در نشست جشنواره عمار مطرح شد:

باشگاه سوره زمین حاصلخیزی است برای پرورش بذرهای مستعد/ فیلمنامه نویسی از حوزه‌های دیربازده در سینما

نشست مروز آثار باشگاه فیلم سوره در آخرین شب نهمین جشنواره عمار با حضور محمدرضا شفاه، حسین دارابی، احسان ثقفی و سید علی طباطبایی در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «عمار فیلم»، نشست مروز آثار باشگاه فیلم سوره در آخرین شب نهمین جشنواره عمار با حضور محمدرضا شفاه، حسین دارابی، احسان ثقفی و سید علی طباطبایی در سینما فلسطین برگزار شد.

حسین دارابی مرکز تخصصی تولید فیلم کوتاه «کات» در نشست مروری بر آثار باشگاه فیلم سوره در خصوص رسالتی که این مجموعه برای خود تعریف کرده است گفت: در حالی که در پنجمین سال تاسیس این مجموعه به سر می بریم تلاش مان این است که مسیر رشد فیلمسازان جوان و مستعد که در گفتمان انقلاب اسلامی قابل تعریف هستند را فراهم کنیم. ما نمی توانیم ادعا کنیم آدم های بی استعداد را با حمایت های خود توانمند می کنیم بلکه توصیف دقیق تر این است که باشگاه سوره زمین حاصل خیزی است که با پایش و رسیدگی به موقع شرایط به بار نشستن این بذرهای مستعد می شود. کسانی که در این فرایند رشد می کنند استعداد درونی دارند و اگر در هر مجموعه ی مشابه دیگری این شرایط رشد برای شان فراهم شود این روند صعودی را طی خواهند کرد.

وی افزود: باشگاه سوره در ابتدا از نسل اول فیلمسازهای این مجموعه حمایت کرد و بعد وقتی این فیلمسازان به مرحله تولید فیلم سینمایی رسیدند به این نتیجه رسیدیم که برای اینکه رسالت شناسایی پیدا کردن نیروهای جوان روی رها نشود باشگاه را با مدیوم سریال و فیلم سینمایی از بخش کوتاه جدا کنیم که تمرکزمان در این زمینه از دست نرود.

دارابی گفت: مجموعه کات برای حمایت از فیلمسازان جوانی است که آموزش های لازم را طی کرده اند و تجربه تولید فیلم هم دارند و ما بر اساس کارهایی که ساخته اند آن ها را گزینش و حمایت می کنیم. البته این فقط در زمینه حمایت از کارگردان ها نیست و در بخش فیلمنامه هم این حمایت صورت می گیرد.

محمدرضا شفاه مدیر عامل باشگاه سوره در ادامه بیان داشت: تمام کسانی که چه به صورت ثابت و چه پروژه ای با ما همکاری می کنند به شکل شگفت انگیزی دارند مسیر ترقی را طی می کنند و مسیرهای جدیدی در زندگی شان پیدا می کنند. در مسیر رشد علایق و استعدادها آن مسیر را طی می کنند. حتی با حمایت هایی که در این چند سال صورت گرفت بچه هایی را در زمینه تولید و تهیه کنندگی ورود پیدا کردند و الان با تیم های مختلف در حال همکاری هستند.

وی با اشاره شکل گیری گروه تبلیغاتی «سینما توپیا» اظهار داشت: این مجموعه کارش تبلیغ در حوزه سینما است که طی فرایند اکران و پخش فیلم «۲۱ روز بعد» شکل گرفت. برای تبلیغات این فیلم به مجموعه های تبلیغاتی مراجعه کردیم و دیدیم آن ها نمی توانند ما را اقناع کنند و این طور شد که خودمان دفتر تبلیغات راه انداختیم که با همکاری علی طباطبایی و هادی فیروزمندی شکل گرفت. در ادامه فرایند کار وقتی با واکنش هایی از سینمای حرفه ای مواجه شدیم دیدیم چه کار خوبی انجام شده است. برای همین بود که این تیم برای امور تبلیغات در کنار تیم «فیلشاه» قرار گرفت و بعد از آن هم تبلیغات سریال «لحظه گرگ و میش» به این گروه سپرده شد و امسال هم فیلم «دیدن این فیلم جرم است» را داریم.

علی طباطبائی که مدیریت این تیم تبلیغاتی را بر عهده دارد خاطر نشان کرد: از نظر افراد با سابقه ی سینما ۲۱ روز بعد در فروش توفیقی به دست نمی آورد. نظر آن ها این است که در اکران یا فیلمی می فروشد یا نمی فروشد. تلاشی برای فروشاندن آن ندارند و می گویند فیلمی که کست دارد می فروشد و اگر کست نداشته باشد نمی فروشد. معتقدند اگر فیلم بازیگر چهره داشت می فروشد و اگر نداشت به دیگر ویژگی های آن پرداخته نمی شود. اما ما دیدیم فیلم در جشنواره فجر مورد استقبال قرار گرفت گفتیم پس حتما مورد پسند مخاطب عام هم واقع خواهد شد. البته اوایل کار خودمان هم نمی دانستیم دقیقا باید چه کار کنیم. هر کاری که به نظرمان لازم بود را انجام دادیم. سعی کردیم متفاوت نگاه کنیم و کار به جایی رسید که با واکنش هایی از طرف قدیمی های سینما مواجه شدیم که با شگفت زدگی می گفتند دارید چه کار می کنید؟ خلاصه اینکه فیلمی که از نظر همین قدیمی ها باید ۱۰۰ میلیون می فروخت با تبلیغات ما یک میلیارد و پانصد میلیون فروخت.

وی افزود: با تجاربی که به دست آوردیم به این نتیجه رسیدیم که تیم تبلیغات از ابتدای تولید باید وارد پروژه شود. این اتفاق درباره «دیدن این فیلم جرم است» افتاد. چه درباره فیلمنامه و چه درباره انتخاب بازیگر پیشنهادهای خودمان را دادیم. اما در بیرون، توزیع و دیده شدن فیلم ها جدی گرفته نمی شود.

طباطبایی در ادامه با اشاره عرضه فیلم های کوتاه در بستر vod بیان داشت: معمولا برگشت سرمایه فیلمهای کوتاه در جشنواره ها اتفاق می افتد اما از آنجا که تولیدات باشگاه نگاه جشنواره ای تولید نمی شود  ما برای عرضه این آثار از این بستر استفاده کردیم.

احسان ثقفی مدیر واحد فیلمنامه باشگاه سوره در ادامه تصریح کرد: فیلمنامه نویسی یکی از بخش های دیربازده در حوزه سینما است. ما در دفتر فیلمنامه دو بخش داریم. در بخشی که با توانمندسازی مجموعه مرتبط است به بچه ها مشاوره می دهیم برای بهتر شدن فیلمنامه های شان. از طرف دیگر طی این فرایند فیملنامه نویس نکاتی را یاد می گیرد که در هیچ کتاب و کلاس فیلمنامه نویسی آموزش داده نمی شود و آن این است که در این کار باید صبور باشد، پول نگیرد، یاد بگیرد با کارگردان تعامل کند و بداند کاری که تحویل می دهد باید طوری باشد که مورد پسند تهیه کننده و کارگردان قرار بگیرد و هم خودش از آن راضی باشد.

شفاه در پایان سخنان خود پیشنهادی را برای نوع جوایز جشنواره عمار در بخش نماهنگ مطرح کرد و گفت: در اغلب بخش ها جایزه اثر به کارگردان می رسد. هر چند که اثر محصول تلاش یک تیم بوده است اما عرفا کارگردان به نمایندگی از آن تیم جایزه را می گیرد. اما در خصوص نماهنگ به نظرم دادن به جایزه به کارگردان چندان منصفانه نیست. نماهنگ یکی از گروهی ترین کارها است که که موسیقی و شعر در آن نقش اساسی دارد. اما باز هم جایزه آن را به کارگردان می دهند و این ممکن است باعث شود افرادی که نقش موثری در تولید آن داشته احساس کنند زحمات شان مورد غفلت واقع شده است.