جاسوسی، آمریکا را تحقیر کردند به طوری که حضرت امام (ره) آن را انقلاب دوم نام نهاد.

این نشست به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «راه» و موسسه متا در سالن اجتماعات دبیرستان رویش برگزار شده و مستند «طیبه» که روایتگر سرگذشت بانوی شهید طیبه واعظی دهنوی است، اکران گردید.