نقش عمارگونه جبهه فرهنگی انقلاب در فتنه ۸۸/قومیت‌های مختلف کشور مبلغ جشنواره مردمی فیلم عمار

سال 1388 سال پرتنشی برای جمهوری اسلامی و هواخواهان آن بود. «تشخیص صحیح» یکی از گمشده‌های اصلی آن زمان بود.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره مردمی فیلم عمار» به نقل از سراج ۲۴، سال ۱۳۸۸ سال پرتنشی برای جمهوری اسلامی و هواخواهان آن بود. فتنه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خوب و بد و خیر و شر را در هم آمیخت. «تشخیص صحیح» یکی از گمشده‌های اصلی آن زمان بود. هر کس بنابر شناخت خود فضا را تحلیل می‌کرد و پیش می‌رفت. آنروزها شبکه‌های اجتماعی به این گستردگی نبودند و انقدر استفاده از فضای اینترنت و فضای مجازی، دم دستی نبود. فیس بوک، توئیتر و وبلاگ سه بستر مهم حضور همراهان انقلاب و معاندان آن بود که بخش زیادی از فضای فکری و جهت گیری جریان فتنه در آن متبلور بود.

در آن روزها گاهی انتشار چند ثانیه فیلم و کلیپ و یا انتشار یک قطعه عکس همه چیز را تغییر می‌داد، له یا علیه انقلاب. بچه‌های انقلاب یکی یکی به این فضا وارد شدند. آنروزها و پس از سخنرانی رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران که خود درصد بسیاری از معترضان را آرام کرد، یک کلیپ از بچه های انقلاب بین گوشی‌های تلفن همراه دست به دست می‌شد. «این عمار؟» کلیپ معروف آنروزها است که شامل بخشی از صحبت‌های رهبر انقلاب درباره بصیرت در فضای فتنه‌گون است.

در جریان فتنه ظرفیت و استعداد هنری بسیاری از کسانی که هیچوقت به استعدادشان بعنوان یک ابزار موثر اجتماعی سیاسی نگاه نمی‌کردند فعال شد. کلیپ‌های فراوانی علیه جریان فتنه ساخته شد و بالاخره همه چیز به ۱۶ آذر رسید و دوباره انتشار یک عکس:«تصویری پاره شده از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی». آنقدری طول نکشید که محرم آمد و عاشورای حسینی بساط فتنه را برچید. بازهم انتشار یک کلیپ کوتاه اوضاع کشور را بهم ریخت: «رقص و هلهله هواداران جریان فتنه در ظهر عاشورای حسینی». اینجا بود که کاسه صبر ملت لبریز شد و قیام ۹دی تلخی ۸ماه معارضه با کیان جمهوری اسلامی و انقلاب را پاک کرد و برد.

هفت سال از آن روزهای سخت ودردآور گذشته است اما هنوز تحلیل کارشناسان مبتنی بر فضای رسانه و وزن‌کشی بچه‌های انقلاب و معاندین است. اتفاق ویژه فقط یک چیز بود، بچه‌های انقلاب استعدادشان را در هنر انقلابی فعال کردند و همه ظرفیت‌ها را برای تولید آثار تصویری بصیرت‌افزا بکار گرفتند.

درست یک سال پس از قیام مردمی ۹ دی، اولین جشنواره مردمی فیلم عمار اعلام موجودیت کرد. عمار سالگردی بود بر دفاع مقدس هشت ماهه بچه‌های انقلاب مقابل جریان فتنه و معارض. عمار آمد تا ظرفیت‌های شکوفا شده در این یکسال را سر و سامان دهد و نگذارد که همه این ظرفیت‌ها دوباره خاموش بماند برای روز مبادا. عمار آمد تا شبکه گسترده‌ای از تولید و توزیع محتوای بصری را در کشور ایجاد کند. جشنواره عمار هرچند کوچک اما کارش را آغاز کرد. دوسال پس از شروع عمار، مسئولان جشنواره به دیدار رهبر انقلاب می‌روند. آیت الله خامنه‌ای در آن دیدار می‌گویند: « کسانی که امروز مشغول کار و فعالیت در عرصه‌ی فیلم‌های با مضامین انقلابی و دفاع مقدس هستند، واقعاً در حال جهاد هستند. »

حالا جشنواره عمار با استقبال بسیار خوبی حتی از جانب کشورهای دیگر مواجه شده است و حق‌خواهان جهان آثارشان را به این جشنواره ارسال می‌کنند. امسال و درست چند روز دیگر دوباره نام جشنواره عمار اتفاق پرتکرار فضای رسانه‌ای خواهد بود. دوباره ۹ دی در راه است و جشنواره مردمی فیلم عمار، سالگردی می‌شود بر حماسه ملت ایران در ۹ دی سال ۱۳۸۸٫ هفت سال از آن روزهای سخت و پرحادثه گذشته است و قرار است هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در روزهای آینده آغاز بکار کند.

حالا جشنواره عمار شبکه گسترده‌ای از فیلمسازان انقلابی را دور خودش جمع کرده است که هرسال کارهای موثر و مهمی را تولید می‌کنند. مهم تر از آن، رابطه عمیق و عاطفی‌ای است که عمار با شبکه گسترده اکرانش در سراسر کشور با مردم از قومیت‌های گوناگون پیدا کرده است.حالا یک نوجوان در فلان روستای دورافتاده و کیلومترها دور از تهران، مبلغ جشنواره عمار است و فیلم‌های برگزیده جشنواره را برای اهالی روستا نمایش می‌دهد. اهالی روستایی که شاید تا بحال سینما ندیده و نرفته باشند اما مخاطب سینمای عمار شده‌اند و اینبار سینما است که خودش را به مخاطبانش رسانده و به آنها نزدیک شده است. هفتمین سالگرد قیام مردمی ۹ دی مبارک!