پناهیان در جشنواره عمار

دست هایی که اگر باهم گره بخورد شاهکار هنری می سازد / جوانان عمار در زمین فوتبالند

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سینما فلسطین گفت: جامعه به روحیه عماری و استمرار آن در دل مردم نیاز دارد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، سالن تقریبا پر است به زحمت می شود جایی برای نشستن پیدا کرد… نیم ساعتی از آغاز وقت قانونی شروع برنامه گذشته است که حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سالن شماره ۳ سینما فلسطین در میان سلام و صلوات حاضرین در سالن وارد می شود. دستهایتان را بهم بدهید درست مانند وقتی که بازیکنان فوتبال در زمین باهم دست می دهند عهدی میبندند و پراکنده می شوند این همه خواسته حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان از جوانان عماری و عاشقان عمار است.

به شوخی می گوید می خاسته از بحث نقادی در جشنواره شانه خالی کند چرا که خیلی از فیلم ها را نتوانسته ببیند و می خواهد از نقد یک محصول فرهنگی و هنری برایمان بگوید: وقتی صحبت از نقادی یک اثر هنری به میان می آید خواه این اثر یک فیلم باشد خواه یک تابلوی نقاشی کار خیلی سخت و پیچیده می شود هرچند که نقد یک اثر می تواند باعث رشد و سازندگی آن شود و یا برعکس تحسین یک اثر هنری می تواند انگیزه سازنده را چندین برابر بکند.

 

حجت الاسلام پناهیان

 

نقاد می ماند و حوضش

وی ادامه داد: اما بهتر است به فرآیند تولید یک اثر پرداخته شود تا نتیجه و محصول نهایی آن، در نقادی که همیشه ما نمی توانیم به توافق برسیم و شاید بهتر است بگوییم به سختی به توافق می رسیم فیلم هایی ساخته می شود که اثرات مخربش برروی ذهن مخاطب در دراز مدت خودش را نشان می دهد چرا که متغیر ها غیرقابل کنترل هستند حتی در موارد تربیتی نیز ما نمی توانیم نقد درست و استواری داشته باشیم، مشکل با اصلاح شیوه نقد هم حل نمی شود حتی مقید بودن به آداب نقد هم در بیشتر موارد چاره سازی نمی کند، نقد را انکار نمی کنم اما معتقدم نقد راه حل نهایی نیست فارغ از همه جذابیت هایی که نقد می تواند داشته باشد ولی در نقاط حساس به خصوص پاسخ مطلوبی نمی دهد.

 یک تلنگر کوچک : مساجد را مومنان می سازند

مساجد را مومنان می سازند این سخن خداوند است که در قرآن کریم صراحت بیان شده است همان آیه ای که هنرمندان شاهکار های بزرگ همیشه در اشارات خود به آن گریزی می زنند، این بار هم حجت الاسلام و المسلمین پناهیان از این آیه امداد می گیرد تا برایمان از نکته غفلت زده ای به نام چرخه فرایند در تولید یک اثر فرهنگی هنری و اهمیت و ضرورت آن سخن بگوید.

 

حجت الاسلام پناهیان

 

وی چنین ادامه می دهد: بیاید به جای نقادی یک اثر به فرآیند تولید آن بپردازیم که نقش بسیار مهمی دارد چرا که اگر اثری فرآیند خوبی داشته باشد استاندارد های لازم را هم بدست خواهد آورد، ما نتوانسته ایم با گذشت چندین سال از دوران دفاع مقدس تربیت سلحشوران دفاع مقدس را در جامعه مان تداعی کنیم همان چرخه ای که باعث شد چنین جوانانی به چنین درجاتی برسند و ما غافلانه فقط اسم شهدا را یدک می کشیم از آن ها فقط اسمی باقی مانده است ولی می شود تربیت آنان را در میان نسل آینده احیا کرد و جوانانی از قبیل همین سرداران از دل جامعه بیرون کشید.

پناهیان تاکید کرد: به نظر شما فرآیند تولید یک محصول خوب چیست؟ آیا قابل بررسی هست؟ همین که جرقه ای به ذهن یک فرد برسد و ایده ای در خیالش شکل بگیرد کافیست؟ ما نیاز داریم به این مرحله فکر کنیم. ابعادش را اول برای خودمان و بعد برای جامعه بشکافیم، جشنواره عمار علاوه بر اینکه محصولات خوب را معرفی می کند فرآیند تولید محصول خوب را هم به جامعه مخاطبش عرضه می کند و این یک شاخصه و نقطه قوت در این حرکت خود جوش مردمی است. در حقیقت تا زمانی که چرخه تولید را کشف و بررسی نکرده ایم هنوز نظام فرهنگی لازم را برای دسترسی به آن در اختیار نداریم.

 

حجت الاسلام پناهیان

 

صحبت از پشت پرده است امشب می خواهیم پرده ها را کنار بزنیم و نادیدنی ها را ببینیم

وی گفت: حتما شما هم این ضرب المثل قدیمی به گوشتان رسیده است که  تا کسی حرف نزند پشت سخنانش معلوم نمی شود، این را در نحوه تولید فیلم ها هم می بینیم چه اصراری هست که پشت صحنه تولید یک اثر پنهان شود و مخاطب فقط محصول نهایی را ببینید، من معتقدم هنرمند از هنرش مهمتر است شخصیتی که دارد، نگرشش، همه اینها مهم است اما ما وقتی می خواهیم یک فیلم ساز را نقد کنیم می گویند با فیلم ساز چکار دارید اثرش را نقد کنید.

وی با گلایه از نبود روح جمعی در میان فعالیت های جامعه، سخن گفت: دین ما یک دین فردی نیست بلکه  یک دین جمعی است و روحیه مشورت و همفکری باید در همه زمینه ها جدی گرفته شود، ما باید فیلم هایی را بسازیم که محصول تنها یک فکر نباشد و تولید یک کار تیمی باشد تا بشود موضوعات را از زوایای مهم نگاه کرد.

مردمی بودن عمار راز ماندگاری آن

وی در پایان از اصطلاح مردمی بودن جشنواره عمار ابراز خوشحالی و امیدواری کرد و بیان کرد: من مردمی بودن عمار را بیشتر از لفظ عمار به تنهایی دوست دارم، جامعه فقط به عمار نیاز ندارد به روحیه عماری و استمرار آن در دل مردم نیاز دارد چراکه غیر از این باشد عمار هم به مرور زمان از یاد ها فراموش می شود رمزش مردمی بودن عمار مردمی بودنش است و امیدواریم کارگردان های این جشنواره روزی مستندی را روانه جشنواره کنند که محصول یک نفر نباشد بلکه حاصل یک تلاش دسته جمعی باشد.