مهدی نقویان با پنج اثر در جشنواره عمار حاضر می‌شود/ روایت «مک کارتیسم» امریکایی در جشنواره هفتم

مهدی نقویان، فیلمساز برگزیده جشنواره عمار از ارسال پنج اثر از جمله «ساحره سوزان»، «بازی» و «من تکنوکرات هستم»
مهدی نقویان

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، مهدی نقویان، کارگردان و فیلمساز برگزیده چند دوره جشنواره عمار از ارسال پنج اثر برای هفتمین دوره این رویداد سینمایی- هنری خبر داد.

نقویان درباره این آثار گفت: مستند «بازی» درباره تحریم‌های درازمدت امریکا علیه ایران، اولین اثری است که در دوره جدید جشنواره عمار حاضر می‌شود.
وی ادامه داد: «بازی»، مستندی ۷۵ دقیقه‌ای است که در آن تحریم‌های امریکا علیه ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در ۱۰ سکانس و مقطع تاریخی بررسی شده است و این سکانس‌ها با اشاره به بازی فوتبال میان این دو کشور، به دنبال هم قرار گرفتند.
نقویان با بیان اینکه پیش از این اثر، تاکنون به صورت کامل به موضوع تحریم‌های امریکا علیه کشور، توجه نشده بود، اظهار داشت: بخشی از این مستند که در آن، مفصل‌تر به مسئله تحریم‌ها پرداخته شده، وقایع فتنه ۸۸ است که بعد از آن، فشار تحریم‌های جهانی و امریکا تشدید می‌شود.
این فیلمساز خاطرنشان کرد: کار تولید مستند «بازی» که به سفارش مرکز مستند سوره است با درنظر گرفتن مراحل تحقیقات و پیش‌تولید نزدیک به یک سال طول کشید.
نقویان درباره دیگر آثار خود در جشنواره عمار توضیح داد: «من تکنوکرات هستم»، مستند دیگری است که به بررسی قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC می‌پردازد که در چند سال اخیر، توسط دولت در حال پیگیری است.
برگزیده جشنواره عمار با بیان اینکه «من تکنوکرات هستم»، امسال تولید شده است، تصریح کرد: در این مستند، حرف‌های مخالفان و منتقدان درباره قراردادهای جدید نفتی با سیری داستانی بیان شده و در همین راستا، سید مهدی حسینی، طراح و مسعود درخشان از مخالفان این نوع قراردادها بیان شده است.
وی درباره آثار بعدی خود اظهار داشت: «قصه فیل و الاغ»، سومین اثری است که برای شرکت در هفتمین جشنواره عمار ارسال شده و در آن، به بررسی روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا پرداخته شده است.
نقویان با بیان اینکه چند ماه پیش از برگزاری انتخابات امریکا از طرف مرکز مستند سوره مطرح شد، خاطرنشان کرد: در «قصه فیل و الاغ» علاوه بر بررسی روند برگزاری انتخابات امریکا و سرانجام شیوه منحصر به فرد آن، به ظهور چهره‌هایی مثل دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و برنی سندرز از حزب دموکرات این کشور نیز که با هم‌حزبی خود، هیلاری کلینتون رقابت کرد، توجه شده است.
این فیلمساز ادامه داد: موشن‌گرافی پنج دقیقه‌ای «پهلوی‌ها» اثر دیگری است که تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشتم و طی آن، یکی از خاطرات کتاب خاطرت مادر فرح درباره اصلاحات ارضی زمان شاه روایت شده است.
برگزیده جشنواره عمار در توضیح دیگر آثارش بیان کرد: «ساحره سوزان»، پنجمین اثری است که به عنوان تهیه‌کننده برای هفتمین جشنواره عمار در نظر گرفتیم که مهدی فیاضی‌کیا کارگردانی آن را برعهده داشته است.
وی درباره موضوع این اثر توضیح داد: «ساحره سوزان» به بررسی دوره معروف به «مک‌کارتیسم» در کشور امریکا می‌پردازد که طی آن همانند امروز که دولت‌مردان امریکایی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند، دولت وقت این کشور علیه اتحاد جماهیر شوروی، تبلیغ می‌کرد و با هر فردی که اندکی به شوروی گرایش داشت، برخورد می‌کرد.
نقویان در همین باره توضیح داد: برخلاف پنهان‌کاری‌های امروز دولت امریکا در آن دوره، حاکمان این کشور، به صورت واضح و عیان با همه افرادی که در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و… به شوروی تمایل داشتند یا حتی به افرادی که مشکوک می‌شدند، برخورد شدیدی می‌کردند به طور مثال، در آن دوره، چارلی چاپلین، کمدین مشهور را به همین بهانه از امریکا اخراج و بسیاری از هنرمندان هالیوودی را ممنوع‌الکار کردند.