هاشم زاده، نیرومند و حبیب زاده از فیلمنامه و قصه گویی سخن گفتند

دومین گام از دوره آموزشی «راه نما» از سوی مدرسه سینمایی عمار با حضور محمدحسین نیرومند، ناصر هاشم‌زاد

به گزارش عمارفست، دومین گام از دوره آموزشی «راه نما» از سوی مدرسه سینمایی عمار در منطقه تهرانسر با حضور هنرجویانی از بیش از ۱۰ استان به مدت ۲ روز برگزار شد و در این گام شرکت کنندگان طرح ها و ایده های خود را می خواندند و با مشارکت سایر هنرجویان و اساتید راهکارهایی برای بهتر شدن آن ها ارائه می شد.

در بخش نخست این گام آموزشی، ناصر هاشم زاده، از اساتید مطرح فیلمنامه نویسی کشور، گذر زمان را از عوامل مهم در پختگی طرح و ایده دانست و افزود: طرح هایمان را نباید سریعا به مرحله تولید برسانیم و باید اجازه دهیم تا گذر زمان مرغوبیت و اصالت آن را مشخص کند.

این فیلمنامه نویس، جهان هنرمند را بزرگ تر از جهان انسان های معمول برشمرد و افزود: هنرمند باید مفهومی را که می خواهد انتقال دهد را با لحن مناسب خود بسازد.

وی توجه به چگونه شروع کردن و چگونه پایان دادن را از شاخصه های فیلمنامه خوب برشمرد و خاطرنشان کرد: در یک فیلمنامه، مهم این است که چگونه طرح مسئله خود را انجام می دهید.

هاشم زاده، با بیان این که آغاز و پایان هر فیلم به یک اندازه مهم است و باید در تمام طول نگارش فیلمنامه به این دو نقطه دقت شود، گفت: یک فیلمنامه نویس بهترین تماشاگر است و باید بتواند لحظه ها، دیالوگ ها و موقعیت ها را به بهترین نحو ممکن شکار کند و موقعیت تازه و نو خلق کند.

وی، با بیان این که شما در هر مکانی که گام می گذارید تجربه ای جدید را لمس خواهید کرد، اظهار داشت: در سینمای فعلی اخلاق مهمترین مبحثی است که می توان به آن پرداخت ، اما باید صورت صحیح پرداختن به آن را نیز پیدا کرد.

خلاقیت و یافتن ایده های نو دو ابزار کلیدی در عرصه هنر

در بخش دیگری از این کارگاه، محمدحسین نیرومند، مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، رشد سینمای ایران را در برابر امکانات توزیع و پخش آن بسیار نامتوازن برشمرد و گفت: در عرصه هنر بنده قائل به رقابت هستم و هنر توانایی این را دارد که خودش را به مخاطب تحمیل کند و در این عرصه موجودیت با کسانی است که کاری از لحاظ کیفی بهتر از دیگران بسازند.

وی با بیان این که شما به عنوان هنرمند تا هر میزان از مغزتان کار بکشید، این مغز قوی تر خواهد شد، اظهار داشت: کار هنر بسیار دشوار است و هنرمند بزرگ شدن نیز دشوارتر پس باید خودمان را با این سختی ها آشنا کنیم.

نیرومند، خلاقیت و یافتن ایده های نو را دو ابزار مهم و کلیدی جهت ادامه در این مسیر برشمرد و گفت: در سینما نمی شود تنها جنبه زیبایی شناسی کار را نگاه کرد، بلکه باید به اهمیت قصه گویی نیز توجه داشت.

مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، به تعریفی از مقوله خلاقیت پرداخت و گفت: خلاقیت بدین معناست که پدیده هایی که به هم ارتباطی ندارند را میانشان ارتباط ایجاد کنیم.

نیرومند، با بیان این که برای هر سکانس باید ایده های جزئی داشته باشیم اظهار داشت: جنس هنر اشاره است و باید شما را وادار به تفکر کند چرا که بخشی از لذت هنر درک اشارات موجود است که این مهم حاصل نگاه جزئی نگر است.

وی، بخش عمده ی کار در سینما را بازی با مخاطب و بازی با پیش بینی های مخاطب دانست و افزود: باید بدانیم چگونه و چه زمانی به مخاطبمان اطلاعات می دهیم و چگونه صحنه ها را متفاوت به تصویر می کشیم.

بررسی شخصیت در فیلمنامه

یکی دیگر از بخش های این دوره آموزشی دو روزه، «بررسی شخصیت در فیلمنامه» بوده که توسط حسن حبیب زاده، از فیلمسازان جوان کشور به هنرجویان ارائه شد.