۱۰۰اثر؛ سهم هنرمندان خراسانی در جشنواره عمار

جشنواره مردمی فیلم عمار حرکتی خودجوش به‌عنوان یک رویداد مهم سینمایی در جریان هنر انقلاب درخشید.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره فیلم عمار» به نقل از شهر آنلاین، درست چندروز دیگر تا نهم دی‌ماه و زمان اکران فیلم‌های هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در خراسان نمانده است؛ حرکتی خودجوش که به‌عنوان یک رویداد مهم سینمایی در جریان هنر انقلاب درخشید و روز به‌روز در حال رشد و نمو است. به همین مناسبت به‌سراغ علیرضا دلبریان، دبیر اکران و احسان مینایی، دبیر اجرایی استانی هفتمین جشنواره فیلم عمار رفتیم.

بسته اول فیلم‌ها به دست اکران‌کنندگان رسید

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار درخصوص روند برگزاری این جشنواره‌ گفت: امسال جشنواره مردمی فیلم عمار مشابه سال‌های گذشته باقوت می‌خواهد کار خود را در استان شروع کند و یکی از شهرهای اصلی که اکران در آن شکل می‌گیرد، شهر مقدس مشهد است. احسان مینایی افزود: نشست اکران‌کننده‌های جشنواره عمار تشکیل شد و بسته‌های اکرانی به‌منظور اکران این آثار در پایگاه‌ها در اختیار آن‌ها قرار گرفت. وی ادامه داد: بسته اول فیلم‌های جشنواره عمار شامل ۶دی‌وی‌دی با بیش از ۳۰اثر است و بسته دوم طی چند روز آینده در اختیار اکران‌کنندگان قرار می‌گیرد. مینایی تصریح کرد: مشهدی‌ها می‌توانند برای دریافت بسته‌های آثار جشنواره مردمی فیلم عمار به دبیرخانه این جشنواره واقع در حسینیه هنر، بولوار مدرس۴ پلاک۱۰ مراجعه کنند.

اکران فیلم‌های عمار در همه‌جا و برای همه افراد امکان‌پذیر است

احسان مینایی درخصوص فرایند اکران آثار دوره هفتم جشنواره فیلم عمار گفت: این جشنواره ماهیتی مردمی داشته و اکران‌کننده‌ها می‌توانند با هر وسیله‌ای که امکان نمایش وجود داشته باشد، آثار مربوط به جبهه فرهنگی انقلاب را در مکان‌های مختلف همچون مساجد، مدارس، حوزه علمیه، سالن‌های نمایش، پایگاه‌های بسیج و منازل اکران کنند. وی ادامه داد: علاوه‌بر اینکه هیچ محدودیتی در مکان اکران نیست، هیچ مانعی از نظر سن و جنس برای اکران‌کنندگان وجود ندارد و همه طیف‌های جامعه، اعم‌از خانم‌های خانه‌دار و دانشجویان می‌توانند اکران‌کننده فیلم‌های عمار باشند. دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار ضمن اشاره به این مطلب که شروع اکران‌های این دوره همچون سال‌های قبل در نهم دی‌ماه و سالروز حماسه عظیم مردمی علیه جریان فتنه۸۸ است، تصریح کرد: اکران فیلم‌های جشنواره عمار، همچنان ادامه خواهد داشت و در مناسبت‌های مختلف سال، مثل هفته دفاع مقدس،۱۳آبان، دهه فجر، ماه محرم، رمضان و هر مناسبت مذهبی و ملی دیگر دبیرخانه نیز فعال است و علاقه‌مندان می‌توانند این آثار را از دبیرخانه دریافت کرده و برحسب مناسبت‌ها دسته‌بندی و آماده اکران کنند.

حضور پررنگ خراسانی‌ها در رقابت جشنواره فیلم عمار

مینایی درخصوص هدف و غایتی که این جشنواره فیلم به دنبال آن است، گفت: یکی از اهداف ما ایجاد بستر مناسب برای کار فرهنگی است تا افراد مسجدی، انقلابی و حزب‌اللهی با هر امکانات پخشی که دارند، اعم‌از ویدئو پروژکتور، تلویزیون، رایانه، لپ‌تاپ، این آثار را که با موضوعات جهان اسلام، بیداری اسلامی، شهدای مدافع حرم، بصیرت، دفاع مقدس و مسائل اجتماعی است، ببینند و دور هم جمع شوند و درباره موضوعاتی که جشنواره عمار به آن پرداخته است، گفتگو کنند. این فعال فرهنگی ادامه داد: یکی از مزیت‌های جشنواره فیلم عمار، این است که در کنار این اکران‌ها این امکان نیز فراهم می‌آید تا این جمع‌های مسجدی و انقلابی مردمی، نمایشگاه کتاب تشکیل بدهند و جلسات نقد وبررسی و سخنرانی با حضور مستندسازان بزرگ و هنرمندان مطرح کشور داشته باشند. و حتی سخنرانی‌هایی موثر شکل بگیرد.

این مدیر اجرایی بخش استانی جشنواره فیلم عمار تصریح کرد: مشهد هم مثل بقیه شهرستان‌های کشور است، علاقه‌مندان می‌توانند شهر محل اسکان خود را به سامانه پیامکی۳۰۰۰۱۸۰۱ اعلام و از آن طریق شماره دبیر آن شهر و رابط شهرستان خود را به دست‌آورده، آثار را دریافت کنند. وی با اشاره به این نکته که هیچ هزینه‌ای به‌جز هزینه رایت‌سی‌دی دریافت نمی‌شود، تصریح کرد: سهم خراسان در جشنواره عمار امسال بیش از۱۰۰اثرست و بنا داریم از مستندسازان خراسانی که به دبیرخانه هفتم آثاری فرستادند، با کمک مستندسازان انقلاب اسلامی تقدیری صورت بگیرد.

امتیاز جشنواره فیلم عمار، مردمی‌بودن آن است

در ادامه علیرضا دلبریان، دبیر استانی اکران هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار درخصوص اهمیت حضور هنرمندان جوان و فعالان فرهنگی انقلاب در این عرصه گفت: بالاترین امتیاز جشنواره فیلم عمار، مردمی‌بودن آن است، چرا که حرف مردم را می‌زند. وی ادامه داد: جشنواره فیلم عمار در جبهه فرهنگی اگر نگویم دقیقا، باید بگویم از بسیاری جهات مثل ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران است. دلبریان ادامه داد: در دوران دفاع مقدس درست زمانی که بنی‌صدر جوانان را در عرصه دفاع از وطنشان میدان نمی‌داد، شهیددکتر مصطفی چمران این جوانان انقلابی را جمع کرد و در جبهه از آنان خط دفاعی درست کرد.

دلبریان با اشاره به این نکته که اعضای ستاد جنگ‌های نامنظم در زمان دکتر چمران نه حقوقی دریافت می‌کردند و نه سلاح و تجهیزات درستی داشتند، تصریح کرد: این نیروهای مردمی و جوان جلوی دشمن ایستادند و امروز در جبهه فرهنگی جشنواره عمار چیزی شبیه ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران است که باید به این جریان انقلابی و مردمی امیدوار بود.

جشنواره فیلم عمار باید تا آخر مردمی بماند

دبیر استانی اکران هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ضمن اشاره به حضور پررنگ هنرمندان خراسانی تاکید کرد: مسئولان، هنرمندان و تمامی آحاد مردم باید بدانند و توجه داشته باشند که علت اقبال مردم به جشنواره فیلم عمار به خاطر این است که آن را از خود می‌دانند. علیرضا دلبریان در پایان اظهار کرد: همیشه شاهد این مسئله بودیم که خیلی از تشکل‌ها در جامعه ما، به‌طور مردمی شروع شده است اما کم‌کم تشکیلاتی و دولتی شد و به‌دنبال آن، حس و حال اولیه و آن خلوص از بین رفت. این فعال فرهنگی و یادگار دوران دفاع مقدس تصریح کرد: از همه می‌خواهم که نگذارند ویژگی مردمی‌بودن جشنواره فیلم عمار از بین برود.