مردم در جشنواره عمار پیشرو هستند نه پیرو

برگزارکنندگان اين رويداد سينمايي مدعي‌ هستند محوري‌ترين سياست اين جشنواره انقلابي بودن آن است.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره مردمی فیلم عمار» به نقل از جوان آنلاین، در حالی هفتمین دوره جشنواره فیلم عمار تا چند روز دیگر برگزار خواهد شد که برگزارکنندگان این رویداد سینمایی مدعی‌ هستند محوری‌ترین سیاست این جشنواره انقلابی بودن آن است. با نگاهی به لیست موضوعاتی که دبیرخانه این جشنواره برای تولید آثار ارائه داده، مضامینی چون اقتصاد مقاومتی، فتنه سال ۸۸، بیداری اسلامی و جهانی، جنگ نرم و سبک زندگی به چشم می‌خورد که تحقق هر کدام بدون سیاست‌ها و رویکردهای انقلابی انجام شدنی به نظر نمی‌رسد.

مخاطب‌سنجی و مخاطب‌شناسی را باید یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز جشنواره عمار قلمداد کرد. اکران‌هایی که از آن به عنوان مردمی یاد می‌شود و تنها مخاطبان پایتخت و شهرهای بزرگ را دربرنمی‌گیرد و نظر به جمعیت خاموشی دارد که در بحث مخاطب در فضای غالب سینمای کشور، اصولاً جایگاهی برای آنها متصور نیست.

افزایش کمی و کیفی آثار با موضوع اقتصاد مقاومتی

سیدرسول منفرد، دبیر اجرایی هفتمین دوره جشنواره عمار در گفت‌و‌گو با «جوان» با اشاره به اینکه نام جشنواره عمار به گونه‌ای انتخاب شده که به شدت با مباحث روز و حوادثی که در لحظه احتیاج به روشنگری دارد پیوند می‌خورد، گفت: جشنواره عمار هر ساله با این ویژگی برگزار می‌شود و ما سعی می‌کنیم نسبتی معین با اتفاقات روز داشته باشیم. بر همین اساس به عنوان نمونه ما در این دوره به لحاظ کمی و کیفی شاهد ارسال آثار زیادی با موضوع اقتصاد مقاومتی بودیم که با رویکرد مردمی در سوژه‌ها تولید شده است.

وی با نام بردن از فیلم سفر به چین که با موضوع اقتصاد مقاومتی ساخته شده است، توضیح داد: در این مستند ما با جوانی آشنا می‌شویم که برای جلوگیری از واردات چوب بستنی حتی مجبور می‌شود سفری به چین انجام دهد و تا جایی پیش می‌رود که با وجود همه موانع موجود شخصاً اقدام به ساخت کارخانه‌ای برای تولید چوب بستنی می‌کند یا در مستند دیگری شاهد فعالیت‌های جوانی از استان گلستان هستیم که برای دریافت مجوز یا حمایت از پرورش شترمرغ در بروکراسی ادارات گیر می‌افتد، ولی ناامید نمی‌شود و با پیگیری که به خرج می‌دهد به توفیقات خوبی دست پیدا می‌کند یا در بحث قاچاق کالا در این دوره از جشنواره عمار آثار خوبی ارائه شده است که نشان از توجه به این موضوع از سوی شرکت‌کنندگان دارد.

برگزاری هفته فیلم مدافعان حرم

دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار در ادامه از موضوع مدافعان حرم به عنوان یکی از مضامینی که تولید آن در این دوره جشنواره با رشد کمی و کیفی مواجه بوده یاد و خاطرنشان کرد: در این دوره ما شاهد برگزاری هفته فیلم مدافعان حرم خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سؤال که بخش برگزاری هفته فیلم مدافعان حرم با جشنواره‌ای که چندی پیش با عنوان مدافعان حرم برگزار شد، موازی‌کاری محسوب نمی‌شود، توضیح داد: شاخصه جشنواره عمار اکران‌های مردمی آن است و این وجه تمایز مهمی محسوب می‌شود. جشنواره فیلم مدافعان حرم تنها محدود به معرفی و اختصاص جوایز به برگزیدگان می‌شود، اما ما در جشنواره عمار بیش از هر چیز بر دیده شدن آثار در محافل و جمع‌های مردمی در اقصی‌نقاط کشور تمرکز داریم. در واقع جشنواره عمار برخلاف جشنواره‌های دیگر با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان راه خود نمی‌رسد، بلکه تازه کار اصلی جشنواره که ارتباط با توده‌های مردم در سراسر کشور است، آغاز می‌شود.

اکران‌های مردمی مقدم بر جشنواره

منفرد در ادامه این گفت‌و‌گو به این موضوع اشاره کرد که در این دوره اکران‌های مردمی حتی مقدم بر خود جشنواره انجام می‌شود و در واقع ما از آبان‌ماه این کار را کلید زده‌ایم، با این هدف که مردم نقش مؤثرتری داشته باشند و مانند جشنواره‌های دیگر نقش حاشیه‌ای نداشته باشند و در واقع ما با این اقدام سعی می‌کنیم به مسئله مخاطب محور بودن جشنواره عمار تا حدودی جامه عمل بپوشانیم. در اغلب جشنواره‌ها مردم پیشرو نیستند بلکه پیرو جشنواره‌ها هستند و ما سعی کردیم در جشنواره عمار این مدل را معکوس کنیم. عمار می‌کوشد این خلأ را پوشش دهد و گستره جغرافیایی بیشتری از سطح کشور را درگیر سینما کند.

وی در ادامه به این مسئله اشاره کرد که یکی از اهداف جدی جشنواره عمار آگاهی‌بخشی به اقشار مختلف برای اطلاع از توانمندی‌های بالقوه خود است و نیز درک ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی است که در صورت بالا بردن اعتماد به نفس می‌تواند به فعلیت درآید. نکته دیگر اینکه عمار سعی می‌کند ابزاری فرهنگی برای برجسته کردن مسائل واقعی مردم باشد به شکلی که مردم احساس کنند می‌توانند با مشارکت در کار به اشکال مختلف از جمله در اختیار قرار دادن مکان اکران دغدغه‌های مشترک خود را با سایر مردم به اشتراک بگذارند.

نهضت تولید مردمی فیلم

سجاد اسلامیان، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم عمار نیز در بخش دیگری از این گفت و گو به برخی از بخش‌های این دوره از جمله بخش تقدیر از زنان انقلابی اشاره کرد که با محوریت تجلیل از مبارزات مرحومه مرضیه دباغ همزمان با برگزاری مراسم چهلم ایشان اجرا می‌شود. وی از برگزاری بخش رادیویی که با استقبال خوبی نیز مواجه شده به عنوان یکی از بخش‌های دوره هفتم جشنواره عمار یاد کرد و توضیح داد: در این بخش بیش از ۲۰۰ اثر به جشنواره ارسال شده است و نیز امسال بخشی با عنوان «فیلم ما» اضافه شده که به فیلمسازی مردمی اختصاص دارد و در واقع می‌تواند نهضتی برای تولید فیلم از سوی مردم لقب بگیرد که فیلمسازی با ابزاری چون موبایل تا دوربین‌های فیلمبرداری دیگر را شامل می‌شود.

به گزارش «جوان» در جشنواره عمار هفتم در برخی شهرستان‌ها به طور جداگانه مراسم‌ تقدیر از مبارزان و جهادگران گمنام انقلاب اسلامی به عنوان افرادی که در هیچ مراسمی از آنها یاد نمی‌شود، اما در جریان انقلاب تأثیرگذاری زیادی داشته‌اند نیز انجام می‌شود از جمله تقدیر از خانواده شهید حجاب در دوران رضاخانی در تبریز یا تقدیر از زنان انقلابی واقعه ۱۷ دی ۵۶ یا زنان انقلابی شهر داراب که در جریان جنگ فعالیت‌های زیادی در پشت جبهه داشته‌اند.

مراسم افتتاحیه دوره هفتم فیلم عمار از روز چهارشنبه هشتم دی‌ماه از ساعت ۱۸:۳۰ در سینما فلسطین برگزار می‌شود و در این مراسم از خانواده شهید خزاعی که اخیراً به عنوان خبرنگار در سوریه به شهادت رسید نیز تقدیر می‌شود. اختتامیه جشنواره فیلم عمار نیز امسال در فرهنگسرای بهمن برگزار خواهد شد.