مهمترین فیلم های آماده نمایش در روز چهارم جشنواره فیلم عمار اعلام شدند

مستندهای «آینه در غبار»، «فرزندان اویس»، «جلال کردستان»، «داستان یک پایان» و «از خون جون» امروز اکران می شوند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، در چهارمین روز از هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار فیلم های «کمی آن طرف تر»، «مرشد چلویی»، «آینه در غبار»، «فرزندان اویس»، «جلال کردستان»، «داستان یک پایان»، «از خون جون» و «قابلمه» از ساعت ۱۳ الی ۲۲:۴۰ در ۳ سالن سینما فلسطین نمایش داده می شوند.

مستند کمی آن طرف تر

«کمی آن طرف تر»
مستند «کمی آن طرف تر»؛ کنسرت به جای کار، در مدت زمان ۲۴ دقیقه و از ساعت ۱۵:۴۰ الی ۱۷:۱۰ دقیقه در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

در روزگاری که فیش های حقوقی، حق را به سخره گرفته اند، اگر کنسرت دغدغه اصلی کشور شود؛ چندان نباید متعجب بود! زمانی که لغو کنسرت ها در مشهد دغدغه اصلی عده ای شده بود، در منطقه زیرکوهِ خراسان جنوبی، مردم به علت کمبود آب و خشکسالی در فقر به سر می بردند.

«کمی آن طرف تر» مستندی درباره مردم زیرکوهِ خراسان جنوبی است که به علت خشکسالی، یا مهاجرت کرده اند و یا وضعیت مناسبی ندارند. پیام فیلم این است که دغدغه اصلی مردم کنسرت نیست. اگر عده ای مساله کنسرت ها را در بوق و کرنا کرده اند، قصد دارند مسائل کم اهمیت را جایگزین مسائل اصلی مردم کنند.

مستند «کمی آن طرف تر» به کارگردانی هادی خوش نقش، تولید شده است.

مستند مرشد چلویی

«مرشد چلویی»
مستند «مرشد چلویی»؛ حبیب گمنام، در مدت زمان ۵۰ دقیقه و از ساعت ۱۴:۲۰ الی ۱۵:۳۰ دقیقه در سالن شماره سه اکران خواهد شد.

بسیاری از بزرگان، گمنامانی هستند که در پی نام و نان نبوده اند اما نامشان به نیکی ماندگار شده است. یکی از این بزرگان، میرزا احمد عابد نهاوندی معروف به حاج مرشد چلویی است.

مستند «مرشد چلویی» داستان زندگانی و سیره ی عملی حاج مرشد چلویی، از کسبه ی بازار قدیم تهران را به تصویر می کشد. حاج مرشد چلویی می دانست که در این بازار مکاره، اگر سودی هم هست با درویش خرسند است. برای همین، طریقی جز مهربانی با خلق نپیمود و چون مردان خدا، غیر خدا هیچ ندید.

احمد کشاورز کارگردان مستند «مرشد چلویی» گفت: «تا به حال هیچ مستندی راجع به میرزا احمد عابد نهاوندی مشهور به «مرشد چلویی» ساخته نشده بود. ساخت این مستند را از اسفندماه ۱۳۹۴ آغاز کردیم که حدود ۱۷ الی ۱۸ ماه به طول انجامید.»

مستند آینه در غبار

«آینه در غبار»
مستند «آینه در غبار»؛ روایتی از رکود پسابرجامی، در مدت زمان ۱۶ دقیقه و از ساعت ۱۷:۴۰ الی ۱۹ک۱۰ دقیقه در سالن شماره دو نمایش داده می شود.

کشور، دوران پسا برجام را طی می کند اما رکود شدیدی گریبانگیر مردم است و برخی واحدهای اقتصادی به تعطیلی کشیده شده اند.

«آینه در غبار» درباره رکود، عدم توجه به کارآفرینی و تعطیلی واحدهای اقتصادی است. در این مستند، کارآفرینی را می بینیم که در عرصه جنگ اقتصادی، جهادگونه فعالیت می کند. رحیم طریقت، کاراکتر اصلی مستند، شرکتی را به نام تحول ایجاد کرده تا تحولی در منطقه آذربایجان غربی به وجود بیاورد. در دوران جنگ تحمیلی خمپاره های ۶۰ را قالب ریزی می کرده و بعد از جنگ هم به کار شبانه روزی مشغول بوده تا چرخ اقتصاد مملکت هم چنان بچرخد اما با بی مهری و عدم توجه مسئولین، بعد از سالیان طولانی کارخانه به تعطیلی کشانده می شود.

رضا محمد پور کارگردانی این مستند را به عهده دارد.

مستند فرزندان اویس

«فرزندان اویس»
مستند «فرزندان اویس»؛ داستان یک انقلاب زیبا، در مدت زمان ۵۶ دقیقه و از ساعت ۲۱:۱۰ الی ۲۲:۴۰ دقیقه در سالن شماره سه اکران خواهد شد.

از سال ۲۰۱۱ انقلاب هایی در کشور های عربی منطقه به وقوع پیوست که ولی برخی از این انقلاب ها بعد از مدتی از مسیر اصلی خود منحرف شدند. در این میان انقلاب یمن به علت الگو گرفتن از انقلاب اسلامی ایران، حکایت متفاوتی داشت و در سال ۲۰۱۴ به پیروزی رسید.

«فرزندان اویس» به بررسی موضوعاتی همچون شکل گیری زیدیه، واکاوی و معرفی جریانات اسلامی در یمن با تاکید بر اتفاقات دو دهه اخیر و تشکیل حزب انصارالله می پردازد. در این مستند علاقه شیعیان زیدی یمن به امام خمینی(ره)، رنج های مردم، الگوپذیری انقلابیون از انقلاب اسلامی و تلاش عربستان برای سرکوب مردم به تصویر کشیده شده است.

این فیلم با کارگردانی روح الله رفیعی و در ۵۶ دقیقه تولید شده است.

مستند جلال کردستان

«جلال کردستان»
مستند «جلال کردستان»؛ شهید راه وحدت، در مدت زمان ۱۶ دقیقه و از ساعت ۲۱:۱۰ الی ۲۲:۴۰ دقیقه در سالن شماره دو نمایش داده می شود.

کردستان به فرموده مقام معظم رهبری سرزمین مجاهدت های خاموش است. یکی از این مجاهدین، شهید جلال بارنامه از مریوان است.

مستند «جلال کردستان» به کارگردانی پیمان نهان قدرتی؛ بخش هایی از زندگی شهید جلال بارنامه را روایت می کند. این شهید، در سال ۵۹ و بعد از دیدار با امام خمینی (ره) سازمان پیشمرگان کرد را تاسیس کرده و به پاکسازی شهرها از عناصر ضد انقلاب می پردازد. وی در کنار شهیدان بروجردی و چمران نقش مهمی در بازگرداندن امنیت به شهرهای کردنشین، ایفا کرد. سرانجام جلال بارنامه به دست عناصر گروهک های ضد انقلاب به شهادت رسید.

مستند داستان یک پایان

«داستان یک پایان»
مستند «داستان یک پایان»؛ مجاهدین ضد خلق، در مدت زمان ۶۰ دقیقه و از ساعت ۲۱:۱۰ الی ۲۲:۴۰ دقیقه در سالن شماره دو اکران خواهد شد.

اگر چه سازمان مجاهدین خلق،نام خلق را یدک می کشد اما در سرتاسر حیات خود از هیچ جرم و جنایتی علیه مردم دریغ نداشت.

«داستان یک پایان» پیدایش سازمان مجاهدین خلق ایران و خیانت های سران سازمان همچنین ترورها و حضور دوشادوش آنان در کنار صدام را مرور می کند. نقطه اوج خیانت سازمان مجاهدین خلق، عملیات فروغ جاویدان علیه مردم ایران بود که به شکست مفتضحانه آنان انجامید.

«داستان یک پایان» به کارگردانی علیرضا خوشنویس و در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است.

مستند از خون جون

«از خون جون»
مستند «از خون جون»؛ بنده خوب خدا، در مدت زمان ۴۳ دقیقه و از ساعت ۱۷:۴۰ الی ۱۹ک۱۰ دقیقه در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

تا سال گذشته کسی در ایران با «شیعیان نیجریه» و «شیخ ابراهیم زکزاکی» آشنا نبود ولی بعد از فاجعه کشتار شیعیان این کشور، مظلومیت شیعیان، و فعالیت‌های آن ها که متاثر از امام خمینی(ره) و انقلاب ایران بود، نمایان گشت.

«از خون جون» به زندگانی شیخ ابراهیم زکزاکی، آشنایی و دیدار او با امام خمینی (ره)، تلاش های این روحانی مبارز و خستگی ناپذیر برای ترویج تشیع در نیجریه می پردازد . در یکی از قسمت های این مستند، همسر شیخ ابراهیم زکزاکی در وصف او می گوید: «شیخ بنده خوب خدا است.»

مجتبی رضوانی، کارگردان «از خون جُون» درباره این مستند گفت: «شیخ ابراهیم زکزاکی کسی بود که در یک بازه ۳۰ ساله توانست نزدیک به ۱۴ میلیون نفر را به جمع شیعیان بیفزاید. هدف ما از ساخت این مستند معرفی این شخصیت، فعالیت‌های شیعیان نیجریه و جغرافیای تشیع بوده است.»

فیلم کوتاه داستانی قابلمه

«قابلمه»

فیلم کوتاه داستانی «قابلمه»؛ نه به خرید خارجی، در مدت زمان ۲ دقیقه و از ساعت ۱۹:۲۰ الی ۲۱ در سالن شماره یک اکران خواهد شد.

اگر هر فرد ایرانی به جای خرید کالای خارجی، کالای ایرانی خریداری کند؛ شاهد شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود.

در فیلم «قابلمه»، آقایی را در حال خرید قابلمه‌ی خارجی را مشاهده می کنیم که صداهای عجیبی به‌گوشش می خورد. او به‌دنبال صدا، به قابلمه‌ای ایرانی می‌رسد و با باز کردن در قابلمه، کارگرهای ایرانی که منتظر خرید کالای ایرانی هستند را مشاهده می‌کند و مجاب به خرید کالای ایرانی می شود.

حسین دارابی کارگردان فیلم داستانی «قابلمه» سعی دارد با زبان طنز، برای خرید کالای ایرانی فرهنگ‌سازی نماید.