همراه با فیلمسازان مردمی:

«فیلم ما» فرصت فوق العاده برای بیان دغدغه‌ها/ اولین فیلمم را با هندی‌کم ساختم

علیرضا طاعتی گفت: «فیلم ما»، فرصت فوق‌العاده‌ای برای افراد دغدغه‌مندی است که می‌خواهند حرف‌های خود را بیان کنند، ا

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، علیرضا طاعتی، دانشجوی قزوینی که با دو اثر «گمگشته» و «دیدار» در بخش «فیلم ما» ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار حاضر شده بود، درباره آشنایی خود با این جشنواره گفت: از طریق برخی دوستانم که در کار فیلمسازی بودند، در جریان فعالیت جشنواره عمار بودم و به پیشنهاد آنان برای بخش «فیلم ما» جشنواره، چند اثر ساختم و فرستادم.
وی ادامه داد: پیش از ورود به حوزه فیلمسازی، عکاسی خبری می‌کردم و در این زمینه، یکی از دغدغه‌هایم این بود که با عکس نمی‌توان مفهوم را به صورت کامل منتقل کرد به همین دلیل، فیلمسازی را انتخاب کردم چرا که فیلم، به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مثل تحرک، موسیقی و… تاثیرگذاری بیشتری دارد.
این فیلمساز مردمی افزود: در فیلمسازی، به خاطر وجود نگاه‌ها و سلایق مختلف، ذائقه‌های مردم به عنوان مخاطب هم متفاوت است ولی نسبت به عکس و موارد دیگر، مردم، فیلم را بیشتر می‌پذیرند.
طاعتی درباره سوژه این فیلم با اشاره به تاکید رهبری بر زنده نگه داشتن یاد شهدا توضیح داد: برای تولید مستندی برای جشنواره عمار با توجه به ارادتی که نسبت به شهدا دارم، شهدای شاخص قزوین را به عنوان سوژه اصلی اثر انتخاب کردم.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: برای تولید فیلم، به صورت گروهی فعالیت می‌کنیم و معمولا از تجهیزات خاصی استفاده نمی‌کنیم به طور مثال، دوربین‌های ما، دوربین‌های ساده‌ای مثل «دی‌وی مینی» است حتی برای اولین مستندمان را که هزینه تولید آن حدود ۱۰۰ هزار تومان شد، با دوربین «هندی‌کم» گرفتیم.
طاعتی با بیان اینکه بزرگ‌ترین پروژه‌ای که کار کردیم هزینه تولید آن حدود یک میلیون تومان شد، اضافه کرد: تا جایی که امکان دارد، سعی می‌کنیم هزینه‌ها را کاهش دهیم و از طرف دیگر، اعضای گروه بدون دریافت هزینه خاصی فعالیت می‌کنند.
وی درباره انگیزه خود برای حضور در عرصه فیلمسازی بیان کرد: وظیفه خود می‌دانم که کاری بکنم که مردم شهدا را بشناسند، به همین دلیل، فیلمسازی تنها دغدغه‌ام در حوزه فرهنگ نیست.
طاعتی تصریح کرد: اگر کسی تنها با هدف حضور در یک جشنواره و کسب عنوان به دنبال فیلمسازی باشند، نتیجه‌‌ای نخواهد داشت، اما اگر کسی هدف درستی داشته باشد به طور مثال، شهدا را به معرفی کند، حتی اگر این کار را با تجهیزات کم انجام دهد، حتما کار تاثیرگذاری می‌شود و مردم از آن استقبال می‌کنند.
این فیلمساز مردمی در همین راستا بیان کرد: درباره ابراهیم حاتمی‌کیا، مطلبی را می‌گویند که او از خط مقدم جبهه، فیلم می‌رفت اما تاثیر چندانی نداشت در مقابل، شهید آوینی از پشت جبهه فیلم می‌گرفت که مردم با دیدن آن گریه می‌کردند.
وی با اشاره به برگزار کردن کلاس‌های آموزش فیلمسازی در دانشگاه پیام نور این شهر تاکید کرد: نکته مهم در فیلمسازی، دغدغه داشتن و احساس وظیفه است و به همین دلیل هم من سراغ فیلمسازی رفتم که در این راه، دوستان زیادی کمک کردند.
طاعتی در ادامه سخنانش درباره بخش «فیلم ما» جشنواره عمار با بیان اینکه دغدغه‌مندی مهمترین موضوع در این عرصه است، عنوان کرد: «فیلم ما»، فرصت فوق‌العاده‌ای برای فیلمسازان جوان و همه کسانی است که دغدغه فیلمسازی دارند تا از طریق آن، حرف‌های خود را بیان کنند و در واقع، این بخش، به نوعی از کسانی که به صورت آماتوری وارد عرصه فیلمسازی شده‌اند، حمایت می‌کند.