جلیلی: چالش اصلی سینمای ایران سازمان تماشا است/طالب زاده: «یتیم خانه ایران» به حقوق پایمال شده ایران می پردازد

جلیلی گفت: اگر ابولقاسم طالبی به جای فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» یک فیلم کوتاه 10 دقیقه ای ضد انقلابی
اولین نشست خبری هفتمین جشنواره عمار

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» نشست خبری هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار پیش از ظهر امروز با حضور نادر طالب زاده دبیر جشنواره، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره و سید رسول منفرد دبیر اجرایی در حسینیه هنر برگزار شد.
وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در ابتدای این نشست خبری در سخنانی گفت: بسیار خوشحالم که امسال برای معرفی برنامه های هفتمین دوره جشنواره عمار در این نشست خبری حاضر هستیم و با اخبار خوبی در خدمت اصحاب رسانه و خبرنگاران هستیم.

وحید جلیلی-جشنواره عمار

وی افزود: در ایام اخیر فهرست کارها را مشاهده کردم شاهد بودم آثار بسیار خوبی به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شده است؛ این دوره یکی از بهترین دوره های برگزاری جشنواره عمار است بخصوص در برخی حوزه ها با یک شروع جدید و تازه ای روبرو هستیم.
سید رسول منفرد دبیر اجرایی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش دیگر این نشست خبری در سخنانی، گفت: عمده فعالیت های دبیرخانه جشنواره عمار در طول سال به اکران مردمی اختصاص دارد؛ بر این اساس شاهد هستیم اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه در حال رقم خوردن است.

 

گزارشی از فعالیت های یکساله دبیرخانه عمار؛ از اکران هنگامه تا برگزاری جشنواره بین الملل
وی افزود: در طول یک سال اخیر فیلم سینمایی «هنگامه» وارد شبکه اکران مردمی شد و به صورت بلیط فروشی اختیاری نمایش داده شده است؛ بلیط فروشی اختیاری هم به این صورت است هرکدام از علاقمندان به میزان رضایت از فیلم مبلغی را به عنوان بهاء بلیط پرداخت کرده اند.
دبیر اجرایی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: فیلم سینمایی «هنگامه» به این صورت ۱۰۰ هزار مخاطب در سراسر کشور جذب کرده که با ۷۰۰ اکران در سراسر کشور ۷۰ میلیون تومان بلیط فروشی داشته است.
منفرد خاطرنشان کرد: در حوزه بلیط فروشی اختیاری با اتفاقات بسیار خوبی روبرو بودیم به این صورت که در یکی از مکان های اکران شدن این فیلم یک فرد ۱۵۰ هزار تومان پول بلیط داد، در جایی دیگر فردی ۲۰۰ هزار تومان برای مشاهده فیلم پول پرداخت کرد. همچنین فرد دیگری در محلی دیگر ۴۰ هزار تومان بابت تماشای فیلم هنگامه پول پرداخت کرد.
وی اضافه کرد: فیلم سینمایی «هنگامه» در برنامه اکرانی توسط یک اکران کننده در کشور بحرین ۸۰ هزار تومان بلیط فروشی کرد؛ این اتفاق در کشور آمریکا و شهر میلان ایتالیا نیز رخ داد. همچنین در کشور ایران و در مناطق محروم این فیلم فروش بسیار خوبی داشته و به طور مثال یک خانم خانه دار در بندرعباس یک میلیون تومان «هنگامه» را بلیط فروشی کرده است.

سیدرسول منفرد- جشنواره عمار

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد:یکی از اتفاقات دیگر رخ داده در اکرانهای مردمی این بود که جشنواره عمار سعی کرد با همکاری جشنواره مقاومت و همزمان با هفته دفاع مقدس آثار مرتبط با موضوع مدافعان حرم را در سراسر کشور اکران کند؛در این راستا درخواست های اکرانی از سه هزار نقطه کشور به دست ما رسید و سعی کردیم تا این فیلم ها را به دست آنها برسانیم و در نهایت نیز ۶ فیلم با این موضوع اکران شد.

 

تقدیم نشان شهید «سیاح طاهری» به اکران کنندگان نمونه
منفرد متذکر شد: یکی دیگر از اتفاقات تازه جشنواره این بود که ما سعی کردیم همانگونه از فیلمسازان برتر و برگزیده تقدیر می کنیم از اکران کننده های جشنواره نیز که سهم قابل توجهی در رونق سینمای انقلاب دارند تقدیر کنیم به همین مناسبت تندیسی به نام شهید «سیاح طاهری» درنظر گرفته شد و به اکران کننده های فعالی که در صدر کمیت و کیفیت قرار دارند اهداء می شود.
وی تصریح کرد: بر این اساس نخستین تندیس به اکران کننده ای در شهر «خوسف» واقع در استان «خراسان جنوبی» اهداء شد که شهری ۶ هزار نفری در حوالی شهر بیرجند بود؛ همچنین امروز این تندیس در شهرستان «بوکان» در استان آذربایجان غربی در مراسم اکران مردمی برای نمایش فیلم «نبرد پنهان» با موضوع مدافعان حرم به «لقمان شهابی» اهداء خواهد شد.
دبیر اجرایی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش دیگر سخنان خود گفت: از اتفاقات یک سال اخیر جشنواره برگزاری بخش بین الملل این جشنواره است؛ در سال اخیر نمایش آثار با موضوع کودتا همزمان با ایام ۲۸ مرداد اکران شد. در این برنامه بین ۱۰ الی ۱۵ فیلم با این موضوع به نمایش گذاشته شد.
منفرد افزود: در حاشیه برگزاری این بخش بین الملل «میگل لیتین» کارگردان مشهور و شناخته شده آمریکای لاتین به ایران آمد و ضمن سفر به نقاط مختلف ایران جلسات متعددی با هنرمندان، فیلمسازان و اهالی رسانه ها برگزار کرد.
وی ادامه داد: از فعالیت های دیگر این دوره از جشنواره می توان به سفرهای استانی دبیرخانه جشنواره عمار اشاره کرد و نمایندگانی از طرف آن به نقاط مختلف ایران که کار اکران های مردمی جشنواره در آنجا برگزار می شد سفر کردند؛ ازجمله این مناطق می توان به دزفول، آبادان، اهواز، باغملک، گنبدکاووس، گرگان، شهرکرد، بندرعباس و بیرجند اشاره کرد.

 

ثبت نام ۲۹۶۰ اثر در جشنواره عمار/افزایش ۵۰۰ ثبت نام نسبت به سال گذشته
دبیر اجرایی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار پیرامون آمار و اطلاعات این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: فراخوان هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار شهریور ماه امسال منتشر شد؛ بر این اساس شرکت کنندگان تا ۵ آذرماه فرصت داشتند تا آثار خود را برای شرکت دراین دوره از جشنواره به دبیرخانه آن ارسال کنند.
منفرد اضافه کرد: نزدیک به ۲ هزار و ۹۶۰ اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ارسال شد که نسبت به دوره گذشته افزایش ۵۰۰ اثری را در بخش کمیت آثار شاهد بوده ایم؛ از این تعداد اثر نیز ۱۳۰۰ اثر در بخش فیلم، ۶۱۰ اثر در بخش مستند، ۲۷۰ اثر در بخش داستانی، ۲۲۱ اثر در بخش کلیپ، ۱۶۴ اثر در بخش پویانمایی و موشن گرافیک و ۴۷ اثر در بخش برنامه های تلویزیونی به دبیرخانه ارسال شده است.
وی یادآور شد: در بخش های بیداری اسلامی، تاریخ معاصر و جنگ نرم شاهد ارسال بیشترین آثار به دبیرخانه هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار بودیم؛ نکته دیگر اینکه بخش «فیلم ما» جشنواره عمار به لحاظ کمی و کیفی با رشد بسیار خوبی نسبت به سال قبل برخوردار شده است.

اولین نشست خبری هفتمین جشنواره عمار

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار متذکر شد: در بخش «فیلم ما» این دوره از جشنواره عمار شاهد ارسال ۷۰۰ اثر هستیم؛ بر این اساس ۳۰۰ اثر در بخش تولیدات رادیویی، ۲۲۵ اثر در بخش فیلمنامه، ۳۴۰ اثر در بخش اقلام تبلیغی، ۴۷ اثر در بخش نقد و مقالات و ۲۵ اثر در بخش لوح نگار ارسال شده است.
منفرد تصریح کرد: ما در این دوره از جشنواره عمار سعی کردیم تا نسبت به دغدغه ها و نیازهای مردم ازقبیل مدافعان حرم، نقد درون گفتمانی و مسائل و مشکلات مردم فعالیت کنیم و خوشبختانه آثار بسیار خوبی در این زمینه ها به دست ما رسیده است؛ بر این اساس امسال در بخش مدافعان حرم ۱۰ اثر بسیار خوب و با کیفیتی عالی به دست ما رسیده است. گفتنی است در اکران مردمی نیز سرفصل ویژه ای برای نمایش این آثار درنظر گرفته خواهد شد.
وی گفت: امسال در حوزه اقتصاد مقاومتی آثار خوبی به جشنواره فیلم عمار رسیده است؛ این آثار برای اقشاری چون کارآفرینان، مصرف کنندگان بوده و به نقش مردم در اقتصاد می پردازد؛ همچنین بخشی درمورد قهرمانان مردمی داریم. در این بخش نیز فیلم «روزگار اکبر» که در مورد مرد نابینای سیروانی می باشد از آثار موفق اکران مردمی این جشنواره است. همچنین فیلم «سید احمد» در مورد مرد کارآفرین قطع نخاعی است تولید و نمایش داده شده است.

 

آغاز اکران مردمی هفتمین جشنواره عمار قبل از آغاز داوری ها
دبیر اجرایی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار افزود: امسال اکران مردمی هفتمین جشنواره فیلم عمار قبل از آغاز داوری ها شروع شده تا مردمی نقش بیشتری در انتخاب آثار برتر این دوره از جشنواره داشته باشند؛ بر این اساس ۴۰ اثر در مرحله اول که ۲۰ آبان ماه بود وارد چرخه اکران مردمی شده که در شهرهای چون خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان این اکران آغاز شده است.
منفرد ادامه داد: محبوب ترین فیلم های سری اول اکران های مردمی چهار اثر «دایو» در مورد شهدای غواص، «نبرد پنهان» در مورد شهدای مدافع حرم، «قابلمه» با موضوع حمایت از کالای داخلی و «روزگار اکبر» در مورد کارآفرینی است.
وی خاطرنشان کرد: مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره مردم فیلم عمار روز ۸ دی ماه در سینما فلسطین برگزار می شود؛ بر این اساس ۸ روز نیز در سینما فلسطین اکران مرکزی جشنواره را داریم و در نهایت نیز ۱۷ دی ماه مراسم پایانی این دوره از جشنواره در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار می شود. همچنین کار اکران مردمی فیلم های این جشنواره نیز از ۲۰ آبان ماه آغاز شده است.

 

تجلیل از ابوالقاسم طالبی و شهید خزاعی/ تجلیل ویژه از زنان انقلابی ایران با محوریت مرحومه دباغ
وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش دیگر این نشست خبری گفت: تجلیل های هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در حوزه سینما از فیلمساز متعهد و برجسته کشور «ابوالقاسم طالبی» خواهد بود؛ همچنین از «شهید خزاعی» خبرنگار صدا و سیما که در سوریه به شهادت رسید تقدیر و تجلیل به عمل خواهد آمد.
وی افزود: تجلیل ویژه امسال برای مجموعه زنان انقلابی است که در طول نهضت حضرت امام خمینی (ره) در حوزه های مختلف نقش آفرینی کردند؛ این برنامه تجلیل به محوریت سرکار خانم دباغ خواهد بود زیرا او به عنوان الگو و نماد ملی باید به داخل و خارج از کشور معرفی و برای آنها شناسانده شود.

اولین نشست خبری هفتمین جشنواره عمار

مسئول شورای سیاست گذاری هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: امروز چالش اصلی سینمای ایران سازمان تولید نیست بلکه سازمان تماشا است؛ جریان های رسانه ای و فرهنگی خاصی در ۱۰ سال اخیر توانسته اند با حمایت بی شائبه ای که توسط قدرت های جهانی از آنها صورت می گیرد اگرچه در یک نگاه جامع اقلیت هستند ولی سازمان تماشای مناسبی را برای محصولات خود ایجاد کنند.
جلیلی خاطرنشان کرد: ورود ماهواره ها به فضای تبلیغاتی سینمایی و بسیج مخاطب یک واقعیت غیرقابل انکار است و آثار این تبلیغات در میزان فروش برخی از فیلم های ساخته شده در یک سال اخیر قابل مشاهده است؛ فروش هایی کاملا معنادار و فیلم هایی که اگر ۴ سال قبل اکران می شدند یک دهم فروشی که در سال جاری داشته است را نمی داشتند و واقعا از جهت سینمایی، فنی و استانداردهای هنری و حرفه ای کار متوسطی هستند اما با اتکا به سازمان تماشایی که او را حمایت می کند می توانند به فروش قابل توجهی دست پیدا کنند.
وی اضافه کرد: در مقابل استراتژی تهدید محور و فرصت سوز موجود در بسیاری از مدعیان و دستگاه های فرهنگی جمهوری اسلامی ما سازمان تماشای متناسب با سینمای انقلاب را نداریم؛ به جرات می توان گفت در یک سال اخیر یکی از بهترین سال های سینمای انقلاب در سال های گذشته از نظر تولیدات سینمای انقلاب بوده است.

 

اگر ابولقاسم طالبی فیلم ضدانقلابی می ساخت صدها تریبون نمازجمعه برضد او بسیج می شد
مسئول شورای سیاست گذاری هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد: فیلم های متعددی با برجستگی های حرفه ای و جذابیت های هنری در یک سال اخیر اکران شده است؛ برای نمونه می توان به فیلم های سینمایی یتیم خانه ایران، سیانور، ایستاده در غبار و حتی فیلم هایی چون ابوزینب اشاره کرد؛ این فیلم ها آثاری بوده اند که گاه ما باید سال ها برای تولید یکی از آنها انتظار می کشیدیم.
جلیلی تصریح کرد: سینمای انقلاب اسلامی در سازمان تولید به یک طراز بسیار خوبی رسیده اما در سازمان تماشا با یک چالش جدی روبرو هستیم؛ اگر آقای ابولقاسم طالبی به جای فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» یک فیلم کوتاه ۱۰ دقیقه ای ضد انقلابی می ساخت مطمئنا صدها تریبون نمازجمعه، صدها رسانه ای که مدعی ارزشی بودن دارند برضد او بسیج می شد اما جای تاسف است که سال ها بعد از دنبال کردن استراتژی تهدید محور در فضای فرهنگی انقلاب اسلامی ما به چنین وضعیتی می رسیم فیلم هایی که یک دهم فیلم هایی ازقبیل «یتیم خانه ایران» و «سیانور» قابلیت فنی، سینمایی و هنری ندارند به دلیل برخورداری از یک سازمان تماشای مناسب حداقل در کوتاه مدت موفقیت های بیشتری به دست می آورند.

اولین نشست خبری هفتمین جشنواره عمار

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: آنگاه فیلم های بزرگ و ملی تاریخی ما که محصول فنی توان برجستگان کشور در حوزه های مختلف کارگردانی، فیلمنامه نویسی، گریم، فیلمبرداری و طراحی صحنه است به دلیل فرصت محور نبودن و فرصت شناس نبودن بسیاری از مدعیان فعالیت فرهنگی در کشور در ظاهر در برابر آن فیلم های کم اهمیت شکست می خورند.
مسئول شورای سیاست گذاری هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار افزود: جشنواره مردمی فیلم عمار تلاشی برای بازسازی سازمان تماشای سینمای انقلاب اسلامی که در دو دهه اخیر به دلیل استراتژی غلط و راهبرد خطای تهدید محور به شدت ضربه دیده است. امیدواریم تلاش هزارن نفر از سراسر کشور که این بار بر زمین مانده را بر دوش گرفتند و با زحمت، ابتکار و همت خود تلاش می کنند تا آثار سینمای انقلاب اسلامی به مخاطب واقعی خود برسد روز به روز موفقیت های تازه را رقم بزند و ما به یک شرایط طبیعی در سینمای ایران برسیم. شرایطی که فراتر از دوپینگ های ماهواره ای و جریان سازی های رسانه ای بتواند تصویر واقعی از داشته های سینمای ایران را به فضای داخلی و جهانی عرض کند.

 

 لیتین می گفت چرا جهان سینما طالبی و حاتمی کیا را بایکوت کرده است
جلیلی ادامه داد: در مورد حضور بین المللی جشنواره فیلم عمار جمع بندی های صورت گرفته در فضای بین المللی نشان می دهد ظرفیت برگزاری این بخش بسیار بیشتر از درنظر گرفتن آن به صورت بخشی جنبی در کنار برگزاری جشنواره فیلم عمار است؛ نمونه بارز آن «میگل لیتین» است که امسال در بخش بین الملل این جشنواره حضور پیدا کرد. زیرا او فردی است که نویسنده بزرگ «گابریل گارسیا مارکز» درمورد زندگی او کتابی نوشته است.
وی خاطرنشان کرد: «میگل لیتین» دو فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» و «چ» را مشاهده کرده است؛ او در صحبت هایی بعد از تماشای این دو فیلم گفت کیارستمی را دوست دارم ولی یک سوال جدی دارم چرا جهان سینما او را می شناسد ولی «ابوالقاسم طالبی» و «ابراهیم حاتمی کیا» را نمی شناسد و آنها را بایکوت کرده است.

 

طالب زاده: از کیفیت کارهای دوره هفتم عمار لذت بردم
نادر طالب زاده دبیر هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در انتهای این نشست خبری در سخنانی گفت: خوشحالم و باعت افتخار من است در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور دارم. باید در ادامه سخنان آقای جلیلی این نکته را بیان کنم که به دلیل اینکه زمان در حال تحول است هرجا آمده اند و در مقابل انقلاب اسلامی ایستاده اند با نتیجه معکوس روبرو شده اند.
وی افزود: یکی از طرح های آنها ایجاد داعش است؛ همین سلفی گری و دشمنانی که از زمان پیامبر (ص) در اسلام و در خود قرآن به آن اشاره شده همین منافقین داخل اسلام هستند که بوسیله «سی آی ای» بوجود امده اند و کار ما را هم آسان و هم سخت کرده اند.

نادر طالب زاده

دبیر هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: آسان از این جهت که ما باید توان فراوانی صرف می کردیم تا ثابت کنیم این اسلامی که ایران و حضرت امام (ره) از آن صحبت می کند اسلام ناب محمدی است؛ بر این اساس مردم جهان خیلی آسان تر فرق بین اسلام جمهوری اسلامی و آن چیزی که به اسم اسلام تهدیدی برای همه است را متوجه می شوند.
طالب زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر موقعیت ایران فرق کرده و ما به رسانه هایی نیاز داریم که انقلاب در آن نقش داشته باشد؛ زحمت هایی که جشنواره عمار می کشد در واقع تربیت نیروهایی است که بتوانند انقلاب اسلامی را در سطح جهان معرفی کرده و هم در داخل کشور آن را نقل کنند.
وی با اشاره به پرونده های حقوقی ایران در عرصه بین الملل از جمله پرونده جانبازان شیمیایی و … اضافه کرد: فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» را از این جهت دوست دارم که به حقوق پایمال شده ایران در جریان جنگ جهانی اول می پردازد و معتقدم حقوق ایران نباید آنقدرها هم بی‌ارزش باشد نمی‌فهمم چطور می‌توانید تا این اندازه منفعل باشید آیا بعضی‌ها حرام خورده‌اند که زبانشان باز نمی‌شود.
دبیر هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به آثار هفتمین دوره این جشنواره یادآور شد: کیفیت کارهایی که دیدم بسیار خوب بود؛ پرداختن به موضوعاتی چون اقتصاد مقاومتی و چند کار بسیار عالی دیگر موجب شده تا از کیفیت کارها لذت ببرم. اینکه گروهی از جوانان مستندساز موضوعاتی را انتخاب می کنند که تلویزیون ملی آن کشور نمی تواند آنها را پخش کند و در نمایش آنها معذورات دارد.
طالب زاده در پایان تصریح کرد: باید همچنان در جشنواره عمار بر تربیت فنی فیلمسازان در حوزه های داستانی و مستند تکیه کنیم و در هفتمین سال برگزاری این جشنواره بارقه های امیدواری بسیار خوبی را مشاهده کردم و امیدوارم که در مسیر حرکت خود واضح تر نیز دیده شود.