مستند «نبرد پالمیرا» رونمایی شد؛

شمشادی: بزرگترین خلل درباره مدافعان حرم عدم وجود پیوست رسانه‌ای است

حسن شمشادی گفت:فقدان پیوست رسانه‌ای برای مدافعان حرم درد بزرگی است که باعث ناشناس ماندن بزرگانی چون مجاهدان فاطمیون

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» و به نقل از فارس، مراسم رونمایی از مستند «نبرد پالمیرا» در سالن اجتماعات آستان قدس رضوی واقع در حرم مطهر رضوی با حضور خانواده‌های شهدا و جاویدالاثرهای فاطمیون و خانواده‌های شهیدان شوشتری، برونسی و نظرنژاد(بابانظر) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین زهیر مجاهد مسئول امور رسانه‌ای فاطمیون ضمن خیر مقدم به توضیح نکاتی در مورد جایگاه و مظلومیت فاطمیون در جبهه‌های نبرد با تکفیری‌ها پرداخت. وی در ادامه تصریح کرد: با وجود این چنین مجاهدت‌هایی نیاز توجه رسانه‌ای به جایگاه فاطمیون به شدت احساس می‌شود و این امر تا امروز به خوبی اتفاق نیفتاده. از همین رو گروه رسانه‌ای فاطمیون به دنبال جبران این نقیصه است تا به اندازه توان خود پا به پای مجاهدان پیش رود و اقدامات مهم آنان را به تصویر بکشد.

وی در ادامه تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران حدود دو هزار نفر درافغانستان فقط به خاطر دوست داشتن امام خمینی به بدترین شکل ممکن به شهادت رسیدند. در دفاع مقدس نیز بین دو الی سه هزار شهید افغانستانی تقدیم اسلام شد چراکه جغرافیا برای آن‌ها اهمیتی نداشت.

زهیر مجاهد در ادامه با اشاره به عدم توجه به جایگاه مجاهدان افغانی گفت: آنقدر به این موضوعات پرداخته نشد که در نهایت فراموش شدند و بسیاری موضعی ضد افغانستانی گرفتند.

وی با نقل خاطره‌ای از ابوحامد فرمانده شهید و بنیانگذار لشکر فاطمیون تصریح کرد: ابوحامد همیشه دغدغه داشت تا رشادت‌های بچه‌های افغانستان به عنوان بخشی از تاریخ اسلام و مقاومت ثبت و ضبط شود تا همچون گذشته به رطه فراموشی سپرده نشود.

حجت‌الاسلام زهیر مجاهد در پایان با اشاره به طعنه‌هایی که به ناحق به مجاهدان فاطمیون زده می‌شود تصریح کرد: تا امروز هیچ کس از خود سؤال نمی‌کند که چرا مجاهدان فاطموین که در سوریه هستند با وجود اینکه می‌دانند اگر به کشور خود بازگردند دستکم پانزده سال زندان در انتظار آن‌هاست باز هم عاشقانه به جبهه‌های نبرد علیه تروریست‌های داعشی در خط اول نبر می‌شتابند.

پس از این سخنان نوبت به پخش چند کلیپ رسید و در نهایت نیز به صورت رسمی از مستند نبرد پالمیرا به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ساسان فلاح‌فر رونمایی شد. این مستند که به نقش مجاهدان فاطمیون در آزادسازی شهر تاریخی تدمر می‌پردازد و به صورت ویژه نقش شهید سید حکیم مسئول اطلاعات و شناسایی فاطمیون در نبرد با تروریست‌های تکفیری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پس از پخش فیلم مستند نبرد پالمیرا از پوستر این مستند نیز با حضور خانواده‌های شهیدان برونسی، شوشتری و نظرنژاد(بابا نظر) رونمایی شد. از نکات جالب توجه در حاشیه این رونمایی سخنان همسر شهید نظر نژاد بود. این همسر شهید ضمن تحسین مقاومت فاطمیون و ایثار خانواده‌های آنان تصریح کرد: چه کسی فکر می‌کرد بار دیگر باب شهادت باز شود و شما عزیزان نیز به چنین فیوضاتی نائل آئید. من معتقدم شما باید شکرگزار خداوند تبارک باشید که به چنین توفیقاتی دست یافتید.

در ادامه این برنامه ساسان فلاح‌فر تهیه‌کننده و کارگردان مستند نبرد پالمیرا و حسن شمشادی خبرنگار جنگ و خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سوریه پشت تریبون قرار گرفتند تا به بیان نقطه نظرهای خود بپردازند.

ساسان فلاح‌فر در سخنان کوتاهی با یادآوری مظلومیت رسانه‌ای مجاهدان فاطمیون تصریح کرد: گرچه پیروزی‌ها در بسیاری از نقاطی که آزاد شده‌اند به نام گروه‌های دیگر ثبت شده است اما همگی به خوبی می‌دانیم که در بسیاری از نقاط بدون حضور فاطمیون هیچ گونه موفقیتی حاصل نمی‌شد.

فلاح‌فر در ادامه به مجاهدت‌های رسانه‌ای فاطمیون نیز پرداخت و تصریح کرد: در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که مستندسازان با قدرناشناسی تمام اعلام می‌کنند که برخی فیلم‌ها و راش‌های تهیه شده چندان مفید نیستد اما در نهایت خود آن‌ها نیز در نهایت با سرگشتگی تمام به دنبال همین فیلم‌ها می‌روند و با همین فیلم‌ها به مستندسازی می‌پردازند.

فلاح‌فر تصریح کرد: باید بپذیریم که ارزش و کار مجاهدان افغانی در میان ما به خوبی درک نشده است نه در حوزه مجاهدت‌های آن‌ها و نه در حوزه‌ی کارهای رسانه‌ای که انجام می‌دهند.

وی در پایان به نوع نگرش‌های غلط موجود پرداخت و افزود: نگاه کنید ما چه نگاهی به یک مجاهد افغانی داریم و آن‌ها چه جایگاهی از نظر واقعی دارند. همین سید حکیم که مسئول اطلاعات و شناسایی فاطمیون است در ایران یک چاه‌کن است. ببینید تفاوت نگاه‌ها ونگرش‌ها را. شاید ظرفیت آن چاه‌کن آنقدر بالا است که مسئولیت اطلاعات و شناسایی لشکر فاطمیون می‌شود.

در ادامه نوبت به حسن شمشادی خبرنگار صدا و سیما در پوشش نبردهای سوریه رسید. وی در ابتدا با ادای احترام به تمامی شهدا به صورت ویژه به شهدای فاطمیون به عنوان مظلوم ترین شهدا نامید و گفت: آنقدر حرف در سینه دارم که نمی‌دانم از کجا شروع کنم و چه بگویم.

وی با تشریح تاریخی شروع اتفاقات سوریه تصریح کرد: خیلی ها به دنبال اتفاقات سوریه از سقوط نختلف به دلایل مگوناگون خوشحال بودند. اما دیدیم که بعد از بیانات مقام معظم رهبری نظام سوریه با وجود همه مشکلات سرپا ماند.

شمشادی در ادامه تشریح کرد: اینجا عده ای پیدا شدند که نگذاشتند حرف ولی زمان آن ها بر زمین بماند. اینجا دیگر بحث ایرانی و افغانی و سوری و عراقی وجود ندارد. اینجا هیچ فرقی بین دیگران نیست. اصلا پیامبر اکرم آمد و تصریح کرد که این چیزها فرقی بین انسان ها ایجاد نمی کند. حتی در نهضت اباعبدالله نیز می شود همین را دید با نگاه کردن به لیست شهدای کربلا.

وی در ادامه گفت: مگر دشمن وقتی به ما دست پیدا کند فرقی بین ملیت ها قائل می شود؟ وقتی به اطفال پاک ما دست پیدا کند برای سر بریدن آن ها به ملیتی فکر می کند؟

شمشادی در ادامه به مظلومیت شهدای مدافع حرم اشاره کرد و گفت: بله متاسفانه مظلوم هستند، همین مظلومیت برای شهدای مدافع حرم ایرانی هم وجود دارد و طبیعی است کسانی که به هموطنان خود ظلم می کنند به مدافعان افغانی بیشتر ظلم کنند و این است که می گویم مدافعان حرم فاطمیون مظلوم ترین هستند.

وی در ادامه با ذکر خاطره هایی به قوت روحی مجاهدان فاطمیون اشاره کرد و تصریح کرد: عجیب است وقتی که به جانبازی می گویم تو دیگر مرا با جبهه ها آمده ای؟ تو دیگر تکلیف خود را ادا کرده ای با این جواب مواجه می شوم که من کاری نکردم، وقتی حضرت آقا دستور دادند من تا نفس دارم به اینجا خواهم آمد. چنان با عشق می‌گوید حضرت آقا که انسان غبطه می‌خورد.

شمشادی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه گروه رسانه ای فاطمیون تصریح کرد: متاسفانه می‌بینیم که هیچ تلاشی در رسانه‌ها برای به تصویر کشیدن جایگاه والای مجاهدان مبارزه با تکفیری‌ها انجام نمی‌شود یا اگر تلاشی می‌شود بسیار اندک است. تعجب می‌کنم که بسیاری از تصاویر صرفا آرشیو می‌شود. همین نکته است که باعث می‌شود مجاهدان فاطمیون برای مردم ناشناخته باقی بمانند.

وی در پایان با اشاره ضرورت در نظر گرفتن پیوست فرهنگی تصریح کرد: بزرگترین ایرادی که در زمینه مبارزات مدافعان حرم می‌بینیم عدم وجود یک پیوست رسانه‌ای است و این در حالی است که برای بسیاری از موضوعات کوچکتر نیز به پیوست رسانه‌ای نیاز وجود دارد. فقدان پیوست رسانه‌ای برای مدافعان حرم درد بزرگی است که باعث ناشناس ماندن بزرگانی چون مجاهدان فاطمیون شده است. به جرات می‌توان گفت بزرگترین خلل در مورد مدافعان حرم عدم وجود یک پیوست رسانه‌ای.