همراه با فیلمسازان مردمی:

جشنواره عمار میدان فیلمسازی را برای مردم باز کرده است

این فیلمساز گفت: جشنواره عمار در کنار بخش‌های اصلی آن، مردم عادی هم می‌توانند با یک تلفن همراه به عنوان فیلمساز در
هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، حسین محمدی، فیلمساز قزوینی که با فیلم «سبک زندگی» در بخش «فیلم ما» ششمین جشنواره عمار حاضر شده بود، درباره آشنایی خود با این جشنواره گفت: عنوان کرد: خیلی دوست داشتم یک جشنواره ای باشد که بتوانم فیلمی در آن ارائه کنم. بر این اساس در چند نوبت تبلیغات جشنواره عمار را در تلویزیون و سپس در بسیج هنرمندان مشاهده کردم و پس از تحقیق و پیگیری‌های فراوان متوجه شدم که جشنواره خوبی است و این‌گونه شد که تصمیم به ساخت فیلم و ارسال آن به این جشنواره گرفتم.

وی پیرامون چگونگی آشنایی با بخش «فیلم ما» جشنواره عمار افزود: از طریق تبلیغاتی مثل تراکت و آگهی‌های تلویزیونی با این بخش آشنا شدم و بعد از آن با مراجعه به سایت جشنواره، در بخش «فیلم ما» شرکت کردم.

این فیلم ساز ادامه داد: پیرامون سوژه فیلم «سبک زندگی» و اینکه چرا به سراغ این فیلم کوتاه رفتم این نکته قابل ذکر است که دنیا بر روی انتخاب های ما می‌چرخد که در نهایت این انتخاب‌ها بر روی زندگی ما و دیگران تاثیرگذار است. نکته دیگر اینکه این انتخاب‌ها خوب یا بد بودن و مهم‌تر از آن، هویت و شخصیت ما را تعیین می‌کند.

محمدی خاطرنشان کرد: بر روی انتخاب سوژه این فیلم تمرکز زیادی داشتم زیرا سرنوشت و شخصیت یک انسان به صورت تصادفی شکل نمی‌گیرد بلکه تمامی این رویدادها به انتخاب یک انسان در زندگی خود برمی‌گردد. این‌گونه بود که سعی کردم تا فیلمی بسازم که در آن چهار شخصیت اخلاق‌گرا، عرفان‌گرا، پوچ‌گرا و خنثی وجود دارد.

وی درباره علت انتخاب فیلمسازی برای ثبت این سوژه توضیح داد: امروزه، مردم کمتر به سمت مطالعه کتاب می‌روند و بیشتر فیلم تماشا می‌کنند. از طرف دیگر، جبهه مخالفی در برابر خود داریم که با پیشرفته‌ترین تجهیزات و با بهترین کارگردانان سینمایی، به شدت بر روی ضمیر ناخودآگاه مردم کار می‌کنند.

محمدی در همین راستا ادامه داد: بر این اساس، دوست داشتم در مقابل آنها قرار بگیرم و فیلمی بسازم تا همانگونه که آنها بر روی ضمیر ناخودآگاه مردم اثر می‌گذارند، من نیز چنین کاری بکنم و اثری مثبت و مفید بر روی ذهن و ضمیر ناخودآگاه مردم بگذارم.

این فیلمساز مردمی درباره مراحل ساخت این فیلم بیان کرد: در ابتدای کار، ایده فیلم را روی کاغذ نوشتم و در ادامه راه دکوپاژ و میزانسن آن را انجام دادم ولی به علت این‌که دسترسی به بازیگر نداشتم از دوستان و اطرافیان خود استفاده کردم و در نهایت هم چهره‌هایی را انتخاب کردم که با شخصیت‌های داستان من هماهنگ بودند.

محمدی در همین باره اضافه کرد: ساخت این فیلم را با یک دوربین مارکتی انجام دادم چرا که در حال حاضر، برخلاف ذهنیت عمومی که اعتقاد دارند فیلمسازی به چند میلیارد سرمایه نیاز دارد، حتی با یک گوشی موبایل هم می‌توان فیلم ساخت.
وی درباره ارتباط رشته تحصیلی خود با کارگردانی فیلم خاطرنشان کرد: از ابتدا به مطالعه کتاب علاقمند بودم ولی در کنار آن، فیلم‌ها را هم زیاد دنبال می‌کردم. ولی از سال دوم دبیرستان بود که شروع به یادگرفتن عکاسی و فیلمبرداری کردم به کارگردانی علاقمند شدم که در این راه علاوه بر استفاده از کمک اساتید، به صورت شخصی هم اطلاعاتم را درباره حرفه کارگردانی افزایش دادم.

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنانش درباره فعالیت‌های جشنواره عمار عنوان کرد: من در جشنواره‌های فراوانی شرکت کردم اما تنها جشنواره‌ای که به واقع پیگیر کارهای مردم است، جشنواره عمار بوده است و از طرف دیگر، اطلاع رسانی این جشنواره، خیلی خوب و قوی از طریق فضای مجازی و رسانه ملی صورت می‌گیرد.

محمدی یادآور شد: از نقاط قوت جشنواره عمار به نسبت سایر جشنواره‌ها این است در کنار بخش‌های اصلی، مردم هم می‌توانند با تلفن همراه فیلم ساخته و به جشنواره ارسال کنند به عبارتی عمار، میدان را برای افراد بسیاری که به دلیل وضعیت مالی، نمی‌توانند به صورت حرفه‌ای، وارد فیلمسازی شوند، باز کرده که این نکته خوبی است.

این فیلم ساز در پایان گفت: در حال حاضر، کلاس‌های آموزش فیلمسازی در محل دفتر خودم برگزار می شود که در آنها فیلمبرداری، کارگردانی و عکاسی خبری را آموزش می دهیم.