روح الله رشیدی:

یک مستند شایسته درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز نداریم

روح الله رشیدی گفت: ریشه های تجزیه طلبی و قومیت گرایی در استان آذربایجان در طمع ورزی های بیگانگان است.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، روح الله رشیدی کارشناس مسائل آذربایجان در دومین نشست هنر و واقعیت با عنوان سوژه های سینمایی آذربایجان در سخنانی گفت: کار ویژه جشنواره مردمی فیلم عمار چرخاندن دوربین به سمت ایران بوده است؛ در حقیقت این جشنواره بر این اساس شکل گرفته است.

وی پیرامون سوژه های فراوانی که در ایران برای فیلم سازی وجود دارد افزود: در کشور ما ایران انبوهی از سوژه‌های دست نخورده وجود دارد که جامعه هنری و سینمایی باید به آنها توجه کرده و خود را غنی کنند. در این نشست به دنبال ارائه مدلی برای سوژه یابی در جهت فیلم سازی هستیم که نه فقط مختص استان آذربایجان باشد بلکه از آن بتوان برای سایر مناطق کشور نیز استفاده کرد.

روح الله رشیدی

این کارشناس تنوع قومی ایران را فرصت مناسبی برای کارهای سینمایی دانست و ادامه داد: تنوع اقوامی که کشور ما از آن برخوردار می باشد فرصت مناسب و منحصر به فردی برای انجام کارهای سینمایی است؛ البته متاسفانه اگر از این جهت به کارنامه سینما نگاه کنیم متوجه می شویم که وضعیت مناسبی نداشته و یک سیر نزولی تا به امروز داشته است.

رشیدی به عدم توجه سینما به تنوع اقوام اشاره و خاطرنشان کرد: تا امروز در حوزه سینما نه تنها با عدم توجه به تنوع اقوام روبرو بودیم بلکه می بینیم به حوزه جغرافیا نیز توجه چندانی صورت نگرفته است که این امر موجب ریزش مخاطبان سینما شده است؛ البته این موضوع فقط برای آذربایجان نیست و برای سایر مناطق ایران هم صادق است.

وی نسبت دادن تجزیه طلبی به مردم آذربایجان را آزاردهنده دانست و اضافه کرد: نسبت دادن تجزیه طلبی و قومیت گرایی دو موضوعی است که موجب آزرده شدن مردم آذربایجان شده است؛ بر این اساس رفتن به سمت این موضوع که این دو موضوع تا چه میزان در این استان وجود دارد و حقیقت ماجرا چیست می تواند سوژه فیلم سازان برای ساخت فیلم باشد.

این کارشناس پیرامون موضوع انتشار یک کلیپ بعد از یک بازی فوتبال در مورد سر دادن شعارهای تجزیه طلبانه که به طرفداران یک تیم فوتبال نسبت داده شده بود، یادآور شد: به طور مثال درمورد واقعی بودن اتهام تجزیه طلبی آذربایجان باید به یک نمونه ای اشاره کنم؛ بعد از یکی از بازی های لیگ برتر فوتبال کلیپی در فضای مجازی پخش شد درمورد اینکه تعدادی از تماشاگران آن تیم در ورزشگاه آزادی شعار خلیج عربی سرمی دادند. متاسفانه مردم بدون اینکه بررسی های خوبی در این زمینه انجام بدهند قضاوت هایی را درمورد مردم آذربایجان انجام دادند.

روح الله رشیدی

رشیدی در مورد تصور نادرست از تجزیه طلبی در استان آذربایجان متذکر شد: اگر به گذشته دور مراجعه کنیم ریشه های تجزیه طلبی و قومیت گرایی در استان آذربایجان را در طمع ورزی های بیگانگان می بینیم؛ در این زمینه شوروی تلاش‌های فراوانی برای جدایی آذربایجان انجام داده بود. در حقیقت در سال‌های گذشته کشور شوروی بارها تلاش کرد تا آذربایجان را از خاک ایران جدا کنند و در این راه حتی اقدام به اشغال این استان کرد اما مردم آذربایجان در این راه مقاومت های فراوانی انجام دادند اما در این مورد تا امروز فیلمی ساخته نشده است.

وی ریشه برخی اتهامات در مورد تجزیه طلبی آذربایجان را به اراده خارجی ها نسبت داد و تصریح کرد: برخی اتهامات در مورد تجزیه طلبی آذربایجان به اراده خارجی ها و در راس آن کشور شوروی برمی گردد که از طریق آذربایجان به دنبال به قدرت رسیدن در خاورمیانه و رسیدن به آب های گرم بودند.

این کارشناس پیرامون نقش رضا شاه در تحولات آذربایجان اشاره کرد و گفت: حتی رضا شاه نیز در زمان حاکمیت خود بر ایران و به منظور حفظ قدرت به دنبال اختلاف افکنی در میان اقوام مختلف کشور بود؛ البته منشاء دیگر این دست تحرکات تجزیه طلبانه در آذربایجان را باید مرتبط با عناصر محدودی دانست که در این استان به صورت سازماندهی شده و با حمایت خارجی به دنبال کار تشکیلاتی در زمینه تجزیه طلبی هستند.

رشیدی در مورد این اقلیت تجزیه طلب در آذربایجان افزود: این اقلیت سازمان یافته در آذربایجان منتظر روی دادن یک گاف از طرف مسئولان اداره کننده کشور هستند تا فعالیت های تجزیه طلبانه خود را کلید زده و یا ادامه بدهند؛ بر این اساس این موضوع نیز می تواند سوژه بسیار مناسبی برای ساخت فیلم های مستند باشد.

وی با اشاره به وجود یک سری افراد ضدملی متنفر از اقوام ایرانی در کشور ادامه داد: ما در داخل کشور یک سری ضدملی متنفر از اقوام ایرانی داریم که مرکز نشین هستند و از این فرصت ها به خوبی استفاده می کنند تا ضمن حمله به مردم آذربایجان راه تقویت پان ایرانیسم را دنبال می کنند؛ این افراد تا با ماجراهایی چون کاریکاتور روزنامه ایران در دهه ۸۰ و یا بعضا تحرکات انفرادی تجزیه طلبانه رو برو می شوند با توجه به نفوذی که در رسانه های مختلف دارند این اختلافات را رسانه ای کرده و بر سر زبان ها می اندازند.

 

روح الله رشیدی

 

این کارشناس به ذهن رسیدن واژه قومیت گرایی بعد از شنیدن نام آذربایجان را فاجعه دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اولین واژه هایی که بعد از شنیدن نام آذربایجان به ذهن خطور می کند قومیت گرایی بوده که این موضوع خود یک فاجعه است؛ مردم آذربایجان نه تنها دنبال تجریه طلبی نیستند بلکه خواستار وحدت ایران هستند. متاسفانه تا امروز در مورد این موضوع نیز همانند سایر موضوعات مرتباط با این مسئله فیلم ستندی ساخته نشده است.

رشیدی اضافه کرد: جنبش مشروطیت به عنوان یک جنبش عمده در تاریخ ایران شناخته می شود و در این زمینه ستارخان لقب سردار ملی آذربایجان را دارد؛ اما به دلیل اینکه ما در کارهای سینمایی و پروژه های فرهنگ سازی خود به این بزرگان اشاره نکردیم امروزه می بینیم که این بزرگان توسط رسانه های تجزیه طلب کشور آذربایجان به عنوان نمادهای استقلال از ایران به مردم معرفی می شوند.

وی پیرامون پرداختن ضعیف به استاد شهریار در سریالی که تلویزیون ساخت اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه در سریالی که از تلویزیون در مورد استاد شهریار پخش شد او را فردی مالیخولیایی و عاشق پیشه به مردم نشان دادند؛ استان آذربایجان شخصیت های بزرگ فراوانی دارد که از پرداختن به آنها غافل مانده ایم و یکی دیگر از آنها شیخ محمد خیابانی است که باز هم به دلیل کم کاری ما از طرف تجزیه طلبان کشور آذربایجان مصادره شده است.

این کارشناس درمورد موضع علمای زمان رضاخان درمورد وحدت ملی یادآور شد: علمای تبریز نخستین بار در میان سایر علمای کشور در زمان رضا خان به طرح لباس متحدالشکل او واکنش نشان دادند و در برابر این طرح مقاومت کردند که متاسفانه در این زمینه نیز تا امروز فیلمی ساخته نشده است.

رشیدی تصریح کرد: ازجمله حسرت های ما در حوزه انقلاب اسلامی قیام ۲۹ بهمن ماه تبریز است که در اعتراض به کشتار قم در قبل از انقلاب رقم خورده بود؛ متاسفانه ما تا امروز به غیر از برگزاری یک همایش سالیانه در این زمینه کار دیگری انجام نداده ایم و یک مستند شایسته تولید نکرده ایم.