هنر روشنفکری بیشترین ضربه را به هنر کشور زده است/ برخی افتخارشان این است که یک بیت شعر برای شهدا نگفته‌اند

وحید جلیلی گفت: یادمان باشد هنرمندانی در این کشور بودند که افتخارشان این بود که یک گام برای شهدا برنداشتند؛ یک بیت
کتاب انقلاب رنگ ها- علیرضا خالقی- تاریخ شفاهی- جشنواره عمار- مسئول شورای سیاستگذاری جشواره عمار

به گزارش «عمارفست»، مراسم رونمایی از کتاب انقلاب رنگها که خاطرات شفاهی علیرضا خالقی هنرمند و نقاش پیشکسوت انقلاب اسلامی مشهد را در بر می‌گیرد، اولین کتاب تاریخ شفاهی در حوزه هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

وحید جلیلی در مراسم رونمایی از این کتاب، هنر علیرضا خالقی را در خدمت انقلاب و دفاع مقدس برشمرد و گفت: یادمان باشد هنرمندانی در این کشور بودند که افتخارشان این بود که یک گام برای شهدا برنداشتند؛ یک بیت شعر نگفتند و یک بار قلم‌مویشان را در رنگ نزدند.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: این افراد ادعاهای فلک فرسای هنری داشتند ولی در حساس‌ترین و جدی‌ترین صحنه‌های تاریخی ملت خودشان خودشان را کنار کشیدند یا بی اعتنایی پیشه کردند و حتی ملت خودشان را تحقیر کردند.

جلیلی خاطرنشان کرد: بعضی فکر می‌کنند که اگر نخبگان یا بخشی از هنرمندان به انقلاب بی اعتنایی کردند انقلاب ضرر می‌کند در حالی که هنر روشنفکری که انقلاب را بایکوت و سانسور کرده بیشترین ضربه را به هنر کشور زده است.

وی آوانگارد بازی‌های فرمی در آثار بخشی از نخبگان هنری را بی سرانجام و بی ارزش افزوده برای جامعه ارزیابی کرد و گفت: فقر مضمون در بخش‌های مختلف هنر کشور ناشی از همین سانسور انقلاب اسلامی است.

جلیلی ادامه داد: هنر هنرمند این است که با تخیلش از واقعیت پیش افتد ولی می‌بینیم بخشی از بدنه مدعی هنر حتی در تخیلشان نمی‌توانند به حداقل‌های واقعیت‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دست پیدا کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به مواردی از جذابیت‌های کتاب انقلاب رنگ‌ها گفت: این کتاب می‌تواند مبنای ساخت سریال تلویزیونی یا ده‌ها فیلم کوتاه جذاب باشد.

رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: در زمان دانش آموزی و در دوران انقلاب آثار علیرضا خالقی را در راهپیمایی‎ها توزیع می‌کردیم در حالی که نمی‌دانستیم نقاش این تصاویر کیست.

حجت الاسلام گنابادی نژاد درخصوص آثار این هنرمند گفت: همه ما فکر می‌کنیم خالقی آمد تصویرها را نقاشی کرد ولی حقیقتش این است که او با آثارش سیرت‌ها را نقاشی کرد.

وی در تحلیل پیام تصاویر علیرضا خالقی، مردمی و ارزشی بودن را دو ویژگی هنر خالقی ذکر کرد و افزود: سفارش دهنده کارهای علیرضا خالقی شهدا هستند نه شرکت‌ها نه اسپانسرها و شما نمی‌توانید یک اثر هنری از وی بیاورید که در مقابل ارزش‌ها یا خنثی باشد.

گنابادی نژاد جریان‌ساز بودن را هنر هنرمندان اول انقلاب برشمرد و گفت: این افراد پشت در اتاق هیچ اداره و نهادی معطل نشدند.

علیرضا کمری؛ صاحب نظر حوزه تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس دیگر سخنران مراسم رونمایی از این کتاب بود.

وی دقت و بازشناسی جزئیات ماجراها و وقایع را نیاز ضروری مطالعات تاریخی حوزه انقلاب اسلامی دانست و گفت: عظمت انقلاب و مردانی که در این رویداد نقش‎آفرینی کردند از این طریق آشکار می‎شود.

کمری کتاب انقلاب رنگ‌ها را کاری ارزنده و درخشان ارزیابی کرد و گفت: اگر چه این کتاب وفادار به یک جریان محلی و منطقه‎ای است اما محصور در فضای مشهد نیست بلکه در آن برشی از تاریخ هنری را در حوزه هنر انقلاب اسلامی ملاحظه می‎کنیم.

وی متن روان و خواندنی، وجود تصاویر و اسناد ضمیمه شده به کتاب را ویژگی دیگر کتاب شمرد و افزود: مقاله تحلیلی-تاریخی دکتر مصطفی گودرزی به غنای کتاب کمک کرده است.

محمدرضا عطایی عکاس پیشکسوت انقلاب مشهد که تصویر روی جلد کتاب انقلاب رنگ‌ها از عکس‌های اوست نیز در این برنامه گفت: در راهپیمایی‌ها می‌دانستیم صف اول راهپیمایی جایی است که نقاشی بزرگ علیرضا خالقی از امام خمینی هست. وی افزود: این اثر صرفاً یک تمثال نبود بلکه یک راهنما بود برای راهپیمایی‌ها.

عطایی به تلاش بعضی برای از بین بردن این تصویر در دوران انقلاب اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه من عکاس جایی نبودم و برای دل خودم عکس می‌گرفتم این تصویر در بسیاری از عکس‌های من هست.

در ادامه مراسم، حسن سلطانی که مصاحبه و تدوین کتاب انقلاب رنگها را بر عهده داشته گفت این کتاب حاصل ۵۶ ساعت مصاحبه با راوی است و تدوین آن یک سال طول کشیده است.

انقلاب رنگ‌ها در سه فصل به فعالیت‌های علیرضا خالقی در زمینه خطاطی، نقاشی و تصویربرداری در دوران انقلاب و دفاع مقدس در حزب جمهوری اسلامی و تبلیغات جنگ می‌پردازد.

اثر به یاد ماندنی خالقی تصویری بزرگ از حضرت امام خمینی است که در راهپیمایی‌های مردم مشهد در سال ۵۷ پیشاپیش جمعیت حرکت داده می‌شد.

رهبر انقلاب در این خصوص می‌گویند: «عکس بزرگی از امام ساخته شده بود که طولش ۱۷-۱۶ متر بود و به همین تناسب عرض داشت… دوستان می‌گفتند این مثل علامت مخصوص بنی اسرائیل است که در هر جنگی این را با خودشان می بردند پیروز می‌شدند. آن روز هم -۹دی- که این عکس بزرگ را با خودمان حمل می‌کردیم دل‌هایمان قرص بود که امروز هم حادثه‌ای پیش نمی‌آید»

کتاب انقلاب رنگ‌ها با همت واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ۳۵۰ صفحه در نشر معارف چاپ شده است.