معرفی فیلم های هشتمین روز نهمین جشنواره عمار//اکران‌ها تا روز چهارشنبه ادامه دارد

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در هشتمین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

به گزارش «عمار فیلم»، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در هشتمین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، در هشتمین روز از اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین که از ساعت ۱۰:۳۰ صبح با سانس ویژه کودک و نوجوان آغاز و تا ۲۲:۳۰ ادامه می‌یابد، «ستاره دختر ایران»، «آتش به اختیار»، «سایه نابودی»، «سرتیفیکیت» و «قیام غریب» از جمله آثاری هستند که به نمایش در می‌آیند.

بنابرین گزارش آثار منتخب نهمین جشنواره عمار به شرح ذیل است.

مستند «قدم بر چشم» سانس ۲ – سالن ۱

بعد از اتمام مراسم پیاده‌روی اربعین، مردم اهواز پذیرای زواری هستند که در مسیر بازگشت، از این شهر عبور می‌کنند. اهوازی‌ها با تشکیل ستاد مردمی اربعین، می‌کوشند در این خیر بزرگ سهمی داشته باشند. روحانی مسجد در پارک‌ها، پایانه مسافربری و ایستگاه قطار شهر، به‌دنبال زائرهایی می‌گردد که جای خواب ندارند و مردم نیز با عشق و علاقه، خودرو و منزل خود را در خدمت زائران قرار می‌دهند. این مستند به کارگردانی «اسماعیل معنوی» ساخته شده است.

مستند «آتش به اختیار» سانس ۳ – سالن ۱

«ابوذر»، یک فیلمبردار است و می‌خواهد در جبهه‌های نبرد با داعش حضور پیدا کند ولی چون فرزند شهید است، نمی‌تواند از مجراهای قانونی این کار را انجام دهد. پس به دنبال راهی می‌گردد تا به خواسته خود برسد. راه سخت است ولی او عهدی دارد که باید به آن وفادار بماند. این مستند به کارگردانی «محمد مهدی بهرامی نژاد» ساخته شده است.

مستند «ستاره دختر ایران» سانس ۵ – سالن ۱

«ستاره خلیج فارس»، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است اما به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی در نیمه راه، ایران را تنها می‌گذارند و به نوعی با سوءاستفاده از شرایط، قصد باج‌خواهی دارند اما مهندسان جوان ایرانی ناامید نمی‌شوند و با خودباوری و ازخودگذشتگی در روزهای منتهی به سال تحویل، کاری می‌کنند که جهانیان انگشت حیرت به دهان بگیرند. این مستند به کارگردانی «محمد تقی رحمتی» ساخته شده است.

مستند «کرار» سانس ۷ – سالن ۱

شهید «محمدرضا سنجرانی»، به کار با اسلحه علاقه زیادی دارد و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی بسیج، مسئول میدان تیر در «مشهد» می‌شود. پس از ظهور داعش، محمدرضا با اسم مستعار «کرار» به سوریه می‌رود و مسئولیت آموزش پادگان تیپ «فاطمیون» را برعهده می‌گیرد. اثر، فیلم‌هایی که وی از نبرد با تکفیری‌ها گرفته است را نشان می‌دهد و ویژگی‌های اخلاقی او را مانند سخت‌گیری در زمان آموزش، روحیه بالا و شوخ‌طبعی در میدان نبرد روایت می‌کند. این مستند به کارگردانی «محسن عقیلی» ساخته شده است.

مستند «سایه نابودی» سانس ۲ – سالن ۱

وقتی «ابوبکر البغدای»، موجودیت داعش را اعلام می‌کند، مناطق زیادی جزءِ قلمرو حکومتی آن‌ است اما پس از چند سال مقاومت مردم، فقط استان «دیرالزور» در سوریه تحت سیطره داعش باقی می‌ماند. در عملیات آزادسازی این استان، پاک‌سازی چندین محور برعهده لشگر «فاطمیون» قرار می‌گیرد. اثر، روایتی عینی و میدانی از جنگ میان نیروهای فاطمیون و تروریست‌ها در بیابان‌های دیرالزور و سپس جنگ خانه‌به‌خانه در شهر دارد. تبحر و تدبیر جنگی، رفتار با اسرای داعش، روحیه جهاد و شجاعت رزمندگان مقاومت را می‌توان در فیلم دید. این مستند به کارگردانی «ساسان فلاح فر» ساخته شده است.

مستند «سرتیفیکیت» سانس ۲ – سالن ۲

«محسن ابراهیمی»، معدن‌کار بازنشسته‌ای است که بعد از دوران خدمت، تصمیم می‌گیرد با تلاش شبانه‌روزی و حضور در دوره‌های آموزشی، برای اولین بار در ایران، دست به تولید لوکوموتیوهای معدنی بزند اما خوب می‌داند که در شرایط تحریم، مسیر بسیار سختی پیش رو دارد. این مستند به کارگردانی «سید صفی الله حسینی» ساخته شده است.

مستند «رزم آرزم» سانس ۷ – سالن ۲

اولین گروه سرود پس از انقلاب، به سرپرستی «هادی آرزم» تشکیل می‌شود. آقای آرزم با شور و اشتیاق، برای پویایی هنر انقلاب اسلامی می‌کوشد و چندین قطعه سرود و تواشیح را مدیریت می‌کند. این گروه و سرپرست آن، ماجرای جالی دارد که دیدنی است. این مستند به کارگردانی «تورج کلانتری» ساخته شده است.

مستند «قیام غریب» سانس ۲ – سالن ۳

«سیدمحمدتقی بهلول»، از علمای شهرستان «گناباد» است که پس از اعلام قانون کشف حجاب توسط «رضاخان»، در مسجد «گوهرشاد» سخنرانی‌های مهمی را در دفاع از اسلام انجام می‌دهد و مردم را به قیام دعوت می‌کند. فیلم، ماجرای کشتار اهالی مشهد را در این مسجد از زبان شاهدان عینی آن به تصویر می‌کشد. این مستند به کارگردانی«علیرضا باغیشنی» ساخته شده است.

مستند «چرخ ناکوک» سانس ۲ – سالن ۳

سال‌ها پیش، مقام معظم رهبری سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را جهت پویایی اقتصاد ابلاغ می‌کنند اما خصوصی‌سازی صحیح در صنعت بزرگ خودروسازی انجام نمی‌شود. از طرفی خرید خودروی ایرانی در کنار آن‌که حمایت از تولید داخلی محسوب می‌شود گاهی از اوقات پشیمانی به بار می‌آورد اما مشکل صنعت ساخت خودروی کشور چیست؟ مستند، می‌کوشد ضمن بررسی مشکلات این صنعت، علل اجرانشدن صحیح اصل ۴۴ را در این حوزه زیر ذره‌بین ببرد. این مستند به کارگردانی «حجت الله عدالت پناه» ساخته شده است.

مستند «من دهه هفتادی ام» سانس ۶ – سالن ۳

شهید مدافع حرم «سعید مسلمی»، مربی رشته «کیوکوشین» است و در باشگاه رزمی خود، افراد زیادی را آموزش می‌دهد. پس از شهادت سعید، آموزش‌وپرورش باشگاه را پلمب می‌کند. مستند، روایتی از تلاش شاگردان، خانواده و بالاخص مادر شهید برای بازگشایی باشگاه است. در این مسیر اما تمرینات و اعزام به مسابقات تعطیل نمی‌شود و شاگردها شبانه‌روز تمرین می‌کنند و مادر شهید نیز علاوه ‌بر پیگیری مستمر موضوع، پیگیر مسابقات و تمرینات شاگردان شهید هم هست. این مستند به کارگردانی مظفر حسینخانی ساخته شده است.

فیلم داستانی «هر سال اربعین» سانس ۵ – سالن ۲

زن و شوهر جوانی عازم پیاده‌روی اربعین هستند. مرد تلاش می‌کند عکس پدر شهیدش را روی کوله خود بچسباند که یادش می‌آید گذرنامه‌ها را همراه خود نیاورده است اما همسرش می‌گوید که گذرنامه‌ها با اوست. سفر هرساله این زوج به کربلا ادامه پیدا می‌کند تا این‌که روزی زن مجبور می‌شود همراه پسر خویش راهی سفر اربعین شود. این فیلم داستانی به کارگردانی «میلاد محمدی» ساخته شده است.

فیلم داستانی «لیوان» سانس ۵ – سالن ۲

فیلم، ماجرای لیوانی است که در مراسم پیاده‌روی اربعین، به زائران خدمت می‌کند. این لیوان، سرما و گرما و کار زیاد را تحمل می‌کند تا این‌که یک‌آن، با دیدن لیوان‌های یکبارمصرف که مردم به سطل زباله می‌ریزند، مغرور می‌شود و به‌خاطر همین غرور، از روی میز زمین می‌افتد و می‌شکند اما این تازه اول داستان اوست. این فیلم داستانی به کارگردانی «محمد فرج صالحی» ساخته شده است.

مستند «ماجرای یک برجک» سانس ۶ – سالن ۲

اواخر فروردین‌ماه ۱۳۹۷، چهار سرباز نیروی انتظامی بر روی برجک شماره ۱۴ شهرستان «میرجاوه» در مرز ایران و پاکستان نگهبانی می‌دهند که عده‌ای از اشرار به این برجک حمله می‌کنند و قصد گروگان‌گیری آن‌ها را دارند اما سربازان برای حفظ برجک، مقاومت جانانه‌ای می‌کنند تا نیروهای کمکی خود را برسانند ولی پایان داستان همیشه خوش نیست. این مستند به کارگردانی «محسن اردستانی» ساخته شده است.

بنابرین گزارش، بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، اکران‌های مرکزی نهمین دوره این جشنواره در سینمافلسطین تا روز چهارشنبه ادامه دارد و علاقمندان برای اطلاع از جدول نمایش روزهای آتی می توانند به سایت جشنواره AmmarFilm.ir یا کانال اطلاع رسانی @AmmarFest مراجعه کنند.