ویژگی جشنواره فیلم عمار طرح مسائل مغفول مانده در جامعه است

کارگردان نماهنگ «ضربه دوازدهم» گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار این ویژگی را دارد که می‌توان در آن مسائلی را مطرح کرد که در طول زمان در جامعه مغفول مانده‌اند.

به گزارش «عمار فیلم»، عبدالله حاجی‌محمدی کارگردان نماهنگ «ضربه دوازدهم» است که در نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش «تاریخ معاصر و فتنه۸۸» موفق به دریافت فانوس جشنواره شد و در این گفتگو به تشریح ابعاد مختلف ساخت این نماهنگ می‌پردازد.

ایده ساخت نماهنگ «ضربه دوازدهم» چگونه در ذهنتان ایجاد شد؟

موضوع نماهنگ «ضربه دوازدهم» قیام گوهرشاد بود به دلیل بالا بودن اهمیت این موضوع و لزوم پرداختن به آن، تلاش کردیم تا در قالبی جدید به این مسئله بپردازیم و به همین دلیل هم حوزه نماهنگ را برای روایت این ماجرا انتخاب کردیم.

استفاده از قالب نماهنگ این فرصت را برای ما ایجاد کرد تا اثری را بسازیم که مخاطب امروزی ارتباط بیشتر با آن برقرار کند چون مخاطبان امروز به دنبال این هستند تا اصطلاحاً اطلاعات را به صورت کپسولی و سریع دریافت کنند.

بعد از اینکه تصمیم گرفتیم تا به موضوع مغفول مانده قیام گوهرشاد بپردازیم، مدت بسیاری را برای تهیه یک سناریوی قوی صرف کردیم و در این مسیر نیز همفکری‌ها و مشورت‌های گوناگونی با افراد مختلف انجام دادیم چون می‌خواستیم مخاطب را به بهترین شکل با جزئیات این قیام آشنا کنیم.

از جمله نکاتی که در مسیر ساخت نماهنگ «ضربه دوازدهم» برای ما اهمیت داشت این بود که حتما مسائلی را که به نمایش در‌می‌آوریم مستند و صحیح باشد به همین دلیل افرادی را پیدا کردیم که جزء مطلعین از اخبار این فیلم بودند و با وجود سن بالایی که داشتند اما کمک فراوانی به پیشبرد اهداف ما کردند.

چه عاملی سبب موفقیت نماهنگ «ضربه دوازدهم» در بین مخاطبان شد؟

من تصور می‌کنم بهره‌گیری از قالب نماهنگ برای بیان موضوع با چنین اهمیت بالایی سبب شد تا مخاطبان ارتباطی خوبی با اثر برقرار کنند چون نماهنگ همانند شعر است و می‌تواند احساس و تعقل افراد را در کنار یکدیگر قرار دهد.

به نظرم یکی دیگر از ویژگی‌های نماهنگ «ضربه دوازدهم» که سبب جذب مخاطبان شد این بود که مسئله قیام گوهرشاد تا کنون به این شکل به تصویر کشیده نشده و مخاطبان به دلیل آشنایی کمی که با این موضوع داشتند ترغیب شدند تا اثر را ببینند.

جشنواره چه تاثیری در دیده شدن هنرمندان انقلابی کشور دارد؟

عموماً کارکرد جشنواره‌ها این است که سبب دیده شدن افراد می‌شود اما جشنواره مردمی فیلم عمار این ویژگی را دارد که می‌توان در آن مسائلی را مطرح کرد که در طول زمان مغفول مانده‌اند؛ البته باید به این نکته هم توجه شود که علاوه بر محتوای آثار باید به فرم و کیفیت آثار نیز توجه ویژه شود.

در واقع اگر بخواهیم یکی از محاسن جشنواره عمار را بیان کنیم باید بگوئیم این جشنواره به مفاهیم مهمی که دیده نشده یا کمتر دیده شده است توجه ویژه‌ای دارد.

در بین آثاری که تا امروز ساختید کدام اثر برای شما خاطره‌انگیزتر بوده است؟

در هنگام ساخت نماهنگ «ضربه دوازدهم» به صورت شبانه‌روزی کار می‌کردیم و همه عوامل این کار با وجود سرمای زیاد زمستان با تمام وجود تلاش می‌کردند تا بهترین اثر تولید و ساخته شود.

ساعت کار ما از ۱۱ شب شروع می‌شد تا طلوع آفتاب ادامه داشت و به قدری کار سنگین بود که برخی از هنرمندان ما حتی بعد از پایان کار که نزدیک صبح بود مجدد مجبور بودند که به محل کار اصلی خودشان بروند و همین امر نشان دهنده این است که همه با تمام وجود اثر را متعلق به خود می‌دانستند.